Üzleti terv – mit nyersz vele, mikor van rá szükséged?
Sokszor, sok helyen leírtam már: üzleti terv nélkül vállalkozást indítani lehet, csak nem érdemes. Ha van egy üzleti ötleted, amire vállalkozást építenél, a tervezés, az üzleti terv készítése minden esetben előzze meg a tényleges cégbejegyzést, a vállalkozás fizikai elindítását. Ha ezt megteszed, saját dolgodat teszed vele könnyebbé. Némi idő és energia ráfordításával egy csomó felesleges kiadást kerülsz el.
Több év tapasztalata alapján látjuk, hogy azok a vállalkozások, melyek indítását körültekintő tervezés előzte meg, nagyobb eséllyel maradtak talpon, működésük zavartalanabb, mint ahol ez elmaradt. Nálad is ez lesz a helyzet.
A KSH adatai szerint az induló vállalkozások közel 50%-a nem éli túl az első két évet.
Időben elkészített üzleti tervvel látni fogod, céljaid eléréséhez mikor, mire lesz szükséged (munka, tárgyi eszközök, pénz, stb.), így sokkal könnyebben tudsz vállalkozásod építésére koncentrálni. Ezzel vállalkozásod fontos versenyelőnyhöz jut.
Üzleti terv – ki készítse el?
Üzleti tervedet –amennyiben az kizárólag saját, belső használatra készül- akár te magad is meg tudod csinálni. Rögtön elmondom, hogyan.
Nem feltétlen kell megbíznod egy ezzel foglalkozó céget. Egy üzleti terv elkészítése ugyanis nem olcsó: cégmérettől függően akár százezer forintos nagyságrendű kiadást is jelenthet. Vannak esetek, amikor nem fogod tudni elkerülni: ha cégednek beruházási hitelt szeretnél, vagy pályázaton indulnál, ott biztosan szükséged lesz egy részletes, profin kidolgozott tervre. Az üzleti terv árát azonban ne kiadásnak, hanem befektetésnek fogd fel: nem is olyan hosszú távon meglétével sok időt, így pénzt fogsz megspórolni.
Nagyon fontos, hogy a tervezés során rendszerben gondolkozz. Reális célokat tűzzél magad elé, és mindig számolj többféle lehetőséggel, többféle forgatókönyvvel. Ezekhez itt találsz útmutatást: http://goo.gl/ATaIjo, és http://goo.gl/6Nl5qM.
Üzleti terv – a legfontosabbak!
Üzleti tervednek három alapvető kérdésre kell választ adnia:
1. Mi az, amit el szeretnél adni, mi az, amit szolgáltatnál, és ehhez mire lesz szükséged?
2. Kiknek szeretnél eladni, szolgáltatni, hogyan mondod el nekik, hogy miért érdemes tőled vásárolniuk?
3. Mennyibe kerül mindez: az elején mennyi pénz kell az induláshoz, és mikor, mennyi bevétel várható?
Nézzük sorban a három pontot.
1. Termékek, szolgáltatások
• Mit fogsz árulni (szolgáltatni)? Honnan fogod beszerezni? Megveszed? Saját magad állítod elő? Hogyan biztosítod a folyamatos beszerzést/minőséget?
• Hol végzed majd a munkát? Otthonról? Elég egy iroda? Raktár is kell? Milyen egyéb eszközök kellenek? Telefonok, számítógép, szerszámok, autó?
• Ha szolgáltatni fogsz, te végzed a munkát? Alkalmazottak, esetleg alvállalkozók lesznek? Mikortól lesz szükség rájuk? Hol keresel majd alvállalkozókat, alkalmazottakat? Ha már többen dolgoztok a cégben, ki, miért lesz felelős? Milyen területet ki fog irányítani?
Tipp: ennek a pontnak a kidolgozását a feladatok felől közelítsd meg. Írj össze minden elvégzendő feladatot, ami csak eszedbe jut. Ezeket rendezd időben, utána rendeld hozzá minden egyes feladathoz, mire van hozzá szükség, és azt is, mennyit kell rákölteni az adott feladat elvégzésére (ha kell).
