Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Kata 2020 – így kerüld el, hogy jövőre 40%-kal kevesebbet keress!

2019.11.12. 11:51 prosequor

Kata 2020 – menni, vagy maradni?


Kata mostanáig

2013 óta választható a kisadózó vállalkozások tételes adója, közismert nevén a kata. Bevezetésével létrejött egy olyan adónem, ami egyszerű, átlátható, könnyen tervezhető, akár vállalkozásbarátnak is nevezhető. Az ezt választók havi 25, vagy 50 ezer forint havi kata, és az iparűzési adó megfizetésével gyakorlatilag minden adófizetési kötelezettségüket letudták.

Ehhez hozzájött még a kata kezdetben 6, majd 12 millió forintos bevételi értékhatára feletti eső árbevételt terhelő, 40%-os plusz adó. Bár a katások jelentős része alanyi áfamentes, ha nem azok, esetleg van közösségi beszerzésük, vagy eladásuk, akkor az áfával is foglalkozni kell, és az is jelenthet további fizetési kötelezettséget.

Ezzel együtt -2019-ig biztosan- nagyon sok vállalkozásnak a kata még a bevételi értékhatár átlépésével együtt is egy kedvező lehetőség. Reméljük, ez így is marad.

 

Kata - mire gondolhatott a költő?

Évek, ha nem évtizedek óta a mindenkori vezetés által hangoztatott cél úgymond a gazdaság kifehérítése. A kata, az egy-két, kétségkívül létező kiskapujával együtt is végre egy, ebbe az irányba tett, nem csak kommunikációban létező lépés volt.

Hiszen egyszerűségével, alacsony mértékével segítette azokat, akik eddig a szürke zóna határán egyensúlyozva próbáltak vállalkozni. A havi 50 ezer forint megfizetésével legális forrásból származó, szabadon elkölthető jövedelmehez jutottak, legalább is eddig.

 
Kata, vagy munkaviszony

Már a kata bevezetésénél felmerült, hogy sokan valójában adóelkerülésre, munkaviszony leplezésére fogják alkalmazni. Nem véletlen került a kisadózókról szóló törvény szövegébe az a bizonyos munkaviszonytól történő elhatárolás.

Mi ennek a lényege?

Ahogy említettem, a kata mértéke szinte ösztönöz arra, hogy akit csak lehet, az eddigi munkaviszony helyett inkább katás vállalkozóként foglalkoztassanak tovább. Ami annyiban érthető, ha valakinek alkalmazottként szeretnél 300 ezer forint nettó fizetést adni, az neked kb. havi 550 ezer forintodban lesz. Katásként ugyanez 350.000, ami nagyon nem mindegy.

Éppen ezért a törvény felsorol 7 pontot, melyek alapján egy ellenőrzés során munkaviszony vélelmezhető. Amennyiben a vállalkozó ebből a vélelemből legalább kettőt megdönt, akkor nem beszélhetünk munkaviszonyról. 

Ezt a 7 pontot a 2012. évi CXLVII. törvény 14. § tartalmazza. A lényege, amennyiben az adott tevékenységet a megbízott saját időbeosztása szerint, saját eszközeivel végzi úgy, hogy munkája fölött a megbízónak nincs közvetlen utasítási joga, akkor biztosan nem beszélhetünk munkaviszonyról.


Kata 2020-tól

A múlt héten bombaként robbant a hír, hogy a kata drasztikus szigorítását tervezik. Ez egy pénzügyminisztériumből kikerült anyagból derült ki, amit aztán kormányszinten cáfoltak. 

Pontosabban annyit mondtak, hogyAz ágazati szereplők észrevételei szerint egyes nagyobb cégek kijátsszák a szabályokat, és visszaélésszerűen alkalmazzák a katát, vállalkozói státuszba kényszerítve az alkalmazottaikat.

Ez hátrányt okoz a munkavállalóknak, ugyanis kisebb ellátásra szereznek jogosultságot, míg az őket illegálisan katásként alkalmazó nagyvállalat torzítja a piaci versenyt, és sérti a tisztességes szereplők érdekeit is.

