Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Üzleti tervezés: így fejleszd nyereségesre vállalkozásodat – 15 lépés, amivel eléred, hogy bármikor leugorhass az Adriára vitorlázni, I. rész

2018.07.13. 16:41 prosequor

 

Ha ettől a blogbejegyzéstől tuti receptet vársz, hogyan lehet gombnyomásra egy ötletből jövedelmező bizniszt csinálni, saját érdekedben bele se kezdj az olvasásba.A bölcsek köve sokévnyi tanulást és tapasztalatszerzést követően sincs a zsebünkben. Az a bizonyos csodatévő gomb, melyet megnyomva minden működni kezd, nem létezik. 

Egy vállalkozás létrehozása nem misztikum, és nem ezotéria. Nem hit kérdése. Folyamatos, és rengeteg tanulás. Tervezés, tények, adatok és számok elemzése, helyes értelmezése.

Ebben a blogbejegyzésben sok esztendő tényeken alapuló, általunk a gyakorlatban is látott és kipróbált módszereit, tapasztalatát foglaltam össze. Olyanokat, melyek alkalmazása segít Neked egy csomó felesleges idő, és pénz kidobását elkerülni. Ezen tapasztalatok önmagukban nem elegendőek a sikerhez: Te is kellesz hozzá.

Írásom piszkozatát megmutattam egy kiváló tréner barátomnak. Ezt mondta: ez az írás egy vállalkozás stratégiai, üzleti, pénzügyi oldalával foglalkozik. Ami teljesen érthető, hiszen ehhez értetek. Azonban minden vállalkozásnál ott van az emberi tényező. Mindent, amit tervezel, végre is kell hajtani. Ezt pedig emberek végzik: elsősorban te, illetve munkatársaid. Vállalkozni teljesen más attitűdöt igényel, mint alkalmazottként létezni.

Ez a legelső lecke. Írj erről egy fejezetet.

Ez az első fejezet legyen barátom kiváló írása: Vállalkozói útikalauz stopposoknak.

Máté, nagyon köszönöm a segítő észrevételeket! 

 

 

Azt hallottad, ha van egy jó vállalkozásod, az munka nélkül is hozza a pénzt. 

Biztos vagyok benne, akkor is szeretnél keresni, ha aznap épp nincs kedved reggel 8-kor az íróasztalodnál ülni. Tuti, rengeteg helyen olvastad már, hogy igen, lehetséges. Igen, lehetséges, de nagyon sokat kell hozzá dolgozni. Azt mondom neked, ne sokat, hanem jól dolgozz. 

Ha tovább olvasol, megmutatom, hogyan érheted el, hogy bármikor leugorhass az Adriára vitorlázni egyet.

 

1. One man showból vállalkozás   

Otthagytad a munkahelyedet, mert meguntad az alkalmazotti létet. Otthagytad, mert váltani akartál. Úgy döntöttél, belevágsz, vállalkozol, a továbbiakban saját magad ura leszel. Mert unod a túlórát, és azt, hogy másnak keresed a pénzt.

Mielőtt belevágsz, tisztázzuk: egy darabig ugyanúgy túlórázni fogsz, vagy többet, mint eddig. Kevesebb pénzért cserébe. Rajtad múlik, hogy meddig lesz így. Ezzel az írásommal abban segítek neked, hogy ez minél hamarabb fordítva legyen.

Célod az, hogy kezdetben egy-két fős kisvállalkozásodból valódi vállalat legyen. Pontosan definiált feladat- és felelősségi körökkel, alkalmazottakkal, alvállalkozókkal. Úgy, hogy akár napi szintű aktív (pontosabban operatív) részvételed nélkül is megy a verkli. Saját érdekedben ezt ne úgy értsd, hogy onnantól csak hetente mész a pénzért. 

Úgy nem fog sokáig menni, de még rövid ideig sem. 

Vállalkozásodra továbbra is oda kell figyelned, de nem kell mindent magad csinálnod.