2. Kinek fogsz eladni, ki lesz a piacod, hogyan szólítod meg őket?
• Pozicionáld termékedet, szolgáltatásodat. Miért lesz jó annak, aki megveszi? Miben jobb, miben más, mint a jelenleg piacon lévők, milyen problémát old meg? Ha TE lennél a vevő, megvennéd? Miért vennéd meg?
• Határozd meg, kik lesznek a vevőid, kiknek szeretnél eladni. Az nem válasz, hogy mindenkinek! Fiatalok? Idősebbek? Városiak? Vidéken élők? Magyarok? Külföldiek is?
• Találd ki, hogyan fogod reménybeli vevőidet megszólítani! Elég egy weboldal? Egy céges blog? Egy facebook oldal? Érdemes lenne valamelyik közösségi képmegosztó oldalt használni? Inkább youtube-videókat néznek? Netán szükség lehet szórólapra? Érdemes lenne inkább konferenciákon megjelenni?
• Üzleti tervednek ez a része „hivatalos nyelven” a marketing-terv. Elkészítésére szánj elegendő időt és figyelmet, mert üzleti terved egyik legfontosabb része. Többek között a pénzügyi tervezést is meghatározza, ott derül ki, hogy az itt remélt forgalom a várható kiadások ismeretében elegendő-e ahhoz, hogy vállalkozásod jövedelmező legyen.
Hasznos linkek marketingterved elkészítéséhez
Mivel nincs két egyforma vállalkozás, két egyforma piac, ezért itt sem létezik minden vállalkozásra egyaránt univerzálisan ráhúzható sablon megoldás. Vannak viszont jól használható útmutatást adó szakmai cikkek, segédletek, kérdéssorok marketing tervezéshez, melyek használata megkönnyíti munkádat.
Marketing terv kérdéssor: http://quartz.hu/blog/hasznos-tippek/marketing-terv-minta/
Ezen a blogon KKV-k számára hasznos, elérhető reklám- és marketingcsatornákról, marketingstratégiákról, céges blogolásról olvashatsz: http://marketingszoveg.blog.hu/
Ez pedig az ország piacvezető szövegíró vállalkozásának szakmai blogja (főleg tartalommarketingről): http://www.marketingszoveg.com/blog/
3. Induláshoz szükséges kiadások, működési költségek, várható bevételek
• Vagyis a pénzügyi tervezés. Üzleti terved sarkalatos pontja. Ez a rész lesz az, ami mindent megmutat: lehet bármilyen jó ötleted, terméked, kitalálhatod a világ legütősebb kampányát, dolgozhatnak nálad a szakma legjobb értékesítői, lehet, mindez hiábavaló. Hiába, ha az általad remélt bevétel gazdaságosan nem érhető el. Lehet bármilyen világraszóló ötleted, ha nem jók a számok.
• A teljes üzleti tervezési folyamat során itt a legfontosabb a saját magaddal szembeni teljes őszinteség. Ezt a tervet saját magadnak csinálod. Ha a költségeket indokolatlanul és irreálisan alá-, a várható bevételeket fölétervezed, csak saját magadat csapod be, cserébe az esetleges bukás sem másnak fog fájni.
• Pénzügyi tervezésnél más szemlélettel kell számolnod akkor, ha kisadózó (Katás) vállalkozó leszel, mintha a tételes költségelszámolás szerinti adózást választod. Induló vállalkozóként választhatod még a kisvállalati adót is. Ezt annyira kevés cég választja (csak egy szűk körnek éri meg), hogy a továbbiakban itt nem is foglalkozom vele, honlapunkon olvashatsz róla, ha érdekel.
