Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Hogyan szereztem vevőket egy új külföldi vállalkozásban

2018.05.04. 08:45 prosequor

 

Vendégposzt - szerző: Kádár Tímea

Kádár Tímea nagy nemzetközi cégek marketingvezetőjeként dolgozott, mérhetően kiemelkedő eredményeket elérve. Még akkor kezdett el tartalommarketinggel és szövegírással foglalkozni, amikor erről még senki beszélt, azóta is figyelemmel kíséri a trendek változását.

Jeles szakmai magazinok szerzője, nemzetközi konferenciák rendszeres előadója, a www.contentbonum.com blog tulajdonosa.

 

2018 januárjában kezdtem bele egy angliai vállalkozásba, és azóta többen kérdezték tőlem, honnan szereztem vevőket, hogyan haladok. Erre szeretnék ebben a cikkben válaszolni.

Tisztában vagyok vele, hogy nem lettem a vállalkozásmenedzsment szakértője, csupán az eddigi tapasztalataimat szeretném közérthető formában megosztani.

Tavaly december elején határoztam el, hogy belevágok egy igazi saját vállalkozásba. Korábban is voltak alkalmazotti munka melletti megbízásaim, de most először hittem azt el, hogy ez önmagában is meg fog állni, és nemcsak kiegészítőként működhet.

A vállalkozás profilján nem sokat gondolkodtam, mert egyvalamihez értek, egyvalamit tudok szakmailag szenvedélyesen csinálni: ez a marketing. Azért, hogy könnyebben és célzottabban tudjam kommunikálni, leszűkítettem a tartalommarketingre.

“Piackutatásom” során kiderült, hogy óriási a konkurencia, jó is van köztük, igény van ugyan rá, sok kisvállalkozó viszont nem ismeri fel, hogy ez milyen fontos és/vagy pénzt nem szeretne áldozni rá.

Én mégis hittem, hiszek benne, hogy kiemelkedően jó munkával, és egy jól kigondolt stratégiával, eszközökkel sikert fogok elérni. Gondolkodtam néhány más tevékenységen, de azokhoz nem volt kedvem, és ha valamit várhatóan éjszaka is csinálnom kell, akkor olyat kell választani, ami érdekel.

Az árakról már volt egy képem, amit tovább finomítottam. Neten, ismerősöktől, vállalkozóktól érdeklődtem, és onnan állt össze a kép.

 

Ez nem ciki

A helyi könyvtárból kikölcsönöztem főleg személyes értékesítéssel, hideghívással kapcsolatos könyveket. Ezek a leginkább a hozzáállásban segítettek. Ha a vállalkozásomról van szó és azt képviselem, akkor nincs olyan, hogy ‘ez de ciki’ meg ‘ha majd kellek neki, hívjon ő vissza.’

A vállalkozási ismeretekben a legnagyobb segítséget a korábban a Seed Alapítvány és a NESsT Magyarország szervezésében elvégzett programok, a mentoraiktól kapott útravaló, a korábbi hobbivállalkozások adták, de nem volt mellékes a multinál szerzett tapasztalat sem.

 

Üzleti terv

Összeállítottam egy üzleti tervet. Itt senki ne gondoljon 60 oldalas dokumentumra. Annak kell benne lennie, hogy miből lesz a pénz, mennyi lesz és mibe kerül ez nekünk.

Meghatároztam, mit szeretnék egy év (de másnak lehet más időtáv is) múlva. Mennyi bevételt tervezek, mennyit akarok kivenni, hány alkalmazott kell, én irodával nem számoltam, jelenleg ugyanis nem nagyon bírok iroda közelébe menni.

Kitűztem a missziós célokat (ez nem kötelező, pedig annak kellene lennie).

Ha nincs még előző év, ami alapján tudunk tervezni, akkor meg kell próbálni a lehető legjobban megbecsülni, és utána igazítani a tények alapján. Én általában konzervatívan igyekszem becsülni. Ennek a feladatnak az is a lényege, hogy ha az jön ki, hogy még a legoptimistább számolással sem tudom behozni a legkisebb szükséges bevételt, akkor valamit máshogy kell csinálni.

Előtte még fontos megemlíteni a folyamatok kialakítását. Többek között ezt is a multitól tanultam, ahol nem engedhetik meg a cégek, hogy több száz munkatárs mindig mindent ad hoc a kedve szerint tegyen.

 

Ez egy egyfős vállalkozásnál is elengedhetetlen!

Mi történik technikailag egy érdeklődés beérkezésétől kezdve a szolgáltatás utógondozásáig?

Mennyi időn belül kell kiküldenem az árajánlatot, mikor kérdezek rá a vevőnél, hogy mit gondol az ajánlatról?

