Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Alkalmazott, tulajdonos, fizetés, osztalék – kinek mennyi jár?

2018.09.16. 06:47 prosequor

Semennyi. Vállalkozóként legfeljebb a szád jár. És alkalmazottként is. Tisztázzuk: hiába vagy vállalkozó, hiába vagy tulajdonos, nincs olyan, hogy neked ennyi osztalék, vagy annyi fizetés jár. Ahogy ha elmész dolgozni valahová, ott sincs olyan, hogy neked X fizetés jár. Nem jár. Semmi nem jár. 

E tekintetben tök mindegy, hogy egy vállalkozás működésében alkalmazottként, vagy tulajdonosként veszel részt. Mindkét esetben annyi jár, pontosabban annyi jövedelem osztható szét, amennyit a vállalkozás működése lehetővé tesz. Teljesen mindegy, hogy az osztalék, vagy fizetés.

A szétosztható jövedelmet nem a legyek hordják össze. Azt először létre kell hozni. Minden vállalkozásnak –így a tiédnek is- ez az egyik fő célja, értelme. Ez akkor is így van, ha egy egészen kicsi, egy-két fős céged van, és nem különül el benne teljesen a tulajdonosi-dolgozói szereped.

 

Hogyan keletkezik egy vállalkozásban szétosztható jövedelem?

Nagyon leegyszerűsítve: vállalkozás bevétele – költségek = nyereség. A keletkezett jövedelem egy része a költségek, másik része a nyereség terhére osztható szét. A gyakorlatban a játék, és a matek ennél bonyolultabb. Ahhoz, hogy vállalkozásodnak bevétele legyen, először invesztálsz. A tudásodat, az idődet és a pénzedet. Üzleti tervezést követően a pénzeden biztosítod vállalkozásod számára azokat a javakat, melyekkel az értéket tud létrehozni. 

Ez az érték kétféle: egy nem materiális, és egy materiális. 

 

Ezért az értékért vásárolnak majd tőled 

A létrejövő, nem materiális érték lesz az, amiért termékedet, vagy szolgáltatásodat megveszik majd. Ha ezt a bizonyos értéket leendő vevőd fejben nem kapcsolja ahhoz, aminek megvásárlására rá akarod bírni, akkor bizony leendő vevő marad. Pénz az ablakban, sok hűhó semmiért.

Máris mondok két példát: a Subaru nem az Impreza WRX-et adja el. A Subaru azt az érzést adja el, ha beülsz a kagylóülésbe, a volán mögött te is Carlos Sainznak érezheted magad. Ezt veszed meg. Nem a másfél tonna vasat, meg a 265 lóerőt.

Ha eljössz vállalkozói képzésünkre, nem azt a 10 előadást, meg 3 Excel-táblát, meg iratminta-csomagot veszed meg, amit adunk. Hanem azt az időt, amit mi töltöttünk el azzal, hogy az induláshoz szükséges releváns infókat összeguberáltuk, és érthető formában átadjuk neked. És azt a tapasztalatot és tudást, hogy tudjuk, melyek ezek a számodra szükséges releváns információk. Ez az a bizonyos érték, amiért résztvevőink pénzt adnak nekünk.

 

Az alábbi ábra pofonegyszerűen szemlélteti az eddig leírtakat: 

vallalkozas_sema.JPGA felső sort nézd: a szükséges befektetetéssel értéket hozol létre, melynek kimenete olyan termék, vagy szolgáltatás, melyek vállalkozásod számára árbevételt biztosítanak. 

Te tudod, mi ez az érték saját vállalkozásodban? Ha nem, az nagy baj. Ugyanis ez dönti el, hogy vevőid kik lesznek, mennyien lesznek, és mennyi pénzt kérhetsz el tőlük. Részben ez határozza meg, hogy mennyi is lesz majd az a bizonyos szétosztható jövedelem.   

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz üzleti tervezés hozzáadott érték pénzügyi tervezés

Üzleti tervezés: így fejleszd nyereségesre vállalkozásodat – 15 lépés, amivel eléred, hogy bármikor leugorhass az Adriára vitorlázni, III. rész

2018.07.26. 09:25 prosequor

  

11. A halálzóna

A halálzóna egy magashegymászásban használt fogalom. Magas hegyek megmászásakor (magas: <4000 méter) a magassághoz a hegymászók szervezetének alkalmazkodni (akklimatizálódni) kell. Évtizedek alatt az a gyakorlat alakult ki, hogy annyi nap akklimatizációra van szükség, ahány ezer méter magasságban vannak. 

Kivéve a halálzónát. Ennek magasságát a szakirodalom 7000-7500 méterre teszi. Ez az a magasság, amihez –legyen valaki bármennyire jó fizikai állapotban – szervezete akkor sem tud alkalmazkodni. Ebben a magasságban a túlélés nagyon sokszor már a szerencsén is múlik.  