Szeretnél többet tudni az üzleti tervezésről? Szeretnéd látni, a gyakorlatban hogy működik? Ha igen, várunk következő Vállalkozói Képzésünkön! Jelentkezz itt: http://www.vallalkozas-okosan.hu/vallalkozoi_kepzes_jelentkezesi_lap |
Tervezés Katás adózás esetén
Katás adózás esetén könnyű dolgod lesz. Mivel ez egy fix adó, a tervezés során csak össze kell adni várható havi kiadásaidat: a katát (főállású vállalkozóként 50.000 forint/hó, mellékállású vállalkozóként a fele), az iparűzési adót, könyvelés költségét, bankköltséget, ezeken kívül a munkavégzéseddel járó költségeket. Ilyenek lehetnek az utazási költségek, szakkönyvek, havi telefonszámla, stb.
Tervezés során bevételeidnél mindig nettó, azaz áfa nélküli összeggel számolj, míg kiadásaidat a biztonság kedvéért áfával növelt, azaz bruttó összeggel becsüld. Hogy miért? Olvasd el itt.
Ha ezekkel megvagy, add össze őket, majd gondold végig: fogsz tudni annyi bevételt realizálni, hogy ezeket ki tudd fizetni, és megélhetésedre is maradjon? Ha igen, hajrá! Itt találsz egy prezentációt arról, hogy mit és hogyan számolj.
Tervezés tételes költségelszámolásnál
Ha a tételes költségelszámolás szerinti adózást választod, induló vállalkozásod pénzügyi tervezésekor három fő dologgal számolj.
Első a beruházás: minden olyan kiadás, ami vállalkozásod elindításához kell. Ide jön többek között a cégalapítás költsége, honlapod elkészítése, induláshoz szükséges árukészlet, számítógép, irodabérlet, stb.
Második körben az állandó havi kiadásaidat szedd össze: fizetések, azok közterhei, bérleti díj, rezsi, könyvelés, reklám, ügyvéd, árukészlet, alapanyag költsége, stb.
Harmadik: megszerzett bevételed és költségeid különbözete után adót kell fizetned. Ennek mértékét nyereséged (veszteséged), illetve árbevételed fogja meghatározni. Nyereséged után (ha van) nyereségadót, míg árbevételed, ill. annak egy része után iparűzési adót kell fizetned.
Nettó, bruttó – miért?
• A tervezés során hol nettó (áfát nem tartalmazó), hol bruttó, áfát is tartalmazó összegekkel kell számolnod. Mondom, miért: a tervezés során kétféle szemlélet szerint kell majd számolnod. Kell egy –szakkifejezést használva- pénzforgalmi szemléletű terv, és egy eredményterv.
• A pénzforgalmi szemléletű tervezés mutatja meg valós kiadásaidat, bevételeidet, azt, hogy adott pillanatban ténylegesen mennyi pénzed van. Ez azért lesz lényeges, mert ebből fogod látni, hogy a rendelkezésedre álló pénz elég-e arra az időszakra, amíg vállalkozásod elkezd bevételt hozni.
Először szedj össze minden kiadást, ami az indulással kapcsolatos. Azokat a számokat vedd, amit ténylegesen kifizettél (bruttó összegek).
Ezután próbáld megbecsülni havi kiadásaidat. Szintén a ténylegesen kifizetett (kifizetendő) dolgokat szedd össze. Az áfával egyelőre ne foglalkozz. Kiadásaid után várható bevételeidet kell megbecsülnöd. Mindkettőt célszerű legalább az első évben havi bontásban felvezetni.
Nézz bele videónkba, amely üzleti tervezésről szól! Ha tetszett, iratkozz fel youtube-csatornánkra, ahol további videókat találsz! https://www.youtube.com/subscription_center?add_user=szianita
Cash-Flow
Biztosan hallottad már ezt a kifejezést. A cash-flow vállalkozásod pénzállományának változását, és pillanatnyi helyzetét mutatja meg.