Mikor kérem az előleget, milyen ütemezésben kérem a fizetést?

Milyen feltételekkel dolgozom, mi az, amit nem vállalok?

Mikor kérem a vevői visszajelzést?

Hogyan zajlik az ügyfélszolgálat, milyen hamar válaszolok, hol érhet el, és hol nem?

Kivel szeretnék együtt dolgozni és kivel nem?

 

motorboat.gifBárka helyett motorcsónak

Ezek mind sokat segítenek abban, hogy olajozottan menjenek a dolgok. Abban, hogy ne vállaljunk el mindenfélét mindenáron az induló vállalkozás hevében. Fogódzót ad ahhoz, ha nemet kell mondanunk, de azt is tudjuk, hogy mi az oka annak, ha eltérünk ettől.

Ezeken mindig lehet változtatni, nincs semmi kőbe vésve, de nem egy viharban ide-oda csapódó bárka leszünk, hanem motorcsónak, amit nem a vevő irányít.

Konkrét saját példa: elhatároztam, hogy nem vállalok jutalékos munkát, “majd ha a vevőnek bejön az üzlet” munkát, “jó lesz a portfólióba” munkát. Segített abban, hogy előre elmondjam, ha mondjuk két konzultáció van az árban, és a harmadiknál jelezzem, hogy ez már extra.

Segített, hogy 50% előleget kérjek munkakezdéskor, a második felét pedig a szöveg jóváhagyásakor (és ne a teljes weboldal elkészülésekor).

 

Önmagam vagyok a csapat

A folyamat része még a munkarend. A gondolkodásmódomat tudatosan kellett, kell formálnom marketingvezetőből a cégvezetővé. Itt már nemcsak egy osztályért, nemcsak az értékesítésért felelek, hanem a cég működéséért is.

A cégben pedig rendnek kell lennie, a munkatársaknak rendesen kell dolgoznia, akkor is ha történetesen én vagyok az összes.

Így felvázoltam egy munkarendet: a meetingelős, beszélgetős feladatokat, konzultációkat igyekszem egy vagy két napra tenni, és napokon belül is blokkosítani: emailezés, adminisztráció, szakmai munka (vagyis egyik nap írok, a másikon beszélgetek:).

Ez a legnehezebb egyébként: egy emberként, aki nem is az összes területen ügyes (pl adminisztráció), nincs az összeshez megfelelő személyisége ez nagy kihívás, nem is mindig sikerül.

De az már szép, hogy ki van tűzve, és azt is tudom, amikor nem csinálom jól. Vezetem, hogy egy nap mivel mennyit foglalkoztam, mert ez az órabérek kiszámításához is jól jön, illetve a munkaidőoptimalizáláshoz. De sokkal érdekesebb számomra, hogy egy hét alatt mikkel végzek, milyen eredmények születnek.

Szívesebben nézek egyhetes időszakokat, mint napiakat.

 

Jöjjön a legérdekesebb rész! Honnan jön a vevő?

Számomra ez egyben a legizgalmasabb is, és ebben van a legnagyobb tapasztalatom. Mivel a vállalkozás profilja részben a marketingtanácsadás, kivitelezés, fura is lenne, ha a cég pont magának nem tudná ezt a feladatot elvégezni, ettől nem is tartottam.

A marketingstratégia az üzleti terv része, ebben van benne, hogy mit adunk el kinek, mennyiért, hogyan és honnan fogja megtudni, hogy ez kell neki.

Mik lesznek a termékeim, szolgáltatásaim. Ezt annak alapján tudom meghatározni, hogy ki lesz a célcsoportom, és neki mire van szüksége, és ezért mennyit hajlandó fizetni (lásd piackutatás fent). Hogyan fogom őt elérni, felkelteni az érdeklődésüket, és meggyőzni, hogy miért válasszanak pont engem.

 

Csináljunk csokiboltot

Sokan indulnak itt el úgy hogy valamivel nekiugrunk és majd meglátjuk, mekkora igény lesz rá. Ez néha bejön, sokszor nem.

Inkább megnézem az igényt és arra felépítek egy termékpiramist.

Már megint egy mumus: mindössze annyit jelent, hogy a vevő azért jön be a csokoládé-üzletembe, mert kint megkínálom egy bonbonnal és behívom, hogy kóstolja meg egy másik ízben. Megmutatom, hogy van egy doboz, amiben a teljes kollekció benne van, és ajánlom hozzá az ugyanolyan ízű csokiitalt.

Fizetéskor azt mondom, hogy tegye el a tárcáját, az én vendégem erre, hamar el fog fogyni, de mi havonta kiszállítunk neki egy ilyen csomagot, hogy mindig legyen otthon finom csoki, az összeget pedig levonjuk a bankkártyájáról.