Márpedig a szerencse az üzleti tervezés során nem tervezési tényező. Vállalkozóként előre látnod kell, mi történik veled 7000 méter fölött.


Tapasztalatunk szerint sok, egyszemélyesként induló vállalkozás akkor kerül ide, mikor eléri, majd meghaladja a 8-10 fős létszámot, és/vagy árbevétele pedig átlépi az éves nettó 100 millió körüli lélektani határt. 

Ez az a kritikus pont, ahol sajnos sok cég, és cégvezető elvérzik.

Vállalkozóként, cégtulajdonosként szerencsére a hegymászóknál lényegesen jobb helyzetben vagy. Velük ellentétben megfelelő tervezéssel fel tudsz készülni, hogy a halálzóna számodra ne legyen végzetes. Úgy, hogy neked semmit nem kell a szerencsére bíznod.

Amennyiben eldöntötted, hogy vállalkozásod fejlesztését ebbe az irányba viszed tovább, tudatosan készülnöd kell rá. A felkészülést legalább fél, de inkább egy évvel azelőtt kezdd meg, hogy ideérnél. 

Az biztos, hogy a napi, operatív munka kisebb-nagyobb részét át kell adnod. Mellette látnod kell vállalkozásod következő fél-egy évét. Tervezned kell. Nem, nem akkor, mikor már ott vagy. Előtte.

  
Ezért kell delegálnod

Ekkora cégméretnél már egész egyszerűen nem tudsz mindent egyedül csinálni. Jó pár olyan dolgot, amit eddig te csináltál, át kell adnod másnak. Delegálnod kell.

Tipikus hiba, hogy vezetőként nagyon sokan azt gondolják, mindent nekik kell csinálni, mindenről nekik kell dönteni.Főleg ez előbbi az egyik lehető legnagyobb pazarlás, amit saját magad, és céged ellen elkövethetsz.

Ha delegálsz, teremtsd meg a feltételeit annak, hogy munkatársaid is azzal tudjanak foglalkozni, ami a dolguk. Vezetőként ez a te dolgod, a te felelősséged. 

Amiért fizeted őket. Ugyanis ez a fizetés annak az ára, hogy ők munkájukkal pénzt tegyenek a zsebedbe. A 7. pontban foglalkoztunk az időd értékével. Nem csak a te időd, de munkatársaidé is drága. A te felelősséged annak megteremtése, hogy el tudják végezni azokat a feladatokat, melyekkel megbíztad őket. 

 

Ne húszezressel gyújts tüzet

Volt nálam konzultáción egy környezetbarát, kifejezetten high-tech, így nyilván nem alsó árkategóriás épületgépészeti rendszereket tervező és kivitelező vállalkozás vezetője. A beszélgetés során kiderült, van egy mérnök munkatársa, nyilván ennek megfelelő fizetéssel. A munkaköre árajánlatok, dokumentációk készítése, illetve a folyó munkák költségeinek ellenőrzése volt. 

Ehhez képest munkaidejének legalább a felében lóti-futi, illetve kb. adatrögzítői, asszisztensi szintű feladatokat látott el. Jól látod: ez pontosan olyan, mint újságpapír helyett húszezresekkel tüzet gyújtani. Felesleges pazarlás. Megteheted, lelked rajta. Csak utána ne mást hibáztass, ha ott állsz pénz nélkül, pontosabban a céged beleállt a földbe, és nem érted, miért.

A cég cash-flowja simán elbírta volna két-három feladat kiszervezését, vagy egy új alkalmazott felvételét. Ez biztosíthatta volna a további növekedést. Semmiféle intézkedés nem történt, mivel az „drága” lett volna. Ez volt az a pont, amikor udvariasan elköszöntem. 

Ha már ég a tűz, és a cégvezető tüzelő helyett húszezreseket kíván dobálni rá, mert csak, ott nekem nincs dolgom.

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz üzleti tervezés pénzügyi tervezés SWOT

Üzleti tervezés: így fejleszd nyereségesre vállalkozásodat – 15 lépés, amivel eléred, hogy bármikor leugorhass az Adriára vitorlázni, II. rész

2018.07.19. 22:38 prosequor

 

7. Te tudod, mennyibe kerülsz óránként?

Nem? Az baj. Ha nem akarod átverni magad (avagy nem akarod fél év alatt elbukni egy autó árát, majd beleállítani vállalkozásodat a földbe), akkor ki kell számolnod. 

Közhely, ettől még igaz: tök mindegy, mekkora a vállalkozásod, az idő az egyetlen dolog, amiből neked is pont ugyanannyi van, mint egy milliárdos cég tulajdonosának. És ugyanúgy a te döntésed, mennyit keresel, avagy buksz ugyanannyi idő alatt, mint egy nagy cég vezetője.