A gyakorlatban a következőképpen néz ki: tegyük fel, elindulsz 1.000.000 forinttal. Ez lesz az első havi nyitód. Elköltesz belőle 500.000-et, bevételed még nincs. Az első havi záród (és értelemszerűen második havi nyitód) 500.000 forint lesz. A második hónapban elköltesz 300.000-et, de már keresel 200.000-et. Ebben a hónapban ezért pénzedből már csak 100.000 forint fogyott, így a hónapot 400.000 forinttal zárod.
Ahhoz, hogy cash-flowd pontos legyen, tisztában kell lenned havonta fizetendő, avagy visszaigényelhető általános forgalmi adód összegével is!
Áfa – mennyit, mikor, hogyan?
Nem véletlen írtam, hogy áfáddal havi szinten kell foglakoznod. Induló vállalkozásként ugyanis kötelező a havi áfabevallás. Az áfa mértéke (leggyakrabban) 27%. 1000 forint + 27% áfa = 1270, előbbi a nettó, utóbbi a bruttó összeg. Ha bruttó összegből, visszafelé számolod, akkor a bruttó összeget kell 0,7874-gyel szorozni, hogy megkapd a nettó, áfa nélküli összeget. 1270 X 0, 7874 = 999, 998 = 1000. (ilyenkor kerekítened kell, minimális eltérés mindig lesz)
Bruttó bevételedet szorozd meg 0,2126-tal. Ez lesz a fizetendő áfád. Ennek összegét azonban csökkenti költségeid áfája. Vigyázz: nem minden költséged áfája igényelhető vissza. Egy könyvelő segít eligazodni, melyiké igen, melyiké nem. Nincs más hátra, mint összeadni havi költségeidet, majd kiszámolni azok visszaigényelhető áfáját. Ezzel megvan fizetendő/visszaigényelhető áfád különbözete. Ha fizetendő keletkezik, annak összegét értelemszerűen hozzá kell adnod havi kiadásaidhoz.
A tervezés során fontos, hogy havi bevallóként a NAV csak akkor utalja ki visszaigényelt áfádat, ha annak összege eléri, vagy meghaladja az 1.000.000 forintot. Ha ez alatt marad, akkor ún. göngyölítés történik. Ez azt jelenti, hogy a következő időszakokban mindaddig csökkentheted fizetendő áfád összegét (vagyis nem kell áfát fizetned), amíg egyenleged saját szempontodból pozitív. Azaz több a visszaigényelhető, mint a fizetendő áfád.
Eredményterv
Szükséged lesz számviteli szemléletű tervezésre is, aminek a végén megszületik az eredményterved. Ez fogja megmutatni, hogy vállalkozásod az adók kifizetése után számviteli szemlélettel nézve is nyereséges-e. Ez azért fontos, mert ha majd két-három év működés után hitelt szeretnél, vagy pályázaton indulnál, veszteséget mutató eredménykimutatással mindkét esetben hiába próbálkozol majd.
Eredményterved megmutatja, hogy vállalkozásod az év végén, a nyereségadót és az iparűzési adót is kifizetve nyereséges-e. Elkészítésének menete a következő: megszerzett bevételedből (nagyon fontos, nettó árbevétel!) levonod az év közben felmerült (szintén nettó) költségeidet. Levonod továbbá fizetendő iparűzési adód összegét is. Ekkor megkapod céged ún. adózás előtti eredményét. Ebből levonod a fizetendő társasági adót (ennek mértéke 500 millió forintos éves nettó árbevételig 10%), a maradék lesz vállalkozásod adózott eredménye. Ez az, amit tulajdonosként felvehetsz osztalékként, de elköltheted vállalkozásod fejlesztésére, beruházásra is.
Az eredménytervnél alapvetően háromféle költség-típust különböztetünk meg:
Bérek és járulékaik – ezeket nem terheli áfa, értelemszerűen annyi lesz, amit év közben adtál fizetéseket, azok járulékai és a szociális hozzájárulási adó.