Már három hónapja kapja a csomagokat, amikor elhívom egy csokikészítő workshopra, karácsony előtt pedig felajánlom, hogy a szeretteinek egyetlen rendeléssel kérheti, hogy a nevében ajándékcsomagot küldjek. És ugye a következő karácsonykor már csak le kell okéznia a kész listát.

Nagyon nagy hiba, ha csak a kóstoló bonbonom van kész, a vevők bejönnek a boltba, de nincs ott semmi! Vagy csak az alapdoboz van: kifizetik, elmennek, és nem jönnek többet.

Ha később lesz is nagy ajándékcsomagom, óriási pénz és energia legalább egy részüket ismét felkutatni.

 

Az én csokikóstolóm

Az én esetemben a kóstoló bonbon egy tartalomaudit, aminek során kiértékeljük az érdeklődő cég teljes írott kommunikációját. A bonbonnal ellentétben nem ingyen adom: egész egyszerűen azért, mert a szolgáltató iparágban mindenki ingyenes konzultációt ad. Ezt a legtöbb ügyfél pusztán egy sales-rábeszélésnek tartja, nem pedig értékes segítségnek.

De ha kiajánlok egy kb 32 ezer forintos teljes tartalomauditot, akkor az nem tűnik egy nehéz döntésnek a vásárlónak, amit értékesnek fog tartani, és nem lesz az a kellemetlen feszengés a végén, mint az ingyenesnél. Ráadásul sokkal könnyebbé teszi a kommunikációmat is, erre az egy egyszerű termékre kell koncentrálnom.

Majd ezután az audit alapján kérhetnek weboldal írást, blogot, emailmarketinget, a kommunikációjuk javítását (eddig mindenki magától kérte). Majd az oldalára forgalomterelést, teljes marketingstrégiát ajánlunk, és havi marketingkivitelezés a csúcstermék.

Őszre vettem tervbe az előfizetéses rendszert és az ahhoz vezető értékesítési tölcsér kiépítését.

A tervezéskor megnéztem, hogy ahhoz, hogy a célt elérjem, mennyit kell a termékekból átlagosan eladni (figyelve arra, hogy az egyre drágább termékből arányosan kevesebb fogy), megbecsültem, hogy ehhez mennyi érdeklődő kell, őket milyen csatornákon fogom behozni, és ehhez mit kell csinálnom, mennyit kell költenem.

Számolnom kell a szezonalitással, például marketingtervezéssel jellemzően nem nyáron foglalkoznak a cégek, kampányokra általában a karácsonyt megelőző hónapokban lehet szükségük, januárban a stratégiai termék lesz kelendő. Ez már a marketingterv része, amiben már a konkrét akcióterv van, hogy mikor milyen kampány lesz és mit várok tőle.

 

Szóval innen jönnek a vevők

Az én csatornáim:

  • LinkedIn,
  • blog,
  • cégek célzott megkeresése ajánlattal,
  • ajánlás,
  • előadások,
  • networkmarketing

A terveket havonta nézem át, hogy hol tartok, hogyan igazítsam a további elvárásokat, de ez a vállalkozás jellegétől is függ, hogy milyen sűrűn érdemes ezt nézni.

Mostanra sikerült túlszárnyalni az elvárásaimat, és már a legdrágább termékből, a havi marketingkivitelezésből is van két megrendelés.

Az ügyfeleim angol, angliai magyar és magyarországi magyar vállalkozások, de ebben nincs tudatosság, nem számít nekem, hogy hol van, vagy hogy angol vagy magyar, “csak” hogy szeressek vele dolgozni, tudjak lelkesedni a terméke iránt.

 

Pénzügyi tervezés

Ami még fontos, hogy nemcsak azt tervezem és követem nyomon, hogy mennyi bevételem van, hanem azt is, hogy mennyi kiadásom (ez a pénzügyi terv).

 

Nézd meg ezt a videónkat! Kétnapos vállalkozói képzésünkön vettük fel neked, hogy segítsük induló vállalkozásod pénzügyi tervezését.

 

Jelenleg ez nálam még nem sok tétel, itthonról dolgozom, nincs termékköltségem, és most még nem költök hirdetésre, de szerződéses alapon dolgozom együtt szövegíróval, korrektorral.

A pénzügyi tervezéshez érdemes egy előre képletezett Excel táblát használni, mert itt egy tétel módosításával látni, hogyan módosul a többi.

Ha írsz nekem a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu e-mail címünkre, küldök neked egy beképletezett excel-táblát részletes leírással, melynek segítségével lépésról-lépésre el tudod végezni saját vállalkozásod pénzügyi tervezését.  