(Forrás: index.hu)

Tény, hogy az eddig elhangzottak még csak törvényalkotói elképzelések. Ugyanakkor az is tény, hogy szakmai körökből érkező jelzések alapján a NAV megkezdte a katás vállalkozások célzott ellenőrzését, sok esetben –fogalmazzunk úgy- a saját szája íze szerint értelmezve az eljárásra vonatkozó törvényeket.

 

Pontosan miről is van szó?

A lényeg itt ovasható Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete alelnökének múlt héten közzétett Facebook-posztjában: https://www.facebook.com/mkoe.hirek/photos/a.197509530267468/2795006010517794/?type=3&theater

 

Eszerint a legfontosabb, a PM munkaanyaga által tervezett szigorítások:

  • A munkaviszony vélelmének megdöntéséhez a kisadózó vállalkozónak az eddig 2 helyett 4 pontot kell bizonyítania
  • 2020-tól mindenkinek csak egy katás jogviszonya lehet. Vagyis megszűnik a lehetősége annak, hogy valaki egyidejűleg katás betéti társaság kültagja, és mellette katás egyéni vállalkozó legyen.
  • Hiába a jelenleg 12 millió forintos bevételi értékhatár, ha valakinek a bevétele legalább 50%-ban egy megbízótól származik, és a legalább a mindenkori minimálbér 250%-át számlázza ki, akkor az innen származó bevétel esetén már évi 6 millió forinttól kezdőden meg kell fizetni a 40% különadót.
  • Ha valaki kisadózóként olyan megbízónak állít ki számlát, akinél korábban munkaviszonyban dolgozott, a kiszámlázott összeget a minimálbér feletti részét automatikusan 40% adó terhelné, amit a kifizetőnek kellene levonni, és befizetni.

 

Mit jelentene mindez a gyakorlatban?

Az már első olvasatra nem kérdés, amennyiben ezeket a javaslatokat elfogadják, oda a kata egyszerűsége, és az intézkedés rengeteg katázót hátrányosan érint majd. Hiszen pl. rengeteg programozó, nyelvtanár, rendszergazda, szövegíró, stb. dolgozik úgy, hogy egy nagy ügyfél mellett vállal kisebb megbízásokat.

Eddig annyi dolga volt, hogy ügyfelet szerezzen, elvégezze a munkát, majd a havi kata befizetése után eltegye a megmaradt bevételt. Ha valamennyivel túl is lépte a bevételi értékhatárt, a plusz adó befizetésén túl más dolga akkor sem különösebben volt, hiszen a szolgáltatókra jellemző költséghányad okán kb. mindegy volt, mennyi a havi kiadása. 

A nyilvánvaló anyagi hátrány mellett mostantól katásként is el kell kezdeni odafigyelni arra, hogy a vállalkozásnak milyen költségei merülnek fel, hiszen lehet, hogy az első hallásra jó ötletnek tűnő kata most már még sem lesz az.

Ez a lépés szintén nagyon rosszul érintheti az eddig evázókat is. Az EVA (Egyszerűsített Vállalkozói Adó) szintén egy alapvetően bevétel alapú, előre meghatározott mértékú adóval terhelt adózási forma volt. Főleg azoknak érte meg, akiknek ugyan kevés költségük volt, de bevételük jóval a kata értékhatára fölött mozgott. Ez az adónem 2019 végével megszűnik, akik eszerint adóztak, 2020-tól másfajta adózás alá kell áttérjenek. Jelentős részüknek a kata megoldást jelenthet. Feltéve, hogy az említett változások nem lépnek életbe.

És akkor még nem beszéltünk az immáron kettő helyett 4 megdönteni szükséges vélelemről. Arról, hogy ez a bizonyítási kényszer milyen plusz szerződéses, és egyéb kötelezettséget ró a vállalkozóra (amiben megbízója vagy partner, vagy nem), és a hatóság ezeket mennyire fogja akceptálni. Ez szintén nem fogja megkönnyíteni a tervezhetőséget, és a kiszámíthatóságot egy vállalkozás életében. Cserébe borítékolható, hogy aki csak teheti, elkezd alternatív megoldásokat keresni, és nem biztos, hogy ezeket teljes egészében legális keretek között találja majd meg.

vallalkozas_okosan_hirlevel.jpg

 

Mivel sokakat érintő témáról van szó, folyamatosan nyomon követjük az eseményeket.

