Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Így vetess céges autót ügyfeleiddel!

2018.01.03. 15:59 prosequor

 

Az autóbérlés drága. Nem.

És akkor veszünk egy autót 4 millióért, egy laptopot 700.000-ért, és egy telefont 250.000-ért…” De sokszor hallottam ezt, mikor raktunk össze egy induló céget.

És de sokszor mondtam, hogy állj. Nem veszünk semmit. Még nem. Egyrészt nem biztos, hogy máris kell. Másrészt autót például lehet bérelni is. Igen, máris hallom az ilyenkor szokásos választ: „Az autóbérlés az drága. Különben is, kidobott pénz, hiszen csak fizetek érte, és sose lesz az enyém. Megveszem, kifizetem, és akkor az enyém, hosszú távon az a legolcsóbb.” 

Valóban?

Nézzük meg kicsit jobban ezt a két kérdést.

1. Biztos, hogy máris kell autó?

Üzleti tervezésnél ne azért vegyél meg, vagy birtokolj bármilyen eszközt, mert eszedbe jutott, és a szomszédnak is van. Hanem azért, mert szükséged van rá.

Tervezési, ha úgy tetszik, folyamat-oldalról közelítve, kérdezd meg magadtól: indulást követő három hónapban/fél évben/első évben havonta milyen gyakran kell nekem autó? 1 nap? 3 nap? Két hét?

Először ezt tisztázd, csak utána dönts vásárlásról, vagy bérlésről. És ne csak az autó, hanem minden más eszköz beszerzése esetén is.

2. Ha bérelni kell, az drága.

Tényleg? Attól függ. De vélemények helyett beszéljenek megint a számok.

Tételezzük fel, kezdetben havi 6-7 nap, amikor valóban szükséged van autóra. Egy néhány éves Ford Focus már napi 8.000 forintért bérelhető. Számoljunk havi 7 nappal, az 56.000 forint. És ezt nem kell kötelezően, minden hó elején átutalnod, csak akkor, ha ténylegesen szükséged van rá.

Okkal feltételezem, ha vállalkozóként valahová kocsival mész, akkor pénzt keresel, vagyis a bérleti díj összege megtérül.

Nézzük, mibe kerül, ha ugyanezt az autó megveszed (finanszíroztatod), majd három év használat után eladod.

Az autó legyen egy 1,6-os benzines Focus, amit 3 évesen veszel meg, és 6 évesen eladsz.

ford_focus_ktg.JPG

A táblázatban lévő adatok forrása: az autó árát a Hasznaltauto.hu évjárat szerinti kínálati árát átlagolva határoztam meg. 

A finanszírozási ajánlat forrása a Merkantil Bank Zrt. honlapjának nyilvános kalkulátora. Az ajánlatban zártvégű lízing szerepel. Az önerő 700.000 forint, 36 hónap futamidő és 20% maradványértékkel számoltam.

A kötelező biztosítást pedig budapesti cégre, a Biztositas.hu KGFB kalkulátorával számoltam, a legolcsóbbnál eggyel magasabb éves díjat kínáló biztosító ajánlatát választva.

Ha a táblázatra ránézel, látod, ebben a formában céges autód  havonta több, mint 134.000 forintba kerülne számodra. Nem számolva az autópályamatricával, ha kell, illetve egy garnitúra téli/nyári gumi költségével, illetve egy esetleges nagyobb javítás árával.

(Az üzemanyag, illetve a parkolás költségeit azért nem vettem figyelembe, mert azokat bérelt autó esetén is ugyanúgy fizetned kell, így jelen összehasonlítás szempontjából irrelevánsak.)

Ha egy hónapban átlagosan csak minden második nap van autóra szükséged, az 15 nap bérleti díj. Még mindig csak 120.000 forint. És nem kell egyszerre, fixen minden hónap elején kifizetned. 

 

Így vesznek ügyfeleid autót vállalkozásodnak

Említettem, a finanszírozási ajánlatban szereplő önrész 700.000 forint.