A művészet abban van, hogy minden menjen –látszólag- magától. Rendszeres ellenőrzés nélkül nem fog sokáig menni. Továbbra se feledd: a vállalkozás a tiéd, a karmesteri pálca a te kezedben van.

Vezényelj úgy, ha vállalkozásod egy zenekar lenne, úgy játsszon, hogy mindenki szívesen hallgassa. Te is. 

Ez az írásom segíteni fog neked abban, hogy több időd legyen arra, amit szeretnél. És abban is, hogy ez idő alatt azt csinálhasd, amit igazán szeretnél. Amiért eredetileg elkezdtél vállalkozni.

      
A fejlődés 15 lépése

1. One man showból vállalkozás

2. Üzleti tervezés

3. Marketing terv

4. Működési terv

5. Pénzügyi terv

6. Pénzügyi terv – haladó szint 

7. Az időd értékének a meghatározása

8. Indulás, one man show – fázis

9. KPI – KPI mutatók felállítása és használata

10. Növekedési fázis 

11. A halálzóna

12. Finomhangolás, vagy újratervezés 

13. TCO – A dolog birtoklásának teljes költsége

14. Alkalmazott, alvállalkozó, vagy kiszervezés? 

15. Végrehajtás (SWOT elemzés!)

 

2. Üzleti tervezés

Helyesebb lenne a nulladik lépésnek mondani. avagy alapozásnak.

Erre építkezel. Üzleti tervezés nélkül nincs vállalkozás.

Vagy ha van, nem lesz hosszú életű. Nem én mondom, hanem több év statisztikája. Melyek szerint az újonnan induló vállalkozások fele nem éli túl az első két évet, míg az ötödik évüket mindössze alig több, mint 30%-uk ünnepelheti meg. 

Igen, 3 vállalkozásból egy. Te melyik szeretnél lenni?

 

Az üres szék

Egyszer egy nagyvállalat élére új vezető érkezett. A cég felsővezetőivel összeült a szokásos heti megbeszélésre. A megbeszélésre bevitt egy üres széket.

Egyik munkatársa megkérdezte: minek ez a szék ide?

Válasza a következő volt: ezen a széken ül a VEVŐ. Bármi, amit itt mondunk, ami itt elhangzik, azt ő is hallja. Ugyanis tőle kapjuk a fizetésünket. És most folytassuk.

Ezt a kis történetet vagy 3 éve, egy kommunikációs tréningen hallottam. Azóta sem felejtettem el. Sem előtte, sem utána nem hallottam ennél frappánsabban megfogalmazva az üzleti tervezés kiindulási pontját, fő fókuszát. 

Üzleti terved középpontjában mindig, csak és kizárólag a vevő áll: az, ami neki fáj, és amit te termékeddel/szolgáltatásoddal megoldasz neki. Ő a főnök, mert ő adja a lóvét, amiből majd vitorlázni mész. Az, hogy szerinted mi jó, felejtsd el. A lőtéri kutyát nem érdekli. Kivéve, ha vállalkozásodat magadnak csinálod, és annak egyetlen ügyfele te leszel.

Az üzleti tervezés nem csodaszer. Viszont nagyban javítja vállalkozásod túlélési esélyeit.

Üzleti terv készítéséről itt írtam. Itt pedig elolvashatod, hogy az üzleti tervezés egyáltalán nem bonyolult. Ha még nem olvastad ezt a két blogbejegyzésemet, javaslom, tedd meg, mielőtt itt tovább mész. 

Ezt az üzleti tervedet elsődlegesen saját felhasználásra készíted. 

 

Induló vállalkozásként üzleti terved legfontosabb részei:

• marketing terv

• működési terv 

• pénzügyi terv 

(Igazából már 1, 2, 4, 17 éve működő cégként is, erről egy kicsit később)

Kattints ide, tölts le egy kérdéssort. Ha letöltötted, használd! Segítségével könnyen ki tudod dolgozni üzleti tervednek ezt a három, nagyon fontos pontját! (1. sz. melléklet) 

 

3. Marketing terv

Marketing terved három nagyon fontos dolgot mond meg:

• Mit adsz el

• Kinek adod el

• Mennyit, és mennyiért adsz el

A kinek, mennyit, és mennyiért adsz el kérdésekre előzetes piacfelmérés, -kutatás segít válaszolni. 