Ha azonnal, első kézből, hiteles forrásból szeretnél értesülni a téged is érintő változásokról, kattints, és iratkozz fel hírlevelünkre! 

  

Kata 2020 után – ezt tedd, ha nem akarsz 40%-kal kevesebbet keresni

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz adó kata pénzügyi tervezés vállalkozás indítása

GDPR kisokos - így felelj meg a GDPR szabályoknak!

2019.09.05. 16:25 prosequor

 

Vendégcikk 

Szerző: Hajnerné dr. Horváth Barbara, a HHB Consulting Kft. ügyvezetője, jogász, közgazdász, adótanácsadó, mérlegképes könyvelő. Mára közel 300 vállalkozás GDPR felkészítését végezte el.

 

GDPR - tények és tévhitek

Talán hallottatok már a rettenetes GDPR rendeletről. Ez egy Európai Uniós jogszabály, melynek rendelkezéseit az Unió területén működő vállalkozásoknak be kell tartani. Rengeteg tévhit él a gyakorlatban ennek kapcsán. A legtöbb vállalkozó azt gondolja, hogy rá ez a jogszabály nem vonatkozik, tehát nincs teendője ezzel kapcsolatban.

Sokan abban a hitben vannak, hogy csak akkor ró rájuk kötelezettséget a hírhedt rendelet, ha weboldalt üzemeltetnek, oda szükségük lesz egy Adatkezelési Tájékoztatóra, amit lemásolnak a hasonló tevékenységet űző konkurenciáról, és már rendben is van minden.

gdpr_vallalkozas_okosan.pngHát, el kell, hogy keserítsek mindenkit, aki így gondolkozik, sajnos ez nem így van, a GDPR kivétel nélkül minden vállalkozót érint és mindenkinek vannak teendői ezzel kapcsolatban.

A téma talán valóban idegen az „egyszerű halandó” számára, mégis kénytelenek vagyunk valamilyen szinten beleásni magunkat, hiszen a vállalkozó felelőssége lesz a jövőben, hogy felismerje a vállalkozásánál előforduló személyes adatkezelési helyzeteket, és a megfelelő időben és módon reagáljon ezekre.

A GDPR rendelet egy Európai Uniós jogszabály, amely a személyes adataink kezelését hivatott szabályozni. 2018. májusában lépett hatályba, de már 2016-ban elfogadták és kihirdették a rendelet szövegét. Tehát lett volna idő a felkészülésre, ennek ellenére azt látom, hogy a vállalkozókat meglepetésként érte és többségük nem is tudja, hogy miről is szól valójában.

A rendelet megalkotásának egyik célja az volt, hogy például a mai világban oly gyakori online vásárlások, szolgáltatások igénybevétele során megadott személyes adataink biztonságban legyenek, ne lehessen azokkal visszaélni, valóban csak a megfelelő célok érdekében kezeljék azokat. Ez a rendelet új világot teremtett az európai adatvédelmi jogban.

 

 

GDPR - a személyes adatok

Kezdjük az alapoknál. Mik azok a személyes adatok?

Személyes adat minden olyan információ, amely egy személyre vonatkozik, mely alapján beazonosítható az adott személy, például név, vagy bármilyen azonosító, helymeghatározó adat, online azonosító. Személyes adat lehet egy e-mail cím, vagy telefonszám, az adott személyről készült képmás is.

Személyes adatkezelés történik például ajánlatadáskor, szerződéskötéskor, e-mail váltás során, telefonszámok kezelésekor, számla kiállítása során, munkavállalók alkalmazásakor, önéletrajzok kezelésekor, ha egy fényképet szeretnénk feltölteni a weboldalunkra és még rengeteg esetben, reggelig tudnám sorolni az adatkezelési helyzeteket.

Tovább bonyolítja a dolgokat, ha egy vállalkozás például gyermekek személyes adatait kezeli, vagy esetleg az ügyfelei egészségügyi adatai jutnak tudomására tevékenysége során, ezek ugyanis különleges adatoknak minősülnek, melyek szigorú szabályozás alá tartoznak.

