Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Hogyan lettem vállalkozó?

2015.08.08. 14:46 prosequor

Könyvelés vállalkozásban? Merjem vagy ne merjem? Hogyan lettem vállalkozó?

  • Tanulás

vallalkozas_okosan_szilagyi_anita.jpg18 évesen kiszabadultam a középiskolából, ugyan felvételiztem a Külkereskedelmi Főiskolára, de nem sikerült (matek szóbeli! :-( ), így elkezdtem dolgozni egy külkereskedelmi vállalatnál. Itt ismerkedtem meg a számítástechnikával (1990-ről beszélünk), és rájöttem, hogy nekem ez bejön. Először programozói sulit kezdtem - de túl nagy falat volt - így átnyergeltem szoftver üzemeltetői képzésre. 1992-ben végeztem, és a vállalat rendszergazdája lettem. Kihívásnak nagyon jó volt, de pár év múlva éreztem, tovább kell lépni, így munka mellett elkezdtem a Pénzügyi és Számviteli Főiskolát (ma BGF).

Akkor még azt hittem, hogy az informatikai szakot fogom elvégezni. 2 év múlva, mikor szakosodni kellett, megszűnt az informatikai szak, így választanom kellett pénzügy és számvitel között. A számvitelt választottam. Életem első számvitel óráján, mikor az előadó eszközökről és forrásokról kezdett beszélni, mindenki értően figyelt, míg nekem a forrásokról a csörgedező patakok jutottak eszembe. Az első matek zh-ra úgy mentem el, hogy megcsináltam az összes órai példát, a példatár összes példáját, ennek ellenére úgy hasaltam el a vizsgán, hogy csak na! Gondoltam, ennek fele se tréfa, különóra kell, így szombatonként külön matekra, vasárnaponként külön számvitel órákra (előző évek vizsgapéldái alapján felkészülve) jártam. Rendkívül megerőltető 4 év volt, és mikor befejeztem a 4 évet (munka mellett, estin), csak akkor mehettem államvizsgázni, ha van középfokú nyelvvizsgám, így még hozzájött a külön angol óra, és meglett a Rigó utcai középfokú nyelvvizsga. Mikor megszereztem a diplomát, abban az évben utolsó alkalommal lehetett elkezdeni az adótanácsadói tanfolyamot 3 év szakmai gyakorlat nélkül, így azt is bevállaltam.

  • Alkalmazotti évek

Közben átkerültem a vállalatnál a számviteli osztályra, ahol a valóságban találkoztam az igazi könyveléssel (mikor elvégeztem a főiskolát, egy áfa bevallást sem tudtam kitölteni). A főiskolán nem a gyakorlatra készítenek fel, de az alapokat sikerült jól elsajátítani. Mindig is azt próbálták elérni, hogy az elveket értsük meg, ne a gazdasági események főkönyvi számlaszámait magoljuk be, és nem szégyen akasztófázni, ha valamibe belezavarodunk. Mai napig használom a módszert. 5 év könyvelés után jött az igény a továbblépésre, így átmentem a kontrollingra. Rendkívül hasznos volt, mivel megtanultam felülről nézni egy vállalkozást, a tulajdonos és vezető szempontjából, nem elveszve a részletekben, és olvasni a számokból. Sok könyvelő a mai napig nem tudott átlendülni ezen a ponton. Egy vezetőt nem érdekli az áfa analitika, vevő, szállító folyószámla, arra kíváncsi, mennyi volt a forgalom, milyen költségek vannak, mennyi a nyereség, mennyi adót kell fizetni, hogy változott ez az elmúlt években. Mindezt legfeljebb egy A4-es lapon, lehetőleg grafikonokkal alátámasztva. Sajnos a vállalat tönkrement, amit ugye a kontrollingon már egy ideje láttuk, hogy ez be fog következni, és az akkori főnököm felajánlotta, hogy megveszi nekem a számítógépet és a könyvelő szoftvert, kezdjem el a vállalkozást. Gondolkodtam rajta, de nem mertem belevágni, kételkedtem a tudásomban, mi van, ha nem tudok válaszolni az ügyfél kérdésére, vagy hülyeséget mondok neki, és kárt okozok, hogy szerzek egyáltalán ügyfelet, stb. Minden kezdő vállalkozó szembesül ezekkel a kérdésekkel, és nem volt bátorságom belekezdeni.

Ekkor jött egy kedvező állásajánlat, egy nagy nevű étterem pénzügyi vezetője lettem, ennek összes felelősségével. Minden beosztott munkáját meg kellett tanulni, hogy hiányzás esetén be tudjak ugorni. Az ott töltött 3 év rendkívül sokat segített egy vállalkozás finanszírozási oldalát megismerni. Pénzügyi rendszer átalakítása, ellenőrző pontok kialakítása, kintlévőségkezelés, banki hitel ügyintézés. De eljött az idő a továbblépésre. Felkérést kaptam egy pénzügyileg bajban lévő cégcsoport pénzügyi válságkezelésére pénzügyi vezetőként. Megtanultam, hogy mikor azt hiszed, nincs tovább, még akkor is lehet tárgyalni, eredményeket elérni, de pénz nélkül sajnos lehetetlen. De nagyon hasznos másfél év volt. Ekkor 41 éves voltam, és rádöbbentem, hogy már nem kellek a munkaerőpiacon. Oda olyanok kellettek akkor, akik napi 12 órát hajlandóak voltak dolgozni nettó 100 e ft-ért. Nyilván ez egy frissen végzett diplomásnak jó lehetőség, no nem a pénz miatt, hanem a gyakorlat megszerzéséért pl. egy multinál. És ekkor úgy döntöttem, nem kell több munkaviszony, a hozzá nem értő vezetők beleszólása abba, amihez nem ért, de azért van neki igaza, mert ő a főnök.

  • Vállalkozóként


Ekkor indult a vállalkozás. 2011-et írtunk, válság után 3 évvel. Az első év nagyon nehéz volt. Amit biztosan tudtam, hogy kell egy honlap, kellenek érthető cikkek, és igenis használni kell a kapcsolati tőkét. Megjöttek az első ügyfelek, elkészült az első üzleti terv, megszereztük az első banki hitelt az üzleti tervünkkel, és rájöttem, hogy ez tetszik nekem. Kezdetben fogalmam se volt, hogy milyen árat kérjek. Körbenéztem a neten, de igen kevés információ található erről a mai napig is. De ha nem tudom értékelni a munkám, akkor csúnyán ráfaraghatok. Így kitaláltam, hogy megbecsülöm, kb mennyi munkaórát vesz igénybe az adott vállalkozás lekönyvelése, és mi az a minimum órabér, amennyiért dolgozom, és megállapítottam egy minimum árat, ami alá semmiféleképpen nem megyek. Egyre több ügyfelem lett - köszönhetően a honlapnak, a blognak - na meg persze az elvégzett munkának, az ügyfelek adták tovább a nevem ismerőseiknek. Kezdetektől fogva jogtiszta szoftverrel, szerződéssel, számlával, felelősségbiztosítással dolgoztam. A törvények folyamatos változása miatt folyamatos szakmai továbbképzéseken vettem részt, melyek tartalmát megosztottam a blogon érthető formában.

vallalkozas_okosan_kepzes_2015.jpgMegismerkedtem az induló vállalkozások problémáival, és erre alapozva elindítottuk vállalkozói képzésünket (idővel többen lettünk a vállalkozásban). A polihisztorok kora lejárt, mindent nem tudhat a könyvelő, de körbe veheti magát olyan emberekkel, akik az adott témában nála jártasabbak. Tudom, hogy szükség van arra a tudásra, amivel rendelkezem, és ezt szeretném továbbadni induló vállalkozásoknak. Ha valaki azon gondolkodik, hogy könyvelőként vállalkozást indítana, javaslom a következő dolgokat figyelembe venni. Ami nagyon fontos, ingyen nem dolgozunk! Még barátnak sem! Nem szép dolog visszaélni a barátsággal. Aki nem fizeti a könyvelési díjat, az nem ügyfél! Az a könyvelő, aki nem vállalja a felelősséget a munkájáért, az csak egy zugkönyvelő. Az a vállalkozó, aki nem hajlandó megfizetni a minőségi munkáért a magasabb árat, mehet a zugkönyvelőhöz, aki ugyan olcsóért megcsinálja, de a nevét nem adja a bevallásokhoz, és ha baj van, elérhetetlenné válik, akár milliós bírságot hátrahagyva.