Ha úgy érzed, nehezen menne a stratégiai tervezés, érdemes szakembert és/vagy egy vállalkozásindító programot, mentort keresni. Halogatni, vagy enélkül elindulni viszont nem szabad!

Viszont bárkihez is fordulsz segítségért, ő nem fogja tudni kitalálni, hogy te mit akarsz, tehát a fentieket akkor is érdemes végiggondolni. Az is egy jó lehet, ha elkészíted, és utána keresel olyan szakembert, vagy a szakmádban jártas vállalkozót megkérni, hogy nézze át.

 

Nehézségek is vannak

Bár sokkal jobban sikerült megterveznem ezt a vállalkozást, mint a korábbiakat, azért vannak nehézségeim. Szerintem ezek természetesek egy induló vállalkozásnál: nagyon sokat dolgozom, esténként és hétvégén is, a tervezett fegyelmet a munkarendben nem mindig sikerül betartanom.

Az adminisztráció egy kisebb katasztrófa (én így élem meg), de a határidő szent és sérthetetlen (munkában soha nem késtem le határidőt), nagyon sok pozitív visszajelzést kapok. Az pedig megfizethetetlen, hogy délután otthon vagyok, amikor hazajönnek a gyerekeim, és eldönthetem, hogy koraestére nem teszek sem megbeszélést, sem munkát.

Szóval én sikernek élem meg és a kézzel fogható eredmények is ezt mutatják - de fontos, hogy ennek növekednie kell.

Állandó munkatársakat a következő év elején tervezek felvenni, amikor teljes munkaidőre folyamatosan munkát tudok nekik adni. Az a cél, hogy anyukáknak adhassak kereseti lehetőséget, akik nem akarnak elnézést kérni azért, mert szeretnének ott lenni a gyerek versmondóversenyén, és nem akarnak délután négykor lesütött fejjel kiosonni az irodából az óvodába, de vállalkozni nem szeretnének.

 

A lelki muníció

A külföldi (meg úgy bármilyen) vállalkozáshoz még hozzá kell tenni, hogy fontos, hogy bízzunk magunkban. Soha egy percig nem éreztem, hogy kevesebbet tudnék vagy érnék, mint az itt született vállalkozók, és hogy ezért nekem kevesebbet kellene kérnem, kevesebbel kellene beérnem.

A visszajelzésekről mindig kértem a testimonialokat, és a következő ügyfélhez már azzal tudok menni. A külföldi vállalkozás könyvelési hátterét nekem egy kiváló és tapasztalt pénzügyi szakember, Tápler Kolos biztosítja, akiben teljesen megbízhatok. Nem hiszek abban, hogy ezt én is ki tudnám bogarászni. Ő javasolta azt is, hogy céget alapítsak, és ezt is ő intézte.

Kapcsolatok kiépítéséhez sokat számítanak a szakmai, üzleti szervezetek, a magyar vállalkozók networkje, a HENE (a szervezők közül Ferenczi Gabi és Nagy Orsi), a nemzetközi networkszervezet, a BNI, a szövegírók egyesülete, a Vállalkozónők külföldön Facebook csoport.

De sokat jelentenek a magyar “kollégák is”, a sok elismerés, bíztatás a Marketingszöveg.com előfizetők és a Gazdagmami Ügyfelek Facebook csoportjában. Az is fontos (és ez nem az én érdemem), hogy a család mellettem áll itt Londonban és otthonról is, soha nem volt olyan vélemény, visszajelzés, hogy minek hagytam ott a biztos alkalmazotti létet.

Sok kitartás kell ahhoz, hogy rendületlenül tempózzak a mélyvízben, de ha kiemelem a fejemet és látom, hogy még messze a part, akkor sokat jelent, ha kintről azt kiabálják, hogy menni fog.

 

A cikket Horváth Anna emlékének ajánlom, aki a NEsT Magyarország ügyvezetőjeként nagyon sokat segített abban, hogy a vállalkozói szemléletet és az ehhez kapcsolódó társadalmi felelősségvállalást elsajátítsam.

  

Ha tetszett, amit olvastál, kérlek, oszd meg, vagy küldd el ismerősödnek, akinek szintén hasznos olvasmány lehet!

Ha nem akarsz lemaradni következő bejegyzéseinkről, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz, vagy lépj be Facebook-csoportunkba!

Iratkozz fel hírlevelünkre, ha az elsők között szeretnéd olvasni, amit RÓLAD, NEKED írunk: https://www.vallalkozas-okosan.hu/hirlevel

 

Ha szívesebben nézel videókat, iratkozz fel Youtube csatornánkrahttps://www.youtube.com/subscription_center?add_user=szianita

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz vállalkozás üzleti terv pénzügyi terv

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr6413885944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása