Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Pénzügyi tervezés - 8 lépés, hogy vállalkozásod több pénzt hozzon!

2011.04.26. 18:46 prosequor

5 kérdés, amit fel kell tenned magadnak vállalkozás indítása előtt

„Vállalkozást akarok indítani. Mennyi pénzre van szükségem?”

„Hitelt akarok felvenni. Tudnom kell, bele fog-e férni a havi törlesztés.”

„Pontos számot akarok látni, mennyibe kerül havonta vállalkozásom működése.”

„Februárban el akarom vinni a családomat síelni. Tudni szeretném, ehhez év végén mennyi nyereségre, ahhoz pedig mekkora bevételre van szükségem?”

„Fel kell vennem még egy alkalmazottat. Ki akarom számolni, mennyibe kerül nekem havonta, és megéri-e felvennem.”


Vállalkozz, ne vakrepülj

Nem vállalkozhatsz úgy, hogy nem tudod a választ ezekre a kérdésekre. A választ pénzügyi tervezés után fogod tudni. Nem az a kérdés, hogy szükséged van-e rá, hanem az, hogy mikor csinálod meg, ha netán elmulasztottad volna.

Mielőtt elindulsz egy hétvégi nagybevásárlásra, összeírod, mit veszel, és nagyjából összeadod, kb. mibe fog kerülni. Megtervezed vásárlásodat.

Nagyon sokan, mielőtt megvesznek egy új cipőt, vagy egy telefont, órákig bújják a netet, visszajelzéseket keresnek, teszteket olvasnak. Megkeresik, ugyanazt a terméket hol tudják megvenni pár ezer forinttal olcsóbban.

Több órát rászánnak egy egyszeri, kb. 50-100 ezer forintos pénzügyi döntés mérlegelésére.

Közülük sokan kelnek úgy, hogy kitalálják, ők mostantól vállalkozni fognak.Elballagnak egy ügyvédh ez, céget alapítanak, és hajrá. Minden különösebb előzetes tervezés, és tájékozódás nélkül.

Vagy egyéni vállalkozást indítanak. Ez utóbbi még jobb, mert korlátlan anyagi felelősségvállalással jár.

Igen, jól látod: mielőtt valaki elkölt 50.000 forintot, rászán akár 3 órát, hogy jó döntést hozzon. Ezzel szemben beleugrik egy rendszeres havi kötelezettségvállalással, és korlátlan anyagi felelősségvállalással járó dologba pontosan 0 (nulla) perc tájékozódással. Utána pedig mindenki más a hibás, ha netán mégsem jön be élete biznisze.

Itt most állj meg egy pillanatra: ha úgy érzed, ez a blogbejegyzés neked szól, csak akkor olvass tovább.

Ez a blogbejegyzésünk az induló vállalkozásod pénzügyi tervezéséhez szükséges alapfogalmakat foglalja össze. A következő részben olvashatod majd, hogyan tudod megcsinálni magadnak lépésről-lépésre. 

Az így elkészített pénzügyi terved alkalmas lesz arra, hogy:el tudd dönteni, üzleti ötleted jelen formájában pénzügyileg várhatóan életképes lesz-e: pénzt hoz majd, vagy elvered a családi ezüstöt.

Segít neked, hogy az indulást követő hónapokban lásd, hogy állsz anyagilag: nem futsz-e ki a pénzedből? Alkalmas lesz ezen kívül arra, hogy felkeress vele egy könyvelőt, aki segít a számodra ideális vállalkozási formát kiválasztani.

vallalkozas_okosan_hirlevel.jpg

 

Igen, szeretnék több pénzt keresni vállalkozásomból! Érdekel, hogyan!

Ezért feliratkozom a hírleveletekre!

 

 

 
Legalább 3 ok, amiért nem kerülheted meg a pénzügyi tervezést!

Biztonságot ad

Ha ismered vállalkozásod legfontosabb számait, pénzügyi adatait, nem érnek majd kellemetlen meglepetések. Nem fogsz ott állni a 3. hónap végén nulla forinttal a zsebedben, hogy már csak egy kicsit kéne kitartani, mert most már tényleg jön majd a zsé. Nem fogsz ott állni hónap elején, hogy fizetést kéne adnod munkatársaidnak, de elszámoltad magad, és nincs miből. 