Tekintsünk egy kicsit máshogy erre az összegre. Természetesen baromira függ a piacodtól, de havi 80-100 ezer forint jól tervezett reklámköltéssel simán be tudsz hozni havonta -tegyük fel- akár 10-12 ezer érdeklődőt.

Három hónap alatt juss el oda, hogy a megszerzett 30.000 leadnek legyen átlagosan csak 0,5%-a vásárló, majd a 4. hónaptól konstans 1%. Átlagos költésük legyen havi 10.000 Ft. Ez az első 3 hónapban (picit lefelé kerekítve) havi 500.000 forint bevétel. 1% konverzió mellett ennek pontosan a duplája, 1.000.000 forint.

Számoljunk: 4 hónap alatt elköltöttél reklámra 400.000 forintot, ami 2,5 millió forint bevételt hozott. Eredeti tőkédből 300.000 forint még meg is maradt, így a 4. hónap végén van 2,8 millió forintod. 

Ha még mindig nagyon kell az az autó, akkor inkább most ugorj bele. Kifizetsz rá 700.000-et, a másik 700.000 induló tőkédet pedig tedd félre nehezebb időkre. Még mindig maradt szabadon elkölthető 1,4 millió forintod, amiből -például hirdetésre elköltve- újabb vevőket, így újabb bevételt szerzel.

Pontosan így:

toke_vallalkozas.JPG

 

Ezzel két legyet üthetsz egy csapásra.

vallalkozas_ket_legyet_egy_csapasra.jpg1. légy: bevételedből finanszírozol (igen, a vevőid fizették ki az autód), nem saját tőkéből. Vagyis úgy költesz, hogy (ideális esetben) mégis több pénzed lesz közben.

2. légy: ha csak a valóban szükséges pillanatban ruházol be (és veszel a nyakadba ezzel rendszeres, hosszú távú fizetnivalót!), azzal a lehető legalacsonyabban tudod tartani céged állandó, tőkédet/bevételedet mindenképpen amortizáló fix kiadásaidat. Ezzel nagyban növelted vállalkozásod rugalmasságát, mozgásterét.

 

Tényleg muszáj ennyit költened?

Számos üzleti ötlet átbeszélésénél kb. a második mondat volt, hogy veszünk ezt, meg azt, továbbá amazt is és toronyórát lánccal.

Ekkor mindig megkérdezem: minek? Egyáltalán tudjuk, hogy kell-e? Mire kell? Hetente/havonta mennyi időre kell?

Igen, tök menő egy 700 ezres MacBook, meg 250 ezerért a Samsung legújabb csúcskészüléke. A baj mindössze annyi velük, magától egyik sem kezd kel bevételt, és profitot termelni neked.

Ettől függetlenül, ha sok pénzed van, vedd meg. Ha így csinálod, hamarosan nem lesz sok pénzed.

Ha nincs sok pénzed, vagy ERRE nincs sok pénzed, akkor előtte gondolkozz egy kicsit.Netezni, céges levelezőt használni, honlapot szerkeszteni, excelt kezelni nem tökéletes egy 150.000 forintos gép? Egy olcsóbb telefonon nem ugyanúgy elérnek? Néha egy-két gyors Facebook, vagy Instagram posztot össze lehet rajta dobni?

Ha válaszod mindhárom kérdésre igen, akkor felesleges közel 1 millió forintot elköltened olyan feladatokra, amelyek megoldása hasonló idő alatt, teljes biztonsággal negyed annyiból is lehetséges.

Ezeket az összegeket –főleg vállalkozásod kezdeti fázisában- termékfejlesztésre, és vevőszerzésre fordítsd! Nagyon nem mindegy, meddig költesz saját zsebből, avagy mikortól bevételeidből.