Ha keresni akarsz, tudnod kell, hogy mennyit ér egy órád. Ezt forintra pontosan meg lehet határozni egy vállalkozás minden fázisában. Alapja az előző pontban említett pénzügyi terv. Ebből kell kiszedned azokat a fix költségeidet, melyeket, ha esik, ha fúj, mindenképpen ki kell fizetned.

Megnéztem egy szolgáltatással foglalkozó ügyfelem számait. Egy 4-5 fővel dolgozó, idénre 26-28 millió forint nettó árbevételt tervező vállalkozásról van szó. 

Ha egy forint bevétele nincs, csak ott áll vigyázzban, hogy jöjjön a vevő, az naponta nettó 63.916 forintjába kerül. Napi 10 óra üzemelés mellett óránként 6.392 forintba. 

Ez azt jelenti, ha ennyiért vállal munkát (100%-os, elméleti maximális kihasználtság mellett, ami lehetetlen!), akkor fix költségei megvannak. A többi még sehol: az egyes munkákhoz kapcsolódó változó költségek, és persze az ő haszna.

 

Így számold ki fix költségeidet


Fix költségeid azok, melyeket üzletmenetedtől függetlenül ki kell fizetned. Nem lehet minden vállalkozásra nézve egységesen meghatározni.

Általában a következő tételek tartoznak ide:

• anyagköltség egy része (rezsi)

• igénybe vett szolgáltatások

• fix bérek és járulékaik

• amortizáció

Ha gyártasz, vagy kereskedsz, akkor az alapanyag, vagy az árukészleted egészen biztosan változó költség lesz. Ugyanígy a gyártással összefüggő energiaköltség, vagy éppen az értékesítés költségeinek egyes elemei (marketing, ha házhoz is szállítasz, az üzemanyagköltség).

Ha szolgáltatsz (legyen lakásfelújítás) változó költség lesz a felhasznált építőanyagokra fordított összeg. Ezeket pénzügyi tervedből tudod elkülöníteni.

Ha gondolod, kérd segítségünket.

Ha megvan, hogy fix költségeid havonta 500.000 forintot tesznek ki, ezt oszd el azzal az idővel, amit vállalkozásod ténylegesen működik egy hónapban. 

Esetedben (egy-két fős, induló vállalkozás) számolj havi 22 nappal és napi 12 óra működéssel. Ez 500.000/264 óra = 1736 forint/óra.

Ha óradíjas szolgáltatásban gondolkozol, ennél többel kell számolnod. Ugyanis nem fogsz a nap 12 órájában minden órában pénzt keresni. Sok év tapasztalata alapján azt mondom, számolj 50, de legfeljebb 60%-kal. A többi időd elmegy vevőszerzésre, adminisztrációra, tanulásra, stb.

Így (50% esetén) az 500.000 forintot 132 óra alatt kell kitermelned. Ez azt jelenti, hogy óránként megkeresett első 3788 forintoddal éppen nullán vagy. Ami fölötte van, annak egy része lesz majd a tiéd. A fölötte lévő résznek kell fedeznie változó költségeidet, és profitodat. 

Ahogy vállalkozásod fejlődik, bővül, előbb-utóbb fix kiadásaid is követik ezt, azaz nőni fognak. 

 

Valahogy így:

indulo_vallalkozas_koltsegszerkezet.JPG

A képen látható példán az induló beruházás 3 hónap alatt, márciusig lemegy. A fix költségek februárra beállnak, a változó költségek pedig szépen elindulnak fölfelé. Mivel a vállalkozás fejlődik, augusztustól megnőnek a fix költségek, ami egyszeri, szintén augusztusban végrehajtott beruházással is jár. Ezt jól mutatja az összköltség augusztusban megugró szintje.

A táblázatot itt éred el. (7. sz. melléklet)

 Nincs ezzel semmi baj, tervezhető, előre lehet rá készülni. Tedd meg. Az nem gond, ha emiatt cash-flowd egy-két hónapra mínuszba fordul. A gond az, ha így is marad.

 

8. Indulás, a one-man show fázis

Ideális esetben lehetőségeidhez képest pontos tervezéssel indultál el. Hidd el nekem, a tervezés az egyik legjobb befektetés a cégedbe. Időt, pénzt és erőforrást spórol, ha jól csináltad. Másik oldalról nézve ugyanannyi erőfeszítéssel több bevételed lesz. Hamarabb fogsz eljutni oda, ha úgy hozza kedved, hogy bármikor elugorhass egy hosszú hétvégére.

Ebben a fázisban a minél gyorsabb vevő-, és bevételszerzésre koncentrálj. A működéshez szükséges eszközökből válaszd a céljaidnak megfelelő, az elvárt minőséget biztosító, lehető legolcsóbban beszerezhető, vagy finanszírozható cuccokat.