Az adatkezelés minden vállalkozót érint, és mindenkinek van teendője ezzel kapcsolatban.

A legfontosabb kötelezettsége a vállalkozónak a tájékoztatás. Fontos, hogy már az adatkezelés megkezdése előtt tájékoztassa az ügyfeleit, vásárlóit, partnereit arról, hogy hogy is történik az ő vállalkozásánál a személyes adatok kezelése.

Erre szolgál az Adatkezelési Tájékoztató, mely egy írásos dokumentum, amely az adott vállalkozásnál felmerült adatkezelési helyzeteket részletezi, érthető nyelvezet alkalmazásával, tájékoztatja az érintetteket, hogy a vállalkozóval való együttműködés során milyen személyes adataikat, milyen célból, milyen jogalappal és mennyi ideig kezeli, tárolja majd.

vallalkozas_okosan_hirlevel.jpg

 

Olvass szórakoztatóan üzleti tervezésről, arról, hogy bizniszedből hogyan lesz pénz!

Ilyen egyszerű: ide kattintva iratkozz fel hírlevelünkre!

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: vállalkozás GDPR

Process casting - avagy költségmodellezés a gyakorlatban

2019.08.07. 19:57 prosequor

 

Itt szeretnék köszönetet mondani Zsebők Zsigmond barátomnak, a költségmodellezés kiváló művelőjének, akivel rengeteget beszélgetünk a témáról, és segített képbe kerülni, hogy ennek az egésznek hol a helye, és mi a feladata egy biznisz tervezésénél.

Zsigmond hobbija a végtermék alapú élemiszergazdasági értékláncok költségviszonyai magánéletének az elemzése. Heppje továbbá a minőségügyi költségek mélylélektana.Van egy blogja is: lecsos.blog.hu.

 

Process (activity-based) costing: mi a fene ez az egész?

Biztosan ismered a régi viccet, mikor a kapitány lekiabál a matróznak a gépházba:

-Mennyi?
-30!
-Mi 30?
-Mi mennyi?

Több tucat vállalkozásban néztem körül az elmúlt kb. 15 évben. Nagyon sokszor volt, hogy kerestünk egy számot. Általában két problémával szembesültünk: az adott szám (egy adat) nem létezett.

Ha véletlenül meg is volt, a vállalkozás vezetője nem tudta nekem megmondani, hogyan keletkezett. Nem tudta, hogyan lett az a valami 30, meg egyáltalán, pontosan mi is az a 30.

 

Adok neked havi 300 ezer forintot

Az évente 3,6 millió forint. Gondolj a kedvenc hobbidra. Képzeld el, ez a pénz ott van a kezedben, és elköltheted rá. Jól hangzik, igaz?

Ez a pénz simán ott lehet a vállalkozásodban. És simán ott is maradhat. Képzeld el a következőt: unikornistápot gyártasz, és forgalmazol. Felhúzol egy szép üzemet, és veszel 3 teherautót a megrendelések kiszállításához. A kereslet viszont nem egyenletes: van, amikor 3 műszak kell, van, amikor egy is elég. Emiatt előfordul, hogy időnként a három teherautóból kettő az udvaron ácsorog.

Mi történik? Amikor kevesebb a megrendelés, egy csomó erőforrásod: a teherautók, a sofőrök, a gyártósorod nincsenek kihasználva. Viszont fent kell tartanod őket. Egészen addig a pillanatig nincs ezzel baj, hogy havi ötmillióba fájnak a gépek, a járművek, meg a fizetések, amíg az egész rendszer termel. Éspedig profitot termel.

Baj akkor van, ha ezt a havi ötmilliót úgy kell kifizetned, hogy a gépek állnak, a háromból két sofőr pedig munkaidőben az öltözőben snóblizik.

És most képzeld el azt, hogy egy kisebb üzemed van, egy teherautóval. Ezek mindig ki vannak használva, ha pedig több a megrendelés, azt megoldod bérgyártással, a kiszállítást pedig futárokkal. Lehet, hogy az év 12 hónapjából háromban így drágább. És lehet, hogy az év többi 9 hónapjában ennek a felárnak a többszöröse jön vissza.

Magic: a végeredmény ugyanaz, csak az egyik úton évi 30 milliódba kerül, a másikon pedig csak húszba.

Mindkét működési modell forintra pontosan tervezhető. Ehhez viszont tudnod kell, hogy pontosan milyen dolgok történnek a megrendelés beérkezése, és az eladott, kész unikornistáp árának beérkezése között. Ezeket a dolgokat felettébb bonyolult szakkifejezéssel folyamatoknak hívjuk. Ha ismered őket, tudsz tervezni. Olvass tovább, mert visszatérünk hozzájuk.

A dolog lényege: mindkét forgatókönyvet el tudod játszani úgy, hogy ténylegesen egy forintot sem ruháztál még be semmibe. Kockázat nélkül tudod papíron szimulálni mindkét működési modellt.

 

Ez jól hangzik, ugye?

Ha érdekel a téma, ha alkalmassá akarod tenni cégedet arra, hogy ugyanannyi munkával több pénzt hozzon, a ronda piros gombra kattintva iratkozz fel hírlevelünkre. 

button.png 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénzügyi tervezés költségtervezés cash-flow process-costing

Indítsd vállalkozásod egy szalvétáról - avagy egy fejre állt pénzügyi tervezés története

2019.04.27. 20:02 prosequor

 

Csináljunk pénzügyi tervet

Az eleje a szokásos történet: e-mailt kaptunk, melyben befektetőnek prezentálandó pénzügyi terv készítése után érdeklődtek. Mivel az üdvözlést követő karakterekben nem azonnal arról érdeklődtek, mennyibe kerül, ezért visszahívtam őket.

(Igen, 8 éves tapasztalat, aki egyből az árát kérdezte, abból még soha nem lett ügyfél.)

Az érdeklődő a telefonban elmondta, hogy egy Magyarországon dinamikusan fejlődő piacra szeretnének bevezetni egy már ismert terméket, de itthon még nem forgalmazott prémium-márkát. Olyan termékről van szó, melynek jól tervezhetően, és rendszeresen visszatérő vevői lesznek.

Ketten vinnék a vállalkozást: az egyikük profi marketinges, bónuszként a kinézett piacon aktív, kiváló kapcsolatrendszerrel. A másik pedig elemző közgazdász, erős piackutatási ismeretekkel. Eddig jó.

 

Jönnek a csontvázak

Személyes találkozónkon megkértem őket, beszéljenek részletesebben bizniszükről. Kiderült, 3 termékkel indulnának, melyek potenciális vásárlóközönsége különböző, bár némi átfedés lehet köztük. Az értékesítés 3 csatornán indulna majd.

Minél hamarabb elérendő célul tűzték ki, azt, hogy ezeket a termékeket egy saját brand alatt tudják majd forgalmazni. Ez ugyanis megvédi őket attól, hogy a konkurencia, esetleges piaci sikerüket látva, a gyártót megkeresve, tőkeerejüket kihasználva két vállra fektesse őket.

A következő mérföldkő egy, a saját brandnél még menőbb cucc kifejlesztése, és piacra dobása lesz.

Mindezt azért írom le ilyen részletesen, mert a tervezéshez ezek mind-mind nagyon értékes, és fontos információk.

A megvalósítás roppant egyszerű: nyitunk mindehhez egy menő bemutatótermet irodával, berendeljük az induló árukészletet. Összerakjuk a marketing-, és az értékesítési stratégiát, felhúzunk egy webshopot. Ráeresztünk egy webmajsztert, aki kezeli, mellé egy profi kampánykivitelező, nevezzük projektmenedzsernek, mert az sokkal menőbben hangzik. Már csak két saleses kell, és indulhat a buli. Meg persze egy kis fizetés addig, amíg felfutnak az eladások. Ja, meg egy befektető is kéne, aki beleborít némi aprópénzt.

penzugyi_tervezes.JPG

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz vállalkozás üzleti terv vállalkozás indítása pénzügyi terv

Így csináld induló vállalkozásod pénzügyi tervezését 5 egyszerű lépésben

2018.11.27. 22:23 prosequor

 

Rengeteg induló, de sok, már aktív vállalkozó, cégvezető is kerüli a pénzügyi tervezést.