Sok vállalkozó könyvelő irodával végezteti a számviteli feladatokat. Ennek nyilván van előnye és hátránya is. Előny és egyben hátrány is, hogy minden területnek - bérszámfejtés, vevő, szállító, áfa, tao - van gazdája, viszont senki nem látja egyben a céget, így nincs róla átfogó információja, amire a vállalkozónak meg szüksége lenne. A könyvelő iroda vezetőjét meg sokszor nem lehet elérni, tisztelet a kivételnek. Hátrány továbbá, hogy a könyvelőirodák jellemzően munkavállalókkal dolgoznak, akik - valljuk be őszintén - nem úgy dolgoznak, mintha a sajátjuk lenne (és megint tisztelet a kivételnek!), jellemzően túlórázva, és egyáltalán nem megfizetve. A felelősségteljes, magát leellenőrző könyvelő munkavállaló aranyat ér, tessék megbecsülni! Ha egy könyvelő alacsony áron dolgozik, akkor valószínűleg lesz sok ügyfele, de pont ezért sok ügyfelet kell vállalnia, és előbb-utóbb beúszik, mert sok ügyfélre nem lehet teljes körűen odafigyelni, és hamar megtörténik a baj, amit többszázezres bírságnak hívnak. Bízom benne, hogy előbb-utóbb a vállalkozások nagy többsége felismeri, hogy a könyvelés díja nem kidobott pénz, a két félnek együtt kell működnie az eredményes üzleti kapcsolatért. Egy könyvelőnek rendelkeznie kell korszerű számítógéppel, gyors internet eléréssel, jogtiszta szoftverekkel, fizetni kell a továbbképzés költségeit, különböző szakmai folyóiratokat kell, hogy előfizessen, hogy naprakészen tartsa a tudását, fizetni kell a felelősségbiztosítást, igazodnia kell az informatikai megoldások fejlődéséhez (webkönyvelés, felhőszolgáltatás), rendelkeznie kell megbízható mentési egységekkel, finanszírozni kell a honlap frissítést, optimalizálást, marketing költségeket. Ezek nem kevés pénzbe kerülnek. Olcsó könyvelési díjból ezek nem megvalósíthatóak.

Sok könyvelő vár a könyvelési díjára, hátha fizet a vállalkozó, mert szegény beteg, ő se kapta meg a pénzét stb. cserében ingyen dolgozik. Nos, kedves vállalkozók, nem olyan nagy élmény könyvelni és bevallásokat készíteni, pláne nem ingyen! Az üzlet nem érzelem kérdése. Ha nincs pénzem egy szolgáltatásra, nem rendelem meg. Kérjél ingyen áramot az elmütől, vagy állj sorban a pénztárnál teli kosárral, hogy majd akkor fizeted ki az árut, ha majd kapsz fizetést valamikor. Nem fog menni. A hivatali órákat be kell tartani a könyvelőnél is. Ne zaklassuk a könyvelőt este és hétvégén, egyrészt annyit nem fizetnek neki, hogy állandóan rendelkezésre álljon, másrészt neki is van magánélete, családja. Nem sebészek vagyunk, hogy életmentő beavatkozásokat végezzünk. Ha azonnali munkavállalói bejelentés kell, erre léteznek már korszerű technikák, a vállalkozó telefonon is bejelentheti a munkavállalót. Nagyon fontos, hogy a könyvelői szerződésben minden le legyen szabályozva, miért felelős a könyvelő, miért a vállalkozó, mit tartalmaz a vállalt könyvelési ár, és milyen esetekben kerülhet sor plusz díjazásra. A könyvelő - de inkább az adótanácsadó - (mert hogy két különböző szakma!) feladata az adóoptimalizálás törvényes keretek között, de nem az adócsalás! Nem a könyvelő feladata, hogy elsikálja a vállalkozó sumákolását, ráadásul az engedélyét is veszélyezteti (már akinek van, ugye).

Megjelentek a hírek az új könyvelői felügyeleti rendszerről. Hasznos lesz, ha ez a tisztességes könyvelőket hozza előnybe, és a zugkönyvelőket kiszűri. Várjuk ki a végét.

Nem mondom, hogy egyszerű a vállalkozók élete. Nincs biztos ügyfél, nincs biztos fizetés, kockázatok mindig is lesznek. Üzletet szerezni, a munkát minőséggel elvégezni, a pénzt behajtani nem egyszerű feladat. Nem mindenkinek való. De ma már léteznek jó megoldások arra, hogy vállalkozóként kipróbáljuk magunkat. (Egyéni vállalkozás indítása - Kata).

vallalkozoi_kepzes_jelentkezes.gifHa szeretnél többet megtudni egy induló vállalkozás feladatairól, gyere el vállalkozói képzésünkre!

Szilágyi Anita
közgazdász, mérlegképes könyvelő, adótanácsadó - vállalkozó

Vállalkozás Okosan

Szólj hozzá!

Címkék: vállalkozás könyvelés vállalkozói képzés

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr717690276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása