Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0630-589-0869 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Vállalkozz hatékonyan – avagy a CBA, a Lidl és az Auchan esete

2018.02.01. 21:50 prosequor


Vagy versenyképesen. Vagy fenntarthatóan. Vagy innovatívan. Vagy kreatívan. Vagy ha van további bullshit-ötleted, akkor úgy (javaslatokat szívesen fogadok).

 

Egy vállalkozást alapvetően profitra játszanak. A nyereség az, amiből újra be tudsz ruházni, képes leszel fejleszteni, vagyis további nyereséget generálni. Meg persze a nyereségedet, vagy annak egy részét év végén haza is viheted, mint tulajdonos.

Nagyon nem vagyok híve a definíciókon történő szükségtelen lovaglásnak, a hatékonyságot, mint fogalmat most mégis járjuk körül egy kicsit. Bevételt, és abból profitot vállalkozásod eszközeit használva, illetve alkalmazottaid munkájával szerzel. Így nagyon fontos mutató vállalkozásod eszközértékére vetített árbevétel, illetve nyereség.

Hasonlóan fontos mérőszám az is, hogy egy munkavállalódra vetítve céged mennyi árbevételt és profitot hozott.
Hiszen vállalkozásod eszközei (hétköznapi értelemben véve ingatlanjai, termelőeszközei, járművei, árukészlete) mind-mind azért vannak, hogy bevételt, és azon keresztül profitot termeljenek.

Ha adott idő alatt ezekkel magasabb bevételt szerzel, mint versenytársaid, akkor egyértelműen jobban használod ki eszközeidet, mint ők.

Vagyis hatékonyabb vagy náluk.

 

vallalkozas_bolt.jpgHasonlóképp akkor is, ha egységnyi időn belül egy munkatársad több forgalmat hoz cégednek, mint a konkurenciánál történik.

Így a hatékonyság (többek között) két meghatározó adata az, hogy vállalkozásod személyi és tárgyi erőforrásait használva mennyi bevételt és profitot generálsz. Vagyis ha adott iparágon belül, nagyjából hasonló piacra dolgozva versenytársaddal összehasonlítva egy munkavállalódra vetítve magasabb az árbevételed, akkor hatékonyabb, jobb vagy nála.

A hatékonyságot természetesen még jó pár mutató alapján lehet számolni. Részemről itt megállnék: a lényeg ennyiből is érthető, és ezen információk nyilvános adatbázisokból is hozzáférhetőek.

 

Kereskedőből ingatlanbérbeadó

Hogy miért írtam le mindezt? Biztosan olvastál róla a hírekben, ha nem, akkor most: a CBA jó pár üzletét átveszi a Lidl, illetve az Auchan. Úgy, hogy az eddig CBA-ként működő üzlethelyiségeket bérbe veszi, és immáron saját hálózatuk tagjaként üzemeltetik tovább. Igen: a piacon eddig megszerzett pozícióikat önként és dalolva átadják a közvetlen konkurenciának.

A pontos okokat csak feltételezni lehet: azt, hogy a jövőben az ingatlan-bérbeadást jövedelmezőbbnek, és kevésbé kockázatosnak ítélik eddigi fő tevékenységüknél, a kereskedelemnél.

 

További feltételezések helyett mutatok egy táblázatot, érdemes egy kicsit olvasni a számokból.

boltok-ossz.JPG
(Az adatok forrása a cégek e-beszamolo.hu oldalon közzétett, közhiteles és nyilvánosan elérhető beszámolói. Minden esetben a legutolsó lezárt üzleti év adatai szerepelnek a táblázatban.)

 

 

Nézzük a következő, 3 nagyon fontos mutatót tartalmazó táblázatot:

boltok_legfontosabb.JPG

 

Azt többször, több helyen leírtam már, egy cég árbevétele önmagában semmit nem mond.

Az egy alkalmazottra eső árbevétel viszont már beszédes.

Ez az érték a táblázatban szereplő külföldi áruházláncok esetén átlagosan 54,1 millió forint/alkalmazott. Az üzleteit bérbeadó CBA-k esetén ez a szám 24,8 millió forint/alkalmazott. Igen, jól látod: multinacionális versenytársainak a felét sem éri el.

Így:

alkalmazott_arbevetel.JPG

 

Másik meghatározó mutató a nettó eszközérték és a realizált árbevétel aránya.

Gyakorlati értelemben véve vállalkozásod eszközei azon dolgok, melyek azért vannak, hogy bevételt, így profitot termeljenek neked. Ez a mutató annál jobb, (vagyis akkor vagy hatékonyabb), ha 1 egység eszközértékre vetítve minél magasabb bevételt érsz el. Így ha 1 egység eszközértékkel 2 forint bevételt termeltél, akkor ez a mutatód 1:2 = 0,5. Ha 2 forint helyett bevételed 10 forint, akkor ez a mutatód 1:10 = 0,1.

Nézzük ismét, hogy állnak a külföldi láncok, és hogyan a CBA: előbbiek átlaga 0,44, utóbbié 0,53. Vagyis míg a külföldi üzletláncok 1 egység értékű eszköze átlagban 2,27 forint bevételt hozott, addig itthoni konkurenciájának 1,88-at. Ami a 2,27-nek a 82%-a.

eszkertek_bevetel.JPG

A gond az, hogy a nyereség nem 82% lesz, hanem kevesebb.

Mivel ez az üzletág tipikusan egy pontosan belőhető fix költséghányaddal működik, jó eséllyel feltételezhető, hogy bevételed növelésével költséghányadod szintje (fix, illetve változó költségek) szintje alacsonyabb lesz. Igen, jól látod: jobban szervezett, hatékonyabb működéssel ugyanazon személyi, és tárgyi feltételekkel magasabb bevételt, és több hasznot lehet elérni.

 

Beszéljenek ismét a számok:

uzemieredmeny_alk.JPG

Igen, jól látod: 1.630.000 Ft kontra 572.000 forint. Mégegyszer mondom: ez nem árbevétel, ez már profit. Ebből tudsz újra beruházni, fejleszteni. Ha mindezt nem saját forrásból teszed majd, akkor ez az egyik meghatározó mutató hitelképességed vizsgálatánál. 

Személyes véleményem a következő: arról, hogy helyes volt-e ilyen szinten azonnal megnyitni a piacot 1990 után, lehet vitatkozni. Vannak mellette érvek pro és kontra. Lehet vitatkozni, de már feleslegesnek tartom. Az, hogy piacodon megjelenik egy nálad tőkeerősebb, hatékonyabban működő konkurens, teljesen normális jelenség.

A piacgazdaság velejárója. Két dolgot tudsz tenni a jelenséggel. Üzleti tervedben, pontosabban SWOT – elemzésedben felkészülsz erre, mint várható, és valid kockázatra (SWOT-analízised threats – veszélyek szegmense).

Ezen kívül megnézed, mi az, amit versenytársad jobban csinál, és amit tudsz, megvalósítasz belőle.

Tanulsz tőle.

Soha nem állt még rendelkezésedre annyi ingyenes, vagy minimális pénzért elérhető tudás, mint most. Kizárólag saját döntéseden múlik, hogy élsz vele, használod, és pénzt keresel, vagy lemaradsz.

A hazai üzletláncnál a jelek szerint ez utóbbi történt. Lehet elmúlt 8, meg 20, meg 25 évezni, meg rohadtmultizni, de minek. A piac mindenkinek pont ugyanolyan. A CBA menedzsmentjének is pont ugyanannyi ideje, és lehetősége lett volna felkészülni, fejlődni és fejleszteni, mint a konkurenciának. Nem tették meg, lemaradtak.

Ha te sem teszed meg, te is le fogsz. És nem, nem másnak köszönheted majd, ha így alakul: kizárólag saját magadnak.

 

Ha tetszett, amit olvastál, kérlek, oszd meg, vagy küldd el ismerősödnek, akinek szintén hasznos olvasmány lehet!

Ha nem akarsz lemaradni következő bejegyzéseinkről, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz, vagy lépj be Facebook-csoportunkba!

 

Iratkozz fel hírlevelünkre, ha az elsők között szeretnéd olvasni, amit RÓLAD, NEKED írunk: https://www.vallalkozas-okosan.hu/hirlevel

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz hatékonyság pénz profit pénzügyi tervezés

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr113615267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.