Irtózik a számoktól, mint ördög a tömjénfüsttől. Mondván, nem ért hozzá. Meg bonyolult. Meg átláthatatlan fekete mágia. Meg különben is. Csak.

Tény, nem kötelező. Neked sem. Ellenben ha elmulasztod, a legjobban neked fog fájni. Bármi is történik vállalkozásodban, azt a számok megmutatják majd.

Sok éves tapasztalatunk: ha valaki egyáltalán nem tervez, akkor hamar lesz baj. Ha rosszul tervez, akkor később.

 

Terveznék, de hogyan?

Szerencsére egyre többen ismerik fel a pénzügyi tervezés fontosságát.

Céges Facebook-csoportunkban, és vállalkozói képzésünkön is rendre visszatérő téma, hogyan csinálja meg az, akinek nincsen hozzá előképzettsége, és nincs túl jóban a számokkal.

Előző bejegyzésünkben összefoglaltam neked induló vállalkozásod pénzügyi tervezésének legfontosabb alapfogalmait.

 

Most néhány egyszerű lépésben elmagyarázom, és megmutatom neked, hogy mit, miért tervezz, és hogyan fuss neki. Lépésről-lépésre. 5 egyszerű, érthető lépésben.

„Én csak munka mellett tervezek egy egészen kicsi vállalkozást, nincs szükségem pénzügyi tervezésre.”

Ebben az esetben valószínűleg egyéni vállalkozást indítasz. Úgy, hogy az első hónapokban vállalkozásod működését addig félretett pénzedből, és/vagy fizetésed egy részéből fogod finanszírozni. Mégpedig egy olyan vállalkozást, ami korlátlan anyagi felelősségvállalással jár. 

Még mindig úgy gondolod, nem kell tudnod, mibe fáj(hat) ez az egész?

 

„Katás egyéni vállalkozó leszek, nem fogok költséget elszámolni. Akkor minek tervezzek?”

Attól, hogy költségeidet nem számolod el, még ki kell őket fizetni. Ha pedig nem jön ki a matek, lásd előző pont: vállalkozásodért katásként is teljes vagyonoddal felelsz.

„Erre az egészre se időm, se energiám.”

Tény, egy vállalkozás tervezésével, az ehhez szükséges adatgyűjtéssel hónapokat lehet eltölteni.

Ezekre az infókra pénzügyi tervedhez is szükséged lesz. Ahhoz, hogy el tudj indulni, nincs szükség ennyi időre.

 

Ha tovább olvasol, megmutatom, melyek azok a kérdések, amiket pénzügyi tervezés során meg kell válaszolnod. Ez az idő egy átlagos vállalkozás esetén nem több, mint 4-5 óra. 

Azt mondod, ez sok, nincs ennyi időd?

Nos: egy, a Közösségi kalandozások által közzétett kutatás szerint egy átlag magyar felhasználó naponta átlagosan 70 percet tölt a Facebook használatával.

Valamivel több, mint napi egy órát.

Ez azt jelenti, ha 4-5 napon keresztül fészbúkozás helyett leendő cégeddel foglalkozol, sarokszámaid máris megvannak.

Még mindig azt mondod, nincs ennyi időd?

Ha tényleg így látod, akkor –minden rosszindulat nélkül- saját érdekedben mondom, hogy inkább bele se kezdj az egészbe.

„Oké. Pénzügyi terveznék, de fogalmam sincs, hogy fussak neki.”

 

Így csináld - pénzügyi tervezés 5 lépésben 

Indulásnál ezt az 5 dolgot kell minél pontosabban megtervezned:

• Beruházás

• Működési költség

• Bevétel

• Cash Flow

• Áfa

Az érthetőség kedvéért saját vállalkozásunk példáján keresztül mutatom meg neked, hogy néz ki mindez a gyakorlatban. Ha követed ezt az 5 egyszerű lépést, egy-két óra munkával te is látni fogod majd, hogy néz ki elképzelésed a számok nyelvére lefordítva.

indulo_vallalkozas_penzugyi_tervezese.JPG

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz tervezés üzleti terv vállalkozás indítása pénzügyi terv cash-flow

Alkalmazott, tulajdonos, fizetés, osztalék – kinek mennyi jár?