Az alábbi két diagram világosan megmutatja, mire gondolok.

finanszirozas_1.JPG

Nézd meg: januárban és februárban elköltöttél egy csomó pénzt, bevételed viszonyt csak március-áprilistól van. Mert kellett a céges autó, meg a drága laptop.

A zöld vonal mutatja pénzügyi egyenlegedet: áprilistól szépen lassan elindul felfelé, de még júniusban is mínuszban vagy. Igen, amíg egyenleged a nulla vonal alatt van, addig vállalkozásod viszi a pénzt.

Áprilisig több, mint 6000 egységet kellett vállalkozásod finanszírozására fordítanod.

 

finanszirozas_2.JPG

Itt az okosabb stratégiát követted. Indulást követően felesleges beruházások helyett a vevőszerzésre költöttél.

Már fenruártól lett bevételed. Vállalkozásod pedig már áprilistól hozza a pénzt, és nem viszi. Az első pár hónap itt is mínuszos, ami iduló cég esetén tök normális jelenség. Ami nem mindegy: az előző forgatókönyvvel ellentétben (több, mint 6000) itt csak valamivel több, mint 2000 egységgel mentél mínuszba.

Igaz, mennyivel jobb így? És még csak több pénz sem kellett hozzá. 

 

Mi az, hogy drága?

Vállalkozóként nem az az eszköz a drága, ami sokba kerül. Hanem az, amit nem használsz ki. Ami nem termel. Így feleslegesen köti le a pénzed. Tök mindegy, hogy az saját pénz, vagy éppen hitel.

Ha kell, ha kihasználod, akkor természetesen vedd meg a 700 ezres laptopot. Ha csinálsz vele havi két millió bevételt, akkor nem drága. Ha vicces Youtube-videókat nézegetsz rajta, akkor drága. És értelmetlenül fizeted az amortizációját. Ráadásul egy teljesen felesleges és improduktív havi költséget csináltál magadnak.

Mi ezzel a baj?

Vállalkozásod pénzügyi tervezésének (és egészséges cash-flowjának) alapja, hogy rugalmasságod, mozgástered annál nagyobb, minél alacsonyabban tudod tartani havi fix költségeidet.

Adott árrés mellett fix költségeid fogják meghatározni, minimálisan mennyi bevételre van szükséged ahhoz, hogy ne mínuszban legyél.

Pénzügyi tervezésnél axióma, hogy lesznek fix, és változó (mégpedig árbevételed arányában, előre meghatározhatóan változó költségeid).

Létezik egy pénzügyi tervezésnél használatos definíció: fedezet. Így néz ki: árbevétel – változó költség = fedezet = fix költség-nyereség.

A gyakorlatban számodra ez azt jelenti, árbevételed és változó költségei egyenlegének legalább fix költségeidet ki kell adnia, ekkor vagy nullszaldós. Ebből logikusan következik, hogy ezt annál könnyebb elérni, minél alacsonyabbak havi fix költségeid.

Tegyük fel, bevételeddel változó kiadásaid annak 60%-át teszik ki.

Így havi 10000 egység fix költség esetén a nullszaldóhoz minimum 25000 egység bevétel kell, hiszen: 25000 – 15000 (=25000*60%) = 10000.

Ha havi fix költségeid csak 5000 egységet tesznek ki, akkor fenti példa analógiájára 12500-at kapsz eredményül. A maradékot meg csak akkor fizeted ki bármire is, ha arra ténylegesen szükséged volt. Ugye nem kell mondanom, ez mekkora előnyt jelent a gyakorlatban?

Ha pedig szabadon elkölthető pénzed maradt, fordítsd vevőszerzésre. De előtte számolj. Egyik következő bejegyzésünkben ezzel, és azzal a bizonyos, imént említett fedezettel, és annak számolásával foglalkozunk majd.

 

Ha szívesen olvasnál még tőlünk, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz, és várunk Facebook-csoportunkban is!

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz stratégia üzleti tervezés pénzügyi tervezés pénzügyi terv

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr9113526127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.