A félreértések elkerülése végett: MINDENKI nem lesz ügyfeled, nem lesz vevőd. Ez még nálad picivel nagyobb cégeknek sem sikerül. Olyanokra gondolok, mint az Apple, a Mercedes, vagy a Coca-Cola. Ők sem mennek neki mindenkinek, aki telefont akar venni, vagy autót, és közben megszomjazik. Te se tedd.

A marketing tervezésnek esetedben két dolog miatt van óriási jelentősége: látod belőle, vállalkozásod kezdeti (befektetési) időszakában mennyi pénzt kell reklámra, piacszerzésre fordítanod. Magyarul mennyi pénzt kell beleborítanod, hogy minél hamarabb jöjjenek a vevők, és cash-flowd pozitív irányba induljon.

A másik: marketing terv híján bevételeidet sem tudod reálisan becsülni. Ennek jelentőségét (főleg induló vállalkozás esetén) feltételezem, nem kell hangsúlyoznom.

Nézd meg ezt az egyszerű táblázatot:

indulo_vallalkozas_cash_flow.JPG  

Főleg a lila oszlopot figyeld. Ez mutatja mindenkori cash-flow egyenleged. Bár bevételed már a 2. hónaptól van, mivel kiadásod még mindig több bevételednél, ezért ebben az időszakban tudnod kell finanszírozni vállalkozásodat. 

A grafikonra ránézve látod, hogy cash-flowd „mélypontja” áprilisban van. Esetünkben ez 3.100.000 Ft. Ezt hívjuk az induló vállalkozás finanszírozási igényének. Ez az összeg lefedi kezdeti beruházásaidat, és annak az időszaknak a kiadásait, amiket vállalkozásod bevételei még nem fedeznek.

Ebben a példában vállalkozásod májustól profitábilis (zöld oszlop): vállalkozásod ekkortól hozza a pénzt.

Meghódítani kívánt piacod meghatározza, mikortól várható reálisan, hogy ne csak égesd a pénzed, hanem elkezdjenek érkezni a várt bevételek, és a profit.

Ennek várható ideje minden tevékenységnél, minden piacon (B2B, vagy B2C) más lehet.

Ha benne szereplő számaidat ismered, vagy van már becslésed, ide kattintva töltsd le a táblázatot, és használd (2. sz. melléklet). 

 

B2C – Business To Consumer

Például körbeszórólapozod a környéket, hogy kutyasétáltatást vállalsz. A gazdik nagyon megörülnek neked, már a 3. nap csörög a telefonod, viszed a kis kedvenceket sétálni. Hurrá, máris jön a pénz. 

Ez egy tipikus B2C (Business to Consumer) piacra kitalált biznisz.

 

Nézzünk egy B2B (Business to Business) példát is.

Később szó lesz vállalatirányítási, meg pénzügyi szoftverekről. Ezért egy olyan vállalkozást indítasz, amelyik ilyeneket fog majd fejleszteni és eladni. 

Az elején rögtön lesz jó sok fejlesztési, és tesztelési költséged. A jó programozó is drága mulatság. Mivel felhőalapú rendszert kínálsz, ennek kivitelezése sem lesz kevés. Megvan a cucc, adjuk el. 

A B2C piaccal ellentétben itt egészen biztosan nem lesz elég pár tízezer forint szórólapra, meg facebook-hirdetésekre, hogy jöjjenek a vevők. Bemutató videókat, szakcikkeket, esettanulmányokat kell készíttetned. Be kell jutnod azokhoz, akik használják majd ezt a rendszert, és azokhoz is, akik döntenek annak megvásárlásáról. Nem két hetes móka lesz.

Tény, ha beindul, stabil, és szép bevételt hoz majd, abszolút jól tervezhető kiadások mellett. De amíg odáig eljutsz, bizony jó sok pénzt el fogsz égetni. X összeget y ideig kell biztosítanod. Megvan? Akkor tervezz újra. És ha 1,5x összeget 2y ideig is bele tudsz tolni, akkor kezdd el.

Most már pontosan látod a kettő közötti különbséget, és megértetted az időtényező fontosságát is. Kulcsfontosságú, hogy cash-flowd minél előbb pozitív irányba forduljon. Amíg ez nem történik meg, kötelezően fizetendő működési költségeidet próbáld a lehető legalacsonyabban tartani. 

A későbbiekben törekedj arra, hogy külső forrásból csak stabil, pozitív cash-flow mellett fejlessz!   

 

4. Működési terv 

Definíció szerint működési terved mondja el, termékeidet/szolgáltatásaidat hogyan szerzed be, vagy állítod elő, és hogyan juttatod el vevőidhez. Azaz mi mindent kell csinálnod, hogy céged működjön.

Hétköznapi nyelven: mi mindent kell megcsinálnom, hogy a cégem működjön (tudjak adni/venni, vagy szolgáltatni), és ezt a mi mindent hogyan oldom meg?

 

A gyakorlatban ez azért fontos, mert főleg ez határozza meg, mit kell megvenned (mire kell beruháznod), hogy céged működjön, így azt is, ezekre mennyit kell költened. A másik meghatározó tényező az, hogy egy szolgáltatást/eszközt havonta mennyi ideig veszel igénybe.

Az is lehet, hogy egy szolgáltatásra csak szezonálisan van szükséged. Vagy termékeid iránt karácsonykor ugyan kiugró kereslet van, de egész évben nem éri meg kapacitást fenntartani rá.

Ekkor időszakosan a gyártás egy részét alvállalkozó végzi majd. Ha a szállítást egyebekben házon belül oldod meg, erre az időre azt is ki kell adnod valakinek. 

Vagy jobban megéri úgy, ahogy van, a teljes logisztikát kiszervezni? Akkor havonta jön egy számla, kifizeted, és minden ezzel kapcsolatos nyűgöt letudtál. Nem kell teherautót finanszíroznod, nem téged terhelnek az autó egyéb költségei, nem kell sofőrt alkalmaznod, adminisztrálnod, stb.

Mindössze ki kell számolnod, melyik megoldás éri meg jobban. 

Azaz működési terved lényege: összeszedsz minden gyártással, beszerzéssel, értékesítéssel és működéssel kapcsolatos teendőt. Megnézed, melyik mibe kerül, azt is összeírod. Így részben meg is van pénzügyi terved, nagyrészt az így nyert adatok alapján tudod eldönteni, mit hogy csinálj. Vannak további szempontok is, azokról egy kicsit később.

Ennek a pontnak a lényege: írj le mindent, ami cégedben történik, és szedd össze, hogy mi, és mennyi ideig kell hozzá. Nem kell túlgondolni, a szükséges eszközöket/szolgáltatókat simán írd össze egy listába. A főbb folyamatokat első körben rajzold le akár egy A/4-es papírra, aztán ha összeállt, dobd össze egy word, vagy excel doksiba. Még egyszer: jelenleg az átláthatóság és a használhatóság a lényeg!

Nézd csak, ilyen egyszerű:

vallalkozas_okosan_tennivalok.jpgFelrajzoltam a legfontosabb dolgokat, amiket meg kell csináljunk. Azt, hogy mi mindennel kell foglalkozni. Nagyjából összeszedtem a kapcsolódó folyamatokat, kérdéseket. Innentől lehet mindet szépen kibogozni, költségeket, kontaktokat, időt hozzárendelni. 

A lényeget látod, ha nem baj, tovább nem részletezném. Valahogy így csináld:

vallalkozas_okosan_teendok_reszletek.jpg

Ha kész, nincs más dolgod, mint rögzíteni valami emészthető formában, és használni.