2018.09.16. 06:47 prosequor

Semennyi. Vállalkozóként legfeljebb a szád jár. És alkalmazottként is. Tisztázzuk: hiába vagy vállalkozó, hiába vagy tulajdonos, nincs olyan, hogy neked ennyi osztalék, vagy annyi fizetés jár. Ahogy ha elmész dolgozni valahová, ott sincs olyan, hogy neked X fizetés jár. Nem jár. Semmi nem jár. 

E tekintetben tök mindegy, hogy egy vállalkozás működésében alkalmazottként, vagy tulajdonosként veszel részt. Mindkét esetben annyi jár, pontosabban annyi jövedelem osztható szét, amennyit a vállalkozás működése lehetővé tesz. Teljesen mindegy, hogy az osztalék, vagy fizetés.

A szétosztható jövedelmet nem a legyek hordják össze. Azt először létre kell hozni. Minden vállalkozásnak –így a tiédnek is- ez az egyik fő célja, értelme. Ez akkor is így van, ha egy egészen kicsi, egy-két fős céged van, és nem különül el benne teljesen a tulajdonosi-dolgozói szereped.

 

Hogyan keletkezik egy vállalkozásban szétosztható jövedelem?

Nagyon leegyszerűsítve: vállalkozás bevétele – költségek = nyereség. A keletkezett jövedelem egy része a költségek, másik része a nyereség terhére osztható szét. A gyakorlatban a játék, és a matek ennél bonyolultabb. Ahhoz, hogy vállalkozásodnak bevétele legyen, először invesztálsz. A tudásodat, az idődet és a pénzedet. Üzleti tervezést követően a pénzeden biztosítod vállalkozásod számára azokat a javakat, melyekkel az értéket tud létrehozni. 

Ez az érték kétféle: egy nem materiális, és egy materiális. 

 

Ezért az értékért vásárolnak majd tőled 

A létrejövő, nem materiális érték lesz az, amiért termékedet, vagy szolgáltatásodat megveszik majd. Ha ezt a bizonyos értéket leendő vevőd fejben nem kapcsolja ahhoz, aminek megvásárlására rá akarod bírni, akkor bizony leendő vevő marad. Pénz az ablakban, sok hűhó semmiért.

Máris mondok két példát: a Subaru nem az Impreza WRX-et adja el. A Subaru azt az érzést adja el, ha beülsz a kagylóülésbe, a volán mögött te is Carlos Sainznak érezheted magad. Ezt veszed meg. Nem a másfél tonna vasat, meg a 265 lóerőt.

Ha eljössz vállalkozói képzésünkre, nem azt a 10 előadást, meg 3 Excel-táblát, meg iratminta-csomagot veszed meg, amit adunk. Hanem azt az időt, amit mi töltöttünk el azzal, hogy az induláshoz szükséges releváns infókat összeguberáltuk, és érthető formában átadjuk neked. És azt a tapasztalatot és tudást, hogy tudjuk, melyek ezek a számodra szükséges releváns információk. Ez az a bizonyos érték, amiért résztvevőink pénzt adnak nekünk.

 

Az alábbi ábra pofonegyszerűen szemlélteti az eddig leírtakat: 

vallalkozas_sema.JPGA felső sort nézd: a szükséges befektetetéssel értéket hozol létre, melynek kimenete olyan termék, vagy szolgáltatás, melyek vállalkozásod számára árbevételt biztosítanak. 

Te tudod, mi ez az érték saját vállalkozásodban? Ha nem, az nagy baj. Ugyanis ez dönti el, hogy vevőid kik lesznek, mennyien lesznek, és mennyi pénzt kérhetsz el tőlük. Részben ez határozza meg, hogy mennyi is lesz majd az a bizonyos szétosztható jövedelem.   

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz üzleti tervezés hozzáadott érték pénzügyi tervezés