 

Eredményesebb leszel – többet keresel

Pénzügyi tervezéssel vállalkozásod eredményesebb lesz. Tisztában leszel kiadásaiddal. Elkerülöd a felesleges kiadásokat. Amire viszont kell, arra költesz. Így vállalkozásodba fektetett pénzed konkurenciádhoz képest magasabb megtérülést hoz. Év végén több marad meg. A „mennyit” mellett legalább olyan fontos az, hogy mire, és hogyan költesz.   

 

Jobban megtérülő döntéseket hozol, mint a konkurenciád

Egy jó pénzügyi terv támogatja vállalkozásod növekedését. Tudod, mennyit költhetsz, vagy mennyi hitelt vehetsz fel. Pontosan ismerni fogod havi, negyedéves működési költségeidet. Látod majd, meddig ér a takaród. Pénzügyi terved megmutatja, mekkora összeget kockáztathatsz. Ezért bátrabban, könnyebben szerzel új vevőket.

penzuugyi_tervezes_vallalkozas_okosan.jpg 

 

Vállalkozásod pénzügyi tervezése

A pénzügyi tervezés elsődleges célja, hogy tisztában legyél vele, vállalkozásodra költött pénzed mennyit hoz majd. Látni fogod belőle, hogy mennyi profitod keletkezett. 

Másodlagos, nagyon fontos cél az, hogy tisztában legyél vele, egy-egy döntésednek milyen pénzügyi következményei lesznek.

Mikor mennyi, és milyen áruba érdemes fektetned. Mennyit érdemes egy új terméked hirdetésére elköltened. Mennyibe kerül, ha felveszel egy új munkatársat. Mennyit kell neki eladni ahhoz, hogy megérje őt foglalkoztatnod.


Pénzügyi terved 8 legfontosabb része

1. Induló tőke, hitel, vagy egyéb források

Bármennyire is szeretnék veled elhitetni, hogy vállalkozni pénz nélkül is lehet, ez sajnos nem igaz. Ahhoz, hogy el tudj indulni, saját időd és munkád mellett valamennyit mindenképp invesztálnod is kell.

Itt tünteted fel, mennyi pénz kell vállalkozásod indításához, és azt is, hogy ez a pénz honnan, milyen forrásból van. Indulhatsz saját pénzből, családtól, barátoktól kapott kölcsönből, vagy banki hitelből is.

Amennyiben nem csak saját pénzedet fekteted vállalkozásodba, meg kell tervezned, és számolnod kell a visszafizetés ütemezésével is. 

2. Beruházások, beruházási terv

Ahhoz, hogy vállalkozásod el tudjon indulni, jó pár dologra kell költened.

Minden olyan kiadást, amit emiatt eszközölsz, a beruházásoknál tüntetsz fel. Tipikusan ide tartoznak a cégalapítás költségei, a szükséges szakértői díjak, a szükséges tárgyi eszközök beszerzésének költségei, árukészlet, weboldal, induló reklámkampány költségei, stb.

Beruházásod tételeit azok bruttó, azaz általános forgalmi adót is tartalmazó áraival add össze, mivel vásárláskor az áfát is ki kell fizetned. Amennyiben vállalkozásod áfa-alany lesz, ezt később levonhatod.

Olvass tovább, hogy megtudd, a gyakorlatban ez hogy működik, és miért van jelentősége.

Tipp: induló költségeidet inkább felfelé tervezd, váratlan kiadásokra számolj rá legalább 10-15% tartalékot!

3. Bevétel

Ebből él majd vállalkozásod, így te is.

Bevételed tervezésénél meg kell becsülnöd azt, hogy adott időn belül (1 hónap, negyedév, 1 év, 5 év) miből és mennyit adsz majd el.