Ma sokkal olcsóbban, sokkal jobb telefonhoz/laptophoz/szoftverekhez, és főleg tudáshoz (egyszóval olyan dolgokhoz, melyeket ügyesen használva komoly értéket tudsz létrehozni, és annak hasznát bezsebelni) juthatsz hozzá, mint 10-15 éve. Használd ki!

Itt egy remek lista ezekről: https://www.marketingszoveg.com/tippek-es-trukkok/211-eszkoz-amelyre-kisvallalkozokent-feltetlenul-szukseged-van/

És egy másik (ez ugyan előfizetéses tartalom, de hidd el nekem, aktív előfizetőként mondom, minden forintját sokszorosan megéri!): https://www.marketingszoveg.com/marketing/marketing-eszkozok/

 

3 dolog, amit már most meg kell tenned!

  1. Van egy pénzügyi terved. Használd! Indulást követően nem túlzás akár havonta ránézni, hogyan alakul a valóság a tervekhez képest. Ha eltérés van (biztosan lesz), azt vezesd egy másik táblázatban. A jövőre nézve nagyon értékes adatokkal fog szolgálni.

    Nem, egyáltalán nem bonyolult. Eredeti terved megvan egy Excel-táblában. Ezt nevezd el mondjuk 2018-2020_terv-nek. (Feltéve, hogy 3 évre készült) Ami változás van, írd át, mentés másként, a neve legyen 2018-2020_tény.
     
    Segíteni fog a további tervezés iterálásánál, és értékes adatokat tudsz kinyerni belőle.

  2. Marketinged hatékonyságát és megtérülését mérni, mérni, és mérni!

    Az online marketing egyik hatalmas előnye, hogy megfelelően összerakott rendszer esetén minden mérhető benne.
     
    Ha ezt megteszed, tudni fogod, hogy vevőid honnan jönnek. Tisztában leszel vele, mennyibe kerül megszerezni, majd vásárlásra bírni őket. Kiderül, mennyi a visszatérő, és mennyi az eseti vásárlód.

    Ha mindezt tudod, ugyanannyi pénzből többet tudsz majd eladni. Igen, többet fogsz keresni a végén.

  3. Már most szokj hozzá, hogy rendet tartasz cégedben!
    Nem, nem azt jelenti, hogy belefulladsz az improduktív adminisztrációba. Arról van szó, hogy átlátod pénzügyeidet (igen, TE tartod nyilván, nem a könyvelő), tudod, hogy mit, mikor kell kifizetned. Katt ide, és töltsd le ezt a számla-nyilvántartót. Használd! Ellenőrzöd, és nyilvántartod vevőidet. Odafigyelsz cash-flow egyenlegedre.

    Elkezdesz ún. KPI-ket felállítani (olvass tovább, a következő pontban megtudod, mi ez, és miért jó neked). Kezdd el jegyezni az ismétlődő, és eseti teendőidet, a rájuk fordított időt. Azt, mit csinálsz te, és mi az, amit már most inkább másra bízol.

 

Excel, vagy szoftver?

Jöhetnek a kövek, akkor is kimondom: alapesetben vállalkozásodnak ebben a fázisában még teljesen felesleges százezreket, esetleg milliókat költened ERP, meg CRM, meg egyáltalán bármilyen hasonló programra. 

Vállalkozásod, így a folyamataid még alakulnak, fejlődnek, ezért változnak. Értelmetlen drága rendszert bevezetned azért, hogy pár hónap, esetleg egy-két év múlva kidobd, és újat kelljen venned helyette. Csak a tisztánlátás miatt: bármilyen hangzatos ígéret ellenére semmilyen csilivili szoftver nem fogja helyetted vezetni a céged. 

Egyik sem fogja neked kiszámolni, hogy mennyibe kerül egy vevőd megszerzése, és mennyi a profitod a neki eladott akármin. Nem összesíti, hogy a múlt héten mennyibe kerüld céged fenntartása. Azt sem fogja helyetted lerajzolni, hogy hetente hány órát töltesz árajánlat készítéssel, és mennyi idődet viszi el a bejövő e-mailek elolvasása.


Ezeket mind-mind neked kell kitalálni. Erre pedig –eleinte- egy-két jól összerakott Excel-tábla tökéletes. Ingyen van, ha esetleg meghaladja a tudásodat, akkor a neten találsz kimondottan azzal foglalkozó Excel-profit, aki max. néhány tízezer forintért összerak neked bármilyen táblázatot. Feltéve, hogy a szükséges adatokat prezentálni tudod neki. Azt, hogy a táblázat MIT tudjon, mit számoljon neked.