 

5. Pénzügyi terv

Próbáltál már bekötött szemmel autót vezetni? Naná, majd hülye lennél. Nekimész valaminek.  Jobb esetben csak az autód sérül. Rosszabb esetben elütsz valakit. A helyzet az, ha pontos számok, adatok nélkül vállalkozol, akkor éppen ezt teszed.

Pénzügyi terv nélkül nincs vállalkozás. Ami lesz, az nem vállalkozás, hanem egyszemélyes, esetleg több fős bohóckommandó. Igen, a pénzügyi tervezés az, amit tízből nyolc induló vállalkozó utál, és egy 10-es skálán úgy a 17. számú prioritásként kezel. Ez az arány a több éve működő, akár tízmilliós nagyságrendű árbevétellel bíró cégeknél sem sokkal jobb.

Tény, nem kötelező ezzel foglalkozni. Te is hozzáállhatsz így. Ez esetben egyetlen emberrel szúrsz ki igazán: saját magaddal. 

Hosszú évek tapasztalata: főleg induló vállalkozásoknál a pénzügyi tervezés az a fázis, ahol a valóság úgy először igazán pofán csap. És ez nagyon jól van így. Inkább most, és inkább egy Excel-tábla vágjon pofán. Ne két év múlva a bank, a NAV, a (volt) barátok és a kiürült családi kassza, ahonnan a lyukakat tömködted feneketlen kútként működő vállalkozásodban.

 

Pénzügyi terv készítéséről honlapunkon itt írtam. Olvasd ezt a blogbejegyzésemet is: http://vallalkozas-okosan.blog.hu/2017/02/12/igy_nem_leszel_veszteseges_penzugyi_tervezes_9_pontban.

Itt pedig a számviteli (eredmény), és a cash-flow (pénzforgalmi) szemléletű tervezés közötti különbségekről olvashatsz, lépésről-lépésre bemutatva a tervezés folyamatát.

 

8 tipp pénzügyi tervezéshez:

o Minden költséget szedj össze!

o Mindegyikhez rendelj időtávot is: egy hétre annyi? Egy hónapra, egy évre?

o Költségeidet inkább túl-, mint alábecsüld!

o Bevételeidet inkább alá-, mint túlbecsüld!

o Szedd szét, és tedd külön láthatóvá működési, és értékesítési költségeidet!

o Induláskor fél szemed mindig cash-flow kimutatásodon legyen!

o Pénzügyi tervedet ne íróasztalod fiókjának készítsd. Tanuld meg használni!

o Annak érdekében, hogy mérni tudd céged fejlődését, állíts fel KPI-ket!

(Key Performance Indicator – a KPI jelentése magyarul: meghatározó teljesítménymutatók (teljesítményindexek), de az angol rövidítés használat az általánosan elfogadott. KPI nem csak pénzügyi mutató lehet, hanem egyéb mérőszám is. Olvass tovább, a 9. pontban részletesen leírom, miért fontos neked.)

Említettem, hogy pénzügyi tervedben különítsd el értékesítési, és működési költségeidet. Ha linkelt blogbejegyzésemet elolvastad, akkor tudod, hogyan szedd össze és csoportosítsd költségeidet.

Ha ez megvan, tök egyszerűen kirakod őket egy-egy külön összesítő sorra. Mutatom:

1. A szokásos módon adott időszakra vetítve összeírod az anyagköltséget, az igénybe vett szolgáltatások bérköltségét és az amortizációt, így:

osszes_koltseg.JPG


(Az egyes költségcsoportokat értelemszerűen egymás alá rakod, csak a szemléltetés miatt rendeztem így.) 

2. Ezekből az adatokból kiszeded, melyek a normál működés, és melyek az értékesítés költségei.

Értékesítési költségeid lesznek mindazon kiadások, melyek azon folyamat közben merülnek fel, hogy egy érdeklődőből vevő legyen. (Ha nagyon pontos akarsz lenni, tovább bontod: marketing és sales költségekre, de ennyire most ne menjünk bele, az analógia a lényeg).