Ha többféle terméked, szolgáltatásod lesz, akkor ezt a becslést végezd el mindegyikre külön-külön: például havonta 5 zöld, 10 nagy piros, és 15 bazi nagy kék strandlabdát adok majd el.Bevételeidet mindig nettó, azaz áfa nélküli értéken becsüld. Amennyiben áfa-alany leszel, akkor áraidat még áfa (jellemzően 27%) is terheli, de ez nem a tied.  

 

Áfamentes, vagy áfás vállalkozás – mit jelent ez?


Vállalkozóként, amennyiben belföldről származó árbevételed várhatóan nem haladja meg az évi nettó 12 millió forintot, alanyi adómentességet választhatsz.

Ez azt jelenti, ha kiállítasz egy számlát 100 forint bevételről, a teljes 100 forint a tiéd. Nem kell áfát felszámolnod ahhoz, ha 100 forintot szeretnél kapni.
Cserébe a kiadásaid után keletkezett áfát nem igényelheted vissza.

Általánosságban azt lehet mondani, akkor érdemes alanyi áfamentességet választanod, ha alacsony költséghányaddal (bevételarányosan 30-40%), és főleg magánszemély vevőknek adsz el.

Olvasd el itt azt a bejegyzésünket, amelyik részletesen foglalkozik a témával, és segít eldöntened, célszerű-e alanyi áfamentességet választanod.

 

Tipp: bevételeidet inkább lefelé becsüld. Pénzügyi tervezésnél mindig nézd meg, vállalkozásod adott költségszint mellett a becsült bevétel 75%-ánál is életképes-e. Ha nem, akkor gondold újra az egészet! 

4. Költségek, ráfordítások

Bizniszed bevételét nem a legyek hordják össze.

Ahhoz, hogy bevételed legyen, folyamatosan költened kell. Ahhoz, hogy a végén lásd, hogy kijön-e a matek, tisztában kell lenned vállalkozásod kiadásaival. Első körben legfontosabb várható működési költségeid becslése. Működési költségeid azok, melyeket előre tervezhetően, meghatározható rendszerességgel kell kifizetned azért, hogy vállalkozásod bevételhez jusson.

Működési költségeidet azért is ismerned kell, mert nélkülük nem fogod pontosan tudni, mennyi pénz kell vállalkozásod beindításához. Csak működési költségeid ismeretében látod majd, mennyi pénz kell addig, amíg új bizniszed elkezd pénzt hozni.

Költségeidet szintén nettó, azaz áfa nélküli számokkal tervezd. A végén adj hozzájuk (általában) 27% áfát.

Pénzügyi tervezésnél költségeidet a jobb átláthatóság érdekében az alábbiak szerint csoportosítsd: anyagköltség, igénybe vett szolgáltatás, bérek és járulékaik, adók.

Anyagköltségek közé azon költségeidet sorold, melyekért kézzel fogható dolgot veszel: üzemanyag, fénymásolópapír, nyomtatópatron, árukészlet, alapanyag, munkaruha, szakkönyv.

Igénybe vett szolgáltatás lesz például: bankköltség, könyvelés, rendszergazda, tanácsadás, telefon, internet.

Bérek, bérjellegű kiadások, járulékok és adók pontos számításához kérj könyvelői segítséget. Ezek ugyanis az általad választott vállalkozói és adózási forma miatt eltérőek lehetnek.  

5. Fedezeti pont

Induló vállalkozásod egy ideig viszi a pénzt. Több kiadást, mint bevételt jelent: ebben az időszakban veszteséges. Onnantól, hogy ezt a pontot átlépted, vállalkozásod pénzt hoz. Befektetésed elkezdett megtérülni. Nézd meg ezt a grafikont, és az egész máris érthető lesz:

fedezeti_pont_grafikon.JPG 

A fedezeti pontot az alábbi összefüggés segítségével határozhatod meg a legkönnyebben: árbevétel-változó költségek = fix költségek

A gyakorlatban ez a számítás ennél bonyolultabb, de első megközelítésnél ennyi elegendő. Ha megcsinálod, máris sokkal tisztább képed lesz vállalkozásodról, mint versenytársaid jó részének.

Ha az egyenlet két oldala megegyezik, akkor vagy nullán.