Nézd csak meg ezt az összesítő fület: mind közönséges, Excelben készült cucc.

penzugyi_terv_osszesito.JPG

Ez egy négy évre szóló pénzügyi terv összesítője. Eredménykimutatás, cash flow kimutatás, cash-flow változás, illetve kumulált cash-flow van benne. Itt most ezekre volt szükség.  A táblázatban lévő adatokból bármilyen mutató kinyerhető, és vizualizálható. 

Te használsz már ilyet vállalkozásodban?  

 

2 komment

Címkék: biznisz üzleti tervezés üzleti terv pénzügyi tervezés pénzügyi terv KPI Key Performance Indicator

Üzleti tervezés: így fejleszd nyereségesre vállalkozásodat – 15 lépés, amivel eléred, hogy bármikor leugorhass az Adriára vitorlázni, I. rész

2018.07.13. 16:41 prosequor

 

Ha ettől a blogbejegyzéstől tuti receptet vársz, hogyan lehet gombnyomásra egy ötletből jövedelmező bizniszt csinálni, saját érdekedben bele se kezdj az olvasásba.A bölcsek köve sokévnyi tanulást és tapasztalatszerzést követően sincs a zsebünkben. Az a bizonyos csodatévő gomb, melyet megnyomva minden működni kezd, nem létezik. 

Egy vállalkozás létrehozása nem misztikum, és nem ezotéria. Nem hit kérdése. Folyamatos, és rengeteg tanulás. Tervezés, tények, adatok és számok elemzése, helyes értelmezése.

Ebben a blogbejegyzésben sok esztendő tényeken alapuló, általunk a gyakorlatban is látott és kipróbált módszereit, tapasztalatát foglaltam össze. Olyanokat, melyek alkalmazása segít Neked egy csomó felesleges idő, és pénz kidobását elkerülni. Ezen tapasztalatok önmagukban nem elegendőek a sikerhez: Te is kellesz hozzá.

Írásom piszkozatát megmutattam egy kiváló tréner barátomnak. Ezt mondta: ez az írás egy vállalkozás stratégiai, üzleti, pénzügyi oldalával foglalkozik. Ami teljesen érthető, hiszen ehhez értetek. Azonban minden vállalkozásnál ott van az emberi tényező. Mindent, amit tervezel, végre is kell hajtani. Ezt pedig emberek végzik: elsősorban te, illetve munkatársaid. Vállalkozni teljesen más attitűdöt igényel, mint alkalmazottként létezni.

Ez a legelső lecke. Írj erről egy fejezetet.

Ez az első fejezet legyen barátom kiváló írása: Vállalkozói útikalauz stopposoknak.

Máté, nagyon köszönöm a segítő észrevételeket! 

 

 

Azt hallottad, ha van egy jó vállalkozásod, az munka nélkül is hozza a pénzt. 

Biztos vagyok benne, akkor is szeretnél keresni, ha aznap épp nincs kedved reggel 8-kor az íróasztalodnál ülni. Tuti, rengeteg helyen olvastad már, hogy igen, lehetséges. Igen, lehetséges, de nagyon sokat kell hozzá dolgozni. Azt mondom neked, ne sokat, hanem jól dolgozz. 

Ha tovább olvasol, megmutatom, hogyan érheted el, hogy bármikor leugorhass az Adriára vitorlázni egyet.

 

1. One man showból vállalkozás   

Otthagytad a munkahelyedet, mert meguntad az alkalmazotti létet. Otthagytad, mert váltani akartál. Úgy döntöttél, belevágsz, vállalkozol, a továbbiakban saját magad ura leszel. Mert unod a túlórát, és azt, hogy másnak keresed a pénzt.

Mielőtt belevágsz, tisztázzuk: egy darabig ugyanúgy túlórázni fogsz, vagy többet, mint eddig. Kevesebb pénzért cserébe. Rajtad múlik, hogy meddig lesz így. Ezzel az írásommal abban segítek neked, hogy ez minél hamarabb fordítva legyen.

Célod az, hogy kezdetben egy-két fős kisvállalkozásodból valódi vállalat legyen. Pontosan definiált feladat- és felelősségi körökkel, alkalmazottakkal, alvállalkozókkal. Úgy, hogy akár napi szintű aktív (pontosabban operatív) részvételed nélkül is megy a verkli. Saját érdekedben ezt ne úgy értsd, hogy onnantól csak hetente mész a pénzért. 

Úgy nem fog sokáig menni, de még rövid ideig sem. 

Vállalkozásodra továbbra is oda kell figyelned, de nem kell mindent magad csinálnod.

A művészet abban van, hogy minden menjen –látszólag- magától. Rendszeres ellenőrzés nélkül nem fog sokáig menni. Továbbra se feledd: a vállalkozás a tiéd, a karmesteri pálca a te kezedben van.

Vezényelj úgy, ha vállalkozásod egy zenekar lenne, úgy játsszon, hogy mindenki szívesen hallgassa. Te is. 

Ez az írásom segíteni fog neked abban, hogy több időd legyen arra, amit szeretnél. És abban is, hogy ez idő alatt azt csinálhasd, amit igazán szeretnél. Amiért eredetileg elkezdtél vállalkozni.

      
A fejlődés 15 lépése

1. One man showból vállalkozás

2. Üzleti tervezés

3. Marketing terv

4. Működési terv

5. Pénzügyi terv

6. Pénzügyi terv – haladó szint 

7. Az időd értékének a meghatározása

8. Indulás, one man show – fázis

9. KPI – KPI mutatók felállítása és használata

10. Növekedési fázis 

11. A halálzóna

12. Finomhangolás, vagy újratervezés 

13. TCO – A dolog birtoklásának teljes költsége

14. Alkalmazott, alvállalkozó, vagy kiszervezés? 

15. Végrehajtás (SWOT elemzés!)

 

2. Üzleti tervezés

Helyesebb lenne a nulladik lépésnek mondani. avagy alapozásnak.

Erre építkezel. Üzleti tervezés nélkül nincs vállalkozás.

Vagy ha van, nem lesz hosszú életű. Nem én mondom, hanem több év statisztikája. Melyek szerint az újonnan induló vállalkozások fele nem éli túl az első két évet, míg az ötödik évüket mindössze alig több, mint 30%-uk ünnepelheti meg. 

Igen, 3 vállalkozásból egy. Te melyik szeretnél lenni?

 

Az üres szék

Egyszer egy nagyvállalat élére új vezető érkezett. A cég felsővezetőivel összeült a szokásos heti megbeszélésre. A megbeszélésre bevitt egy üres széket.

Egyik munkatársa megkérdezte: minek ez a szék ide?

Válasza a következő volt: ezen a széken ül a VEVŐ. Bármi, amit itt mondunk, ami itt elhangzik, azt ő is hallja. Ugyanis tőle kapjuk a fizetésünket. És most folytassuk.

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz vállalkozás üzleti terv pénzügyi tervezés pénzügyi terv

Hogyan szereztem vevőket egy új külföldi vállalkozásban

2018.05.04. 08:45 prosequor

 

Vendégposzt - szerző: Kádár Tímea

Kádár Tímea nagy nemzetközi cégek marketingvezetőjeként dolgozott, mérhetően kiemelkedő eredményeket elérve. Még akkor kezdett el tartalommarketinggel és szövegírással foglalkozni, amikor erről még senki beszélt, azóta is figyelemmel kíséri a trendek változását.

Jeles szakmai magazinok szerzője, nemzetközi konferenciák rendszeres előadója, a www.contentbonum.com blog tulajdonosa.

 

2018 januárjában kezdtem bele egy angliai vállalkozásba, és azóta többen kérdezték tőlem, honnan szereztem vevőket, hogyan haladok. Erre szeretnék ebben a cikkben válaszolni.

Tisztában vagyok vele, hogy nem lettem a vállalkozásmenedzsment szakértője, csupán az eddigi tapasztalataimat szeretném közérthető formában megosztani.

Tavaly december elején határoztam el, hogy belevágok egy igazi saját vállalkozásba. Korábban is voltak alkalmazotti munka melletti megbízásaim, de most először hittem azt el, hogy ez önmagában is meg fog állni, és nemcsak kiegészítőként működhet.

A vállalkozás profilján nem sokat gondolkodtam, mert egyvalamihez értek, egyvalamit tudok szakmailag szenvedélyesen csinálni: ez a marketing. Azért, hogy könnyebben és célzottabban tudjam kommunikálni, leszűkítettem a tartalommarketingre.

“Piackutatásom” során kiderült, hogy óriási a konkurencia, jó is van köztük, igény van ugyan rá, sok kisvállalkozó viszont nem ismeri fel, hogy ez milyen fontos és/vagy pénzt nem szeretne áldozni rá.

Én mégis hittem, hiszek benne, hogy kiemelkedően jó munkával, és egy jól kigondolt stratégiával, eszközökkel sikert fogok elérni. Gondolkodtam néhány más tevékenységen, de azokhoz nem volt kedvem, és ha valamit várhatóan éjszaka is csinálnom kell, akkor olyat kell választani, ami érdekel.

Az árakról már volt egy képem, amit tovább finomítottam. Neten, ismerősöktől, vállalkozóktól érdeklődtem, és onnan állt össze a kép.

 

Ez nem ciki

A helyi könyvtárból kikölcsönöztem főleg személyes értékesítéssel, hideghívással kapcsolatos könyveket. Ezek a leginkább a hozzáállásban segítettek. Ha a vállalkozásomról van szó és azt képviselem, akkor nincs olyan, hogy ‘ez de ciki’ meg ‘ha majd kellek neki, hívjon ő vissza.’

A vállalkozási ismeretekben a legnagyobb segítséget a korábban a Seed Alapítvány és a NESsT Magyarország szervezésében elvégzett programok, a mentoraiktól kapott útravaló, a korábbi hobbivállalkozások adták, de nem volt mellékes a multinál szerzett tapasztalat sem.

 

Üzleti terv

Összeállítottam egy üzleti tervet. Itt senki ne gondoljon 60 oldalas dokumentumra. Annak kell benne lennie, hogy miből lesz a pénz, mennyi lesz és mibe kerül ez nekünk.

Meghatároztam, mit szeretnék egy év (de másnak lehet más időtáv is) múlva. Mennyi bevételt tervezek, mennyit akarok kivenni, hány alkalmazott kell, én irodával nem számoltam, jelenleg ugyanis nem nagyon bírok iroda közelébe menni.

Kitűztem a missziós célokat (ez nem kötelező, pedig annak kellene lennie).

Ha nincs még előző év, ami alapján tudunk tervezni, akkor meg kell próbálni a lehető legjobban megbecsülni, és utána igazítani a tények alapján. Én általában konzervatívan igyekszem becsülni. Ennek a feladatnak az is a lényege, hogy ha az jön ki, hogy még a legoptimistább számolással sem tudom behozni a legkisebb szükséges bevételt, akkor valamit máshogy kell csinálni.

Előtte még fontos megemlíteni a folyamatok kialakítását. Többek között ezt is a multitól tanultam, ahol nem engedhetik meg a cégek, hogy több száz munkatárs mindig mindent ad hoc a kedve szerint tegyen.

 

Ez egy egyfős vállalkozásnál is elengedhetetlen!

Mi történik technikailag egy érdeklődés beérkezésétől kezdve a szolgáltatás utógondozásáig?

Mennyi időn belül kell kiküldenem az árajánlatot, mikor kérdezek rá a vevőnél, hogy mit gondol az ajánlatról?

Mikor kérem az előleget, milyen ütemezésben kérem a fizetést?

Milyen feltételekkel dolgozom, mi az, amit nem vállalok?

Mikor kérem a vevői visszajelzést?

Hogyan zajlik az ügyfélszolgálat, milyen hamar válaszolok, hol érhet el, és hol nem?

Kivel szeretnék együtt dolgozni és kivel nem?

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz vállalkozás üzleti terv pénzügyi terv

A céged megeszi az időd? Itt egy egyszerű módszer, amivel több bevételed és még több szabadidőd lesz

2018.02.28. 09:00 prosequor

 

Vendégposzt

A cikk szerzője Bártfai Balázs. Balázs egy online sorozatvállalkozó. 13 éve kezdett az egyik legnehezebb piacon. Ma már több, mint 4000 céges ügyfele van.

Nem oktatja, hanem gyakorlatban használja a modern marketinget.

2017-ben jelent meg sikerkönyve, A tartalommarketing a gyakorlatban, amiben megmutatja, hogyan lesz zseniális a marketinged úgy, hogy egyre kevesebbet kell foglalkoznod vele.

Imádja az automatizmusokat, saját bevallása szerint is megszállott rendszerépítő.

 

Van egy gyakorlatban is nagyszerűen működő módszer, ami ráadásul az informatika legnagyobb vívmánya egyben. Használatával úgy gerjesztheted a vállalkozásod növekedését, hogy nem kell hozzá új munkatársakat sem felvenned.

Biztos vagyok benne, hogy amikor elkezdtél vállalkozni a számla kiállítás igazi szertartás volt számodra. Hiszen azt jelentette, hogy rendeltek tőled és jön a pénz. Én legalábbis így éltem meg. Mosolyogva írtam meg a számlákat és adtam postára.

Aztán rájössz, hogy nem is a számla kiállítása a legfontosabb rész, hanem amikor az összeg beérkezik a bankszámládra. Hiszen hiába a szerződés, az elfogadott árajánlat, a számla kiállítása nem a kassza csöngését jelenti.

Ahogyan a számla kiállítása, úgy a bankszámla mindennapi ellenőrzése is, egy idő után már nem olyan jó móka.

Lehet, hogy sokkal szívesebben lazítanál vagy lennél a családoddal. Helyette az irodádban görnyedsz, adminisztrálsz és utálod ezt az egész helyzetet. Egyre fáradtabb vagy és már azt sem érted, miért is kezdtél bele az egészbe, hol van az ígért szabadság, és hogy azt csinálhatod, amit valójában szeretsz.

Becsaptak? 

working_till_late_everypixel_com.jpg

 Ne a vállalkozásodban dolgozz, hanem a vállalkozásodon!

 

Ezen a folyamaton szerintem minden vállalkozó végigmegy. Főleg azok, akik a honlapjukon keresztül is eladnak.

A megoldás persze az lesz, hogy csinálod, de utálod. Szenvedni fogsz minden számla kiállítása miatt, mert egy felesleges és utálatos adminisztráció lett belőle. Kikeresni a vevő adatait. Megnyitni a számlázót. Begépelni. Kinyomtatni. Elküldeni vagy postára adni. Aztán várni… várni… várni, míg végül kifizetik.

Teheted ezt is vagy felveszel egy munkatársat, akire rátolod ezt az unalmas feladatot. Én most valami jobbat mutatok és nem azt amire, most gondolsz.

Eddig csak a fizetésről és számlázásról beszéltem, mint a céged életének 2 legfontosabb eleméről. Ezek nélkül nincs vállalkozás. Legalábbis a NAV szerint. Miközben vannak (lennének) egyéb teendőid is azon felül, hogy tökéletesíted a terméked és maximálisan kiszolgálod a vevőid. A többségét biztosan elhanyagolod, mert nincs rá kapacitás!

 

Készpénzes vevőid vannak?

Szerencsésnek gondolhatod azokat, akiknél a honlapon csak időpontot foglalnak, bejelentkeznek vagy árajánlatot kérnek, de a fizetés személyesen történik.Így nem kell utalásokat várni, nem kell számlát kiküldeni, ezért a folyamat azonnali, kényelmes és felesleges adminisztrációktól mentes. Elsőre jól hangzik. Másodjára viszont már jönnek a problémák. Lefoglalták az időpontot, de nem jöttek el. Jelentkeztek a rendezvényre tucatnyian, de negyedük meg sem jelent.

Átérzed, hogy ez mekkora probléma?

 

Hogyan fejlődjek, ha a vevők visszafognak?

Ahogy az elején ígértem van egy módszer, ami stabil növekedési pályára állítja a vállalkozásodat. Ez pedig nem más, mint az automatizálás!

Minél több folyamatot automatizálsz le a vállalkozásodban, annál jobban és hatékonyabban fogsz működni. Mert ami automatizált, az nem marad el és nem csúszik. De a legjobb, hogy nem rajtad múlik, hogy elkészül vagy sem!

Van egy régi MLM–es mondás: jobban hiszek 100 ember munkájának 1%-ban, mint a saját munkám 100%-ban. Én ezt úgy fordítanám meg, hogy jobban hiszek abban, hogy az automatizmusok elvégzik a munkájuk 100%-át, mint abban, hogy én elvégzem a sajátom 1%-át.

Márpedig én eszméletlen szorgalmasnak tartom magam.

Az automatizmus viszont nem fárad el, nem unja, nem mondja, hogy nincs kedve. Nem Facebookozik a feladata helyett, nem olvas inkább cikkeket és nem halogatja a teendőket. Az automatizmus nem hibázik, nem alszik, nem kér enni és még fizetést sem.

Az automatizmus saját magam tökéletesebb változata.

 

A cégedben rengeteg mindent lehet automatizálni: gyártás, logisztika, pénzügyek. Én most csak azokkal a dolgokkal foglalkozom, amiket az Internet segítségével meg tudsz valósítani:

• Automatizálhatod az érdeklődők megszerzését

• Automatizálhatod az érdeklődők tájékoztatását

• Automatizálhatod az érdeklődők vevőkké nevelését

• Automatizálhatod a régi vevők újravásárlását

• Automatizálhatod a vevői visszajelzések gyűjtését, ami az aranynál is többet fog érni

• Automatizálhatod a vevők kiszolgálását, az ügyfélszolgálatot, a kommunikációt

 

Azonban a leggyorsabb fejlődést, a hirtelen nagy ugrást akkor fogod tapasztalni, amikor az online fizetést és a számlázást automatizálod!

Amint ezt megléped, a cégedben hatalmas erőforrás szabadul fel, amit más területekre fordíthatsz, és ez elkezdi generálni a többi változást is.

Ezek összeadódva gyorsító rakétaként fognak nap körüli pályára állítani, ahol lelkesen integethetsz az ott keringő vérvörös Teslának.

Ez a Tesla is az automatizmusnak köszönheti, hogy űrutazó lett. A hordozó rakéta ugyanis automatikusan tér vissza a földre és száll le a kilövőhelyre. Ez forradalmasítja az űrutazást.

 

vallalkozas_okosan_hirlevel.jpg

 

Igen, szeretnék több pénzt keresni vállalkozásomból! Érdekel, hogyan!

Ezért feliratkozom a hírleveletekre!

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz automatizálás vállalkozás kártyás fizetés