Esetünkben értékesítésed költségei lesznek a következők: promóciós készlet, a domain, a tárhely, a weboldal karbantartás és az online marketingre fordított kiadások egy része.

Ezeket úgy hívjuk: az értékesítés közvetlen költségei. Tedd fel magadnak ezt a kérdést: ha holnaptól abbahagynám a zöld strandlabdák forgalmazását, akkor ez a költségem megszűnne? Ha a válaszod igen, akkor ez biztosan a közvetlen költségek közé tartozik.

De ide tartozna, ha lenne, ide tartozna annak a munkatársadnak a fizetése, aki csak és kizárólag ügyfeleket látogat és elad. Vagy ha árudat pl. boltra szállítással adod el, akkor az ehhez szükséges teherautó összes felmerülő költsége is ide jön.

(Ezzel a módszerrel tudod meghatározni, hogy céged egy-egy folyamata, feladata mennyibe kerül. Egy másik nagyon fontos tényező, hogy el tudd dönteni, mit érdemes házon belül tartanod, és mit érdemes kiszervezni. Erről bővebben a 14. pontban.)

Az alábbi ábrán bekarikázva látod értékesítésed közvetlen költségeit. A többi lesz működési költséged.

A lényeg a képen, bekarikázva, nyilazva:

vallalkozas_okosan_ertekesites_koltsegei.JPG
Innentől egy egyszerű osztással megkapod, hogy mennyi az árbevételedet/egy termékedet/termékcsaládodat/szolgáltatásodat terhelő értékesítési költség. Máris tudod mérni marketinged hatékonyságát. Azt, hogy hová koncentrálj, hogy minél hamarabb jöjjön a pénz, ami most a legfontosabb. 

Ezt a táblázatot innen tudod letölteni. (3. sz. melléklet) 

Jól strukturált, és elegendő mennyiségű adat birtokában vállalkozásod működését pénzügyileg is eredményesebbé tudod tenni, erről szintén később.

 


6. Pénzügyi terv – haladó szint

Az előbb említett B2B példánál maradva, gondoljuk tovább a sztorit. Csináltál egy szuper vállalatirányítási programot, integrált, ügyfélkezel, pénzügyet kezel, villog, sípol, kávét főz, imádják a népek. 

Túl vagy a fejlesztésen, szépen jön a pénz. Visszajelzések alapján fejleszteni akarod vállalkozásodat. Új ötlet: oktatást szervezel. Arról, miért érdemes, és hogyan lehet egy ilyen rendszert bevezetni, és egy cégnek mennyi pénzt hoz egy ilyen cucc.

Az ehhez kapcsolódó üzleti tervezés folyamatán nem megyek végig, mivel már ismered.

Igen, ezt az új ötletedet kezeld úgy, mintha egy teljesen új vállalkozást indítanál. A tervezésnél komoly segítséget jelent, hogy csomó mindent már tudsz. Van már tapasztalatod, gyakorlatod. Nagyon sokat tudsz már piacodról. Van egy működő, szépen fejlődő céged. Így új ötleted megvalósítását és kivitelezését „csak” be kell pakolnod már működő vállalkozásod struktúrájába.

Pénzügyi tervezés oldalról mi történik? Meglévő pénzügyi tervedbe be kell illesztened új ötleted megvalósításának várható költségeit, és bevételeit. 

 

Pár egyszerű lépés:

1. Ugyanúgy megtervezed új ötleted költségeit és bevételét, mint egy nulláról induló vállalkozás esetén.

2. Megnézed, fix költségeid hogyan növekednek. Mi lesz közülük, ami csak új ötletedet fogja terhelni. (Felveszel egy értékesítőt, aki csak ezzel foglalkozik. Az ő fizetése, és egyéb költségei teljes egészében ide kerülnek)

3. Meg kell határoznod, azon fix költségeidet, melyek mindkét tevékenység miatt felmerülnek, és azt, hogy azokat hogyan osztod fel közöttük. Mivel feldolgozandó bizonylataid száma nőni fog, ezért egészen biztos, hogy könyvelési költséged emelkedni fog. Ha az eddigi havi 100 ezerről felmegy 160 ezerre, akkor 100 és 60 ezer forint arányban osztod fel a két tevékenység között.

4. A szokásos módon összerakod új szolgáltatásod pénzügyi tervét.

5. Ha ez kész, beilleszted meglévő pénzügyi tervedbe oly módon, hogy a végén összesítve lásd, mi, és hogyan változik.

6. A bővített tervnek két dolgot kell tudnia: új cuccod önmagában mit hoz, vagy visz, és mit csinál mindez a cégeddel. 

Mutatom lépésről-lépésre, hogy néz ki mindez a gyakorlatban. A táblázat negyedéves bontásban készül, és az egyszerűség okán csak az összesítő sorokat tartalmazza, de a lényeget így is látod majd. 

Ide kattintva éred el. (4. sz. melléklet)

 

Megyünk pontról pontra.

Ez a kályha, innen indulunk. Ez a táblázat mutatja összesítve céged aktuális költségeit, eredménykimutatását és cash-flowját. Ennek az elkészítését már ismered.

erkim_reszletek_ceg.JPG

 

(A letölthető Excel-táblán az erkim_részletek_cég fül)

Nézd meg a táblázat számait: vállalkozásod cash-flowja folyamatosan pozitív, és minden negyedév nyereséges.

 

Ez a táblázat új ötleted számait mutatja. Ha megnézed, bevételt majd csak a 3., illetve 4. negyedévtől hoz, viszont már az első két negyedévben kell bele invesztálnod. Ez átmenetileg egészen biztosan rontani fogja vállalkozásod jövedelmezőségét.

A szemléltetés kedvéért ide beállítottam igénybe vett szolgáltatást, beruházást, és egy új kolléga fizetését is, aki csak ezen a projekten fog dolgozni.

erkim_reszletek_uj.JPG  

(A letölthető táblázatban az erkim-részletek_ÚJ fül)

Láthatod, hogy az első két negyedév cash-flowja mínuszos, és nyereség is csak az év második felében keletkezik. Ez azt jelenti, új ötleted bevezetésének első két negyedévét vállalkozásod másik tevékenysége finanszírozza.

 
Itt vállalkozásod összesített, immár új, bevezetett szolgáltatásoddal együtt nyújtott teljesítményét látod.

erkim_reszl_ossz.JPG

(A letölthető táblázatban az Erkim-részletek_össz. fület nézd)

Láthatod, hogy új ötleteddel súlyosbított vállalkozásod adózott eredménye az eredeti 3,8 millió helyett csak 3,6 millió lett. Mindez úgy, hogy az első negyedéved veszteséggel zár. 

Vess egy pillantást cash-flowdra is. Az eredeti felállással szemben (ahol minden negyedév cash-flowja pozitív), itt az első negyedéves cash-flow mínuszos. Ez az a helyzet, amikor új szolgáltatásod bevezetését a többi működéséből kell finanszíroznod. 

Példánkban ez nem okoz gondot: 5 milliós nyitó mellett a bevétel-kiadás különbözete 620.000 mínusz. Rosszabb forgatókönyvet tekintve (pénzügyi tervezésnél ezzel is mindig számolnod kell!) ha nyitód csak 1 millió, új szolgáltatásodra pedig többet kell költened a tervezettnél, pl. 620.000 helyett a dupláját, máris ott állsz egy lyukas cash-flowal. Igen, elfogyott a pénzed.

 

Végül itt van két grafikon, ahol látod a lényeget.    

osszehasonlito.JPG

(A letölthető táblázat Összehasonlítás füle)

A felső diagram az „originál” állapot, az alsó már az új tevékenységedet is mutatja. Figyeld a zöld oszlopot: a felső táblázatban minden negyedévben pluszban van, az alsónál nem. Az összehasonlításnál azt is látod, hogy az alsó grafikonon a magasabb árbevétel (kék oszlop) ellenére alacsonyabb nyereség van.

Ez fejlesztési fázisban teljesen normális. Amennyiben megfelelő tervezés előzte meg. Aminek ugyanúgy ki kell terjednie mindenre, mint ami vállalkozásod indítását megelőzte.

Ebben a táblázatban további füleket is találsz, nézd meg őket, és gondold végig, hogyan tudnád saját vállalkozásodban használni.


Ez a táblázat már csak pénzügyi tervezésed jéghegyének a csúcsát mutatja, de annak menete így is érthető. Ez az ábra összefoglalja neked a pénzügyi tervezés hierarchiáját. Javaslom, ezt kövesd, mert így a tervezés teljes folyamata áttekinthető lesz, és nem keveredsz bele az adatokba.

penzugyi_tervezes_hierarchiaja.JPG
 

 „Az üzleti tervezés bonyolult!”

Egy frászt bonyolult.

Az üzleti tervezésnek ez a három pontja:

o marketing terv

o működési terv

o pénzügyi terv

és a köztük lévő összefüggések csak első ránézésre azok.

 
Segítségként itt az alábbi ábra, látod rajta a legfontosabb összefüggéseket, és azokat a fő kérdéseket, amik köré fel tudod fűzni a teljes tervezési folyamatot.

uzleti_terv_sema_vallalkozas_okosan.JPG  
Így már nem is olyan bonyolult, igaz?

 

Háromlábú székről a padlóra

Biztosan ültél már olyan kis rozoga háromlábú széken, ami még nagymamádé volt. Egyik-másik lába kicsit nyeklik, meg kell ékelni, de ha ügyesen egyensúlyozol rajta, akkor nem esel hanyatt. Egyszer csak nem figyelsz oda, egy rossz mozdulat, az egyik láb kiesik alólad, és máris hanyatt estél. Pedig jónak tűnt. Hiszen a másik kettő még bírta.

Ugyanez történik majd vállalkozásodban, ha az említett 3 pontra nem figyelsz egyformán és eléggé. Nemrég írták egy szakmai Facebook-csoportban a következőt: egy cég új marketing-kampányt rendelt meg. A kampány elindult, és várakozáson felül teljesített. Olyannyira, hogy a vállalkozás képtelen volt teljesíteni a hirtelen megnövekedett igényeket. Nem készültek fel rá. 

A cég a remélt plusz profit helyett dühös megrendelőkkel találta magát szemben. A pénztárgép csörgése helyett válságkommunikáció következett. A vállalkozás pedig megpróbálta valahogy megszervezni, hogy ki tudja elégíteni a megemelkedett keresletet.

Nem, a marketinges nem hibázott. A kereslet várható növekedését a vállalkozás vezetőségének kellett volna tervezni, és arra felkészülni. 

A 3 láb közül csak az egyikre figyeltek: a marketingre. A következményekre már nem. Nevezetesen arra, hogyan biztosítják a több eladást, és ez mennyibe fáj. Ha tervezel, ne kövesd el ezt a hibát.

Mindig vizsgáld, hogy a 3 pont bármelyikének változtatása máshol milyen változásokat indukál!

 

Innen folytatjuk, a 7. résszel! Kattints, és olvass tovább!

 

Ha nem akarsz lemaradni következő bejegyzéseinkről, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz, vagy lépj be Facebook-csoportunkba!

Iratkozz fel hírlevelünkre, ha az elsők között szeretnéd olvasni, amit RÓLAD, NEKED írunk: https://www.vallalkozas-okosan.hu/hirlevel!

Ha szívesebben nézel videókat, iratkozz fel Youtube csatornánkra: https://www.youtube.com/subscription_center?add_user=szianita 

  

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz vállalkozás üzleti terv pénzügyi tervezés pénzügyi terv

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr4414111459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.