Ha árbevételedből levont változó költségeid fedezik fix (más szóval működési) költségeidet, és nyereséged is marad, onnantól vagy pluszban.

Olvasd blogunkat, mert a következő bejegyzésben találsz majd egy letölthető táblázatot, ami segít fedezeti pontod meghatározásában!

6. Mérleg 

A mérleg azt mutatja meg, hogy vállalkozásodnak mennyi, és milyen vagyona van, és ez a vagyon miből, milyen forrásból van.

Mérleget nem minden vállalkozásnak kell készíteni. Egyelőre elég annyi, hogy tudjál róla, hogy létezik. Egyik következő bejegyzésünkben foglalkozunk vele bővebben: ott megírom, egy vállalkozás mérlege miből áll össze, a gyakorlatban mit, mikor és miért érdemes nézned benne.

Ha már gyakorlott vállalkozó vagy, mérlegterved elkészítését akkor is inkább bízd könyvelődre.  

7. Eredménykimutatás

Angol elnevezése sokkal beszédesebb, mint a magyar: profit-loss statement.Vagyis profit/veszteség kimutatás.

Az eredménykimutatás célja, hogy megmutassa vállalkozásod bevételeinek és kiadásainak az egyenlegét.

Eredménykimutatást készítve tudod megtervezni, hogy év végén mekkora nyereségre, vagy veszteségre számíthatsz. A nyereséget jósoló eredménykimutatás induló vállalkozásod pénzügyi tervezésének első szűrője. Ha itt mínusz van, akkor vissza a rajtvonalhoz, és újratervezés. Ha plusz, az első szűrőn átmentél, vállalkozásod pénzügyileg életképes LEHET. Hogy az lesz-e, az eredménytervezést követő cash-flow készítés után tudod eldönteni. 

8. Cash-Flow

Az eredménytervezés mellett talán a másik legfontosabb pont. A cash-flow szabad fordításban pénzáramlást jelent.

Nincs rá jó magyar kifejezés. Definíció szerint a cash-flow egy vállalkozás pénzeszközeinek a változását mutatja meg, egy adott időszakra vetítve. Amikor céged elkezdi működését, folyamatosan lesznek bevételeid, és kiadásaid. Hó végén ennek megfelelően a hó elejihez képest több, vagy kevesebb pénzed lesz. A cash-flow ezt a változást mutatja meg, és azt, hogy hónap közben milyen kiadásaid, és bevételeid voltak. Eredményterv mellé mindig készíts cash-flowt is. A kettő együtt segít eldönteni, elképzelésed pénzügyileg életképes-e.

Az eredményterv megmutatja, év végén várhatóan nyereséged, vagy veszteséged lesz-e. A cash-flow pedig az oda vezető utat mutatja meg. Elkészült cash-flowd választ ad egy nagyon fontos kérdésre: mekkora vállalkozásod finanszírozási igénye. Cash-flow készítéséről, és arról, hogy ez miért életbevágóan fontos, egyik következő bejegyzésünkben olvashatsz majd.


Ennek a 8 pontnak az ismerete, és kidolgozása adja vállalkozásod pénzügyi tervének az alapját. Az így elkészített terved birtokában nem vakon fogsz majd neki vállalkozni.

Ha megcsinálod, azzal nagyon sokat tettél vállalkozásod, saját magad, és családod biztonságáért

A mostani, elméleti alapozó után a tettek mezejére lépünk: lépésről-lépésre megmutatom neked, hogyan tudod a gyakorlatban kivitelezni az itt leírtakat.

 

Ha nem akarsz lemaradni következő bejegyzéseinkről, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz, vagy lépj be Facebook-csoportunkba!

Iratkozz fel hírlevelünkre, ha az elsők között szeretnéd olvasni, amit RÓLAD, NEKED írunk: https://www.vallalkozas-okosan.hu/hirlevel

 

Ha szívesebben nézel videókat, iratkozz fel Youtube csatornánkrahttps://www.youtube.com/subscription_center?add_user=szianita  

Szólj hozzá!

Címkék: üzlet facebook pénz vállalkozás tervezés költség pénzügyi terv

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr702857313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása