Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Sok, olcsón, gyorsan. Kevesebb, drágábban. Kevés, de extraprofittal.

2016.05.17. 18:04 prosequor

 

Vállalkozol. Kitaláltad, kinek, és mit akarsz árulni.

Mivel minél több vásárlói igényt le akarsz fedni, az olcsóbbtól a drágábbig, gyengébbtől a jobb minőséget adó terméket is forgalmazol majd. Igen, jól sejted: az olcsóbból esélyes, hogy többet adsz el, igaz, darabján kevesebb a profit. A drágábból kevesebbet, viszont valószínűleg többet keresel minden egyes eladott darabon.

 

Döntened kell: sokszor kis haszon, vagy kevesebbszer nagy haszon? Tudod mit? Legyen mindkettő.

Ezt a termékeidből (szolgáltatás is lehet) összeállított mixet nevezi a szakzsargon termékpiramisnak.

Mi ez a titokzatos építmény?

Nézzünk egy-két példát.

2015-ös adatok szerint a BMW az 1, 2 sorozatú típusaiból 89.000 darabot adott el Németországban.

A 3,4 sorozatból 67.000 darabot. Az 5-ösből 33.000-t, míg a 7-esből 2500 darabot.

Ahogy a típusok számozása halad felfelé, úgy lépegetünk presztízsben is: az 1,2 a belépőmodell, a 3,4 a „tömegtermék”. Az 5-ös a prémiumkategória, ahol az ár már kevésbé számít. A 7-es pedig a luxus, ahol értelemszerűen teljesen mások az elvárások, és teljesen más dolgok fontosak a vevőnek, mint a belépőmodellnél.

Ahogy haladunk felfelé, úgy keres minden egyes eladott autón egyre többet a gyártó, igaz, cserébe kevesebbet ad el. (Erre a kérdése mindjárt visszatérünk)

 

 

 

Forgalmazott termékeidnek nem feltétlen kell ugyanattól a gyártótól származniuk.termekpiramis.jpg

Képzeld el, borboltod van. Árulsz pár olcsóbb, viszonylag no name bort. Azok veszik, akik árérzékenyebbek, nem különösebben elkötelezettek egyetlen termelő iránt sem, egyszerűen belátható pénzért valami elfogadható minőséget szeretnének.

A következő lépcső az a középkategória, ahol már nem feltétlen az ár a döntő szempont. Akik innen vásárolnak, általában magasabb elvárásokat támasztanak, cserébe hajlandóak többet fizetni.

Végül árulod néhány felkapott pincészet csúcsborát. Ezt főleg azok veszik majd, akik valamilyen alkalomra keresnek drága, exkluzív „meg akarom mutatni, hogy megengedhetem magamnak” ajándékot. Esetleg kimondottan borsznobok, akik például ettől érzik valahová tartozónak magukat. Esetükben pénz gyakorlatilag nem számít.

Végül nézzük meg saját termékpiramisunkat, hogy szolgáltatás is legyen a példák között.

Belépő szintű szolgáltatásaink: főleg kezdő vállalkozóknak szóló személyes tanácsadásunk, és két napos, alap vállalkozói képzésünk. Fő szolgáltatásaink a könyvelés, üzleti, és/vagy pénzügyi terv készítése. Végül kiscsoportos, gyakorlati tréningjeink, illetve kifejezetten ötletre, cégre szabott pénzügyi tervezés/modellezés, kontrolling szolgáltatás, illetve üzleti tanácsadás.

Ahogy haladunk felfelé, úgy lesz egyre több (forintban is kifejezhető!) az a hozzáadott érték, amit az ügyfél kap. Ezt természetesen árainkban is érvényesítjük. Neked is ezt javaslom.

Vállalkozásod nyereségessége miatt nagyon fontos, hogy tisztában legyél azzal, melyik termékedet mennyiért adhatod, ahogy az is, melyikből reálisan mennyit tudsz majd eladni. Termékpiramisod összeállítása egyben üzenet, saját magad pozicionálása a piac felé, most azonban nézzük a számok felől.

Ökölszabályként elmondható, hogy a termékpiramisban felfelé haladva az eladások darabszáma csökken, viszont nő az egy terméken realizálható nyereség. Példánknál maradva, az autógyártók nem titkolják (bár pontos számokat nem árulnak el), drágább modelljeiket magasabb haszonkulccsal tudják eladni. Vagyis egy autó bekerülési költsége nem egyenes arányban nő az eladási árral: ez azt jelenti, a haszon nem csak abszolút értékben, hanem arányaiban is több.

 

1 X 5 X 5 kevesebb, mint 3 X 10 X 3, avagy ezért éri meg, ha foglalkozol termékpiramisoddal!

Egy kis magyarázat a fenti képlethez: nem mindegy, hogy valamiből adott időszak alatt 5 darabot adsz el, öt forint haszonnal, vagy háromszor tizet, igaz, csak három forint haszonnal.

Azt biztosan tudod, hogy egy termék-/szolgáltatáscsomag összeállításakor az anyagiakon kívül más szempontok is döntenek: van olyan termék, amin bár keveset keresel, de mégis jó arra, hogy új vevőket hozzon, vagy más termékek mellé eladd kiegészítésnek. Az is lehet, egyes termékekre egész egyszerűen arculati, presztízs okokból van szükséged.

Lehetnek olyan termékeid, melyeket csak szezonálisan érdemes tartanod, akkor viszont jó áron adhatóak el.

Belépő termékeden lehet, csak alacsony hasznot tudsz realizálni. Ellenben olyan sokat el tudsz belőle adni, hogy eltartja vállalkozásodat úgy, hogy stabil, jól tervezhető bevételt biztosít, és jórészt viseli költségeidet. Így a többi, jobban jövedelmező terméked/szolgáltatásod lesz, ami nagyrészt meg fogja határozni vállalkozásod nyereségtermelő képességét.

Főleg ez utóbbiaknál nagyon figyelj a készletforgás sebességére, és arra, hogy mennyiből szerzel meg egy vevőt egy eladott termékre, vagy egy vásárlás értékére vetítve. Azt biztosan tudod, hogy a visszatérő vevő a „legolcsóbb”, ezért nekik kínálhatsz egyedi, személyre szabott kedvezményeket.

Sok esetben az is rajtad múlik, hogy belépő termékedből vásárló ügyfeledből később „értékesebb”, vagy is olyan ügyfelet csinálj, aki majd nálad költi el pénzét, ha valamelyik drágább termékedre, szolgáltatásodra lesz szüksége.

Így – a fenti példánál maradva elérheted, hogy az 1 X 5 X 5 mondjuk 1 X 10 X 5-re változzon. Vagy 2 X 5 X 5-re.

Ha rendelkezel ezekkel az adatokkal (márpedig miért ne rendelkeznél, igaz?), már „csak” ügyesen kell tudnod olvasni belőlük. Így javíthatod vállalkozásod jövedelmezőségét anélkül, hogy árakat kellene emelned.

Most már látod, termék/szolgáltatáscsomagod összeállítása –bár elsődleges célja az, hogy a lehető legmagasabb profitot hozza neked- nem történhet kizárólag pénzügyi szemmel vizsgálva. Viszont bárhonnan is futsz neki, a végén a számoknak mindenképp stimmelniük kell.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz árképzés pénzügyi tervezés

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr398725684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.