„Tényleges” költségek – rezsi, könyvelés, hirdetés, bérleti díjak, árukészlet, stb.
Értékcsökkenés – vállalkozásod működéséhez számítógépet, szerszámokat, irodabútort, stb. veszel. Ezeket tárgyi eszközöknek hívjuk. Ezek vételára szintén költségként elszámolható, de nem feltétlen egy összegben! Nettó 100.000 forint alatt kisértékű tárgyi eszköznek hívjuk, ezek vételára egy összegben elszámolható. Ami ennél drágább, annak vételára csak az ún. értékcsökkenés arányában.
Példa: ha veszel egy nettó 300.000 forintba kerülő számítógépet, annak értékcsökkenése évi 33%. Így annak vételárát 3 év alatt, évi 100.000 forinttal számolhatod el. Más az értékcsökkenése az ingatlannak, irodabútornak, járműveknek. Pontos mértéküket a társasági adó melléklete tartalmazza. |
Számolnod kell még az iparűzési adóval. Ennek mértéke általában éves nettó árbevételed 2%-a. Iparűzési adód alapját csökkentik: eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ), alvállalkozói költségek, közvetített szolgáltatások értéke és a K + F kiadások.
Vállalkozásod eredménye így a következő lesz: árbevétel – bérköltségek – költségek – értékcsökkenés – iparűzési adó – társasági adó = adózott eredmény.
Javaslom, vállalkozásod pénzügyi tervének összeállításához keress fel egy könyvelőt, vagy egy tanácsadó céget. Például minket.
SWOT – analízis
Hátra van még az ún, SWOT – elemzés elkészítése. A SWOT egy angol mozaikszó, az angol Strength, Weaknesses, Opportunities és Threats szavakból áll össze. Magyarul: erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek. A vállalati kockázatkezelés egyik legfontosabb eszköze. A Piac és Profitban itt írtam róla, ide kattintva pedig egy példát láthatsz.
Ez is nagyon fontos – mindent írj le!
Az elején írj le mindent, minden ötletet, adatot, stb., ami az egyes pontoknál eszedbe jut, akkor is, ha esetleg csak később lesz aktuális. Ha a tervezés során bármilyen kérdésed merül fel a jövőre nézve, azt is írd le. Csak ezután kezdj el szelektálni az információk között.
Mivel ez az üzleti terv saját célra készül, fogalmazz úgy, és rendezd úgy a leírtakat, ahogy neked a legkényelmesebb, a legjobban áttekinthető. Jelen esetben nem kell formai követelményeknek megfelelni.
Ennek ellenére azt tanácsolom, nézz meg egy-két „hivatalos” üzleti tervet, neten találsz ilyet, ha kéred, én is tudok mutatni, és sajátod formáját, tördelését ahhoz igazítsd. Ha vállalkozásod fejlődik, lehet, hitelt szeretnél majd, vagy pályázaton indulnál. Ahhoz a saját magad által írtnál részletesebb üzleti terv kell. Annak alapjául remekül megfelel meglévő terved. Megfelelő formátum esetén sokkal könnyebb lesz azt felhasználni, a szükséges információkkal bővíteni.
Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg!
Hamarosan újabb írásokkal jelentkezünk a témában: láthatsz majd egy példát az üzleti terv szöveges részére, és részletesen olvashatsz pénzügyi tervezésről, példákkal, táblázatokkal.
Ha tetszett, amit olvastál, kérlek, oszd meg, vagy küldd el ismerősödnek, akinek szintén hasznos olvasmány lehet!
Ha nem akarsz lemaradni következő bejegyzéseinkről, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz, vagy lépj be Facebook-csoportunkba!
Iratkozz fel hírlevelünkre, ha az elsők között szeretnéd olvasni, amit RÓLAD, NEKED írunk: https://www.vallalkozas-okosan.hu/hirlevel!
Ha szívesebben nézel videókat, iratkozz fel Youtube csatornánkra: https://www.youtube.com/subscription_center?add_user=szianita