Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Üzleti terv készítése egyszerűen, 3 lépésben

2016.05.11. 16:19 prosequor

Definíció: Az üzleti terv egy olyan dokumentum, ami ismerteti egy vállalkozás rövid, vagy középtávú céljait, és az azok eléréséhez szükséges lépéseket és eszközöket.

Vagy valami ilyesmi.

 

Bla, bla, bla…

Ha a google-ban rákeresel, hogy üzleti terv, nagy valószínűséggel ezt, vagy ehhez hasonló leírásokat találsz.

Meg az üzleti terv hat pontját, úgymint:

  • Vezetői összefoglaló
  • A vállalkozás bemutatása
  • Működési terv
  • Marketingterv
  • Személyzeti terv
  • Pénzügyi terv

Mindegyik részhez találsz kérdéseket, hogy mégis miket írj oda. Hogy vállalkozásod hitvallása, meg milyen magas szinten működsz, meg hasonló okosságok.

Nos… ezt a részt egyelőre felejtsd el. Még ne írj ide semmit.

Ha üzleti tervedet, alapvetően saját, belső használatra csinálod, először az alábbi három fő kérdésre válaszolj magadnak:

1. Mit fogok csinálni?
2. Mit, és mikor kell megtennem, hogy ezt meg tudjam csinálni?
3. Mire, és mikor van ahhoz szükségem, hogy megcsináljam, amit szeretnék? (Mindezt miből fogom megvenni?)

Erre a három fő kérdésre úgy kapsz választ, hogy mindegyikkel kapcsolatban rengeteg, további kérdést teszel fel magadnak, amiket aztán szépen sorban megválaszolsz. Nagyon fontos: mivel ezt az üzleti tervet elsősorban magadnak csinálod, nincs rossz kérdés, nincs rossz válasz és nincs fölösleges információ.

Még fontosabb: írj össze mindent. Egyelőre tök mindegy, mit, és hogyan. A lényeg: egyetlen válasz, egyetlen infó se vesszen el. Most csak erre figyelj, rendszerezni ráérsz utána.

 

1. Rózsaszín elefántot akarok tenyészteni és árulni

Ez az ötleted, amire vállalkozásodat alapítod. Ez az, amiért pénzt remélsz kapni. Nem, még ne rohanj ügyvédhez céget alapítani. Az még nagyon messze van. Első körben ötletedet járd körbe jó alaposan. Biztos vagyok benne, nem is érted, emberek eddig hogyan létezhettek rózsaszín elefánt nélkül.

vallalkozas_okosan_uzleti_tervezes.jpgDe vajon a rózsaszín elefántok hiánya csak Neked fájó pont, vagy másoknak is? Ha másoknak is, akkor hajlandóak érte fizetni? Ha sok embernek fájó pontja, akkor hajlandóak fizetni érte, hogy legyen rózsaszín elefántjuk?

Egyelőre ott tartunk, megvizsgálod, ez a probléma csak szerinted, esetleg néhány barátod, barátnőd, meg családtagod szerint létezik, vagy mások szerint is? 

Ha igen, hányan, és mennyit fizetnének érte? Honnan fogom tudni, a népek egyáltalán hajlandóak-e fizetni azért, hogy legyen rózsaszín elefántjuk? Ha igen, mégis mennyi pénzt adnának érte? Hogy a fenébe tudom mindezt kideríteni?

Igen, ez egy fájó probléma, amit meg kell oldani. A következő kérdés az, van-e egy olyan kritikus tömeg, amelyik hajlandó annyit fizetni érte, hogy megérje ezzel foglalkoznod? Igen, meg kell próbálnod kideríteni, mennyi pénzre számíthatsz. Vagyis piacot kutatsz, és megteszed az első lépéseket, melyek segítenek várható bevételed becslésében.

 

 

Tegyük fel, minden szuper. A népek bolondulnak a rózsaszín elefántért.

Honnan, kitől tudok rózsaszín elefántot venni? Vagy inkább tenyésszem magam? Melyik érné meg jobban? Főleg melyik mennyibe kerül, indulásnál melyikre lesz pénzem?

A probléma adott, gyerünk, szerezzük meg a megoldására szóló terméket.

Itt állok a kertemben 50 állattal, hogyan, kinek adjam el? Ki, és miért fogja megvenni tőlem? Hogyan vegyem rá őket, hogy tőlem vegyék meg őket? Hogyan értessem meg velük, rózsaszín elefánttal sokkal boldogabb lesz az életük? Egyáltalán, hol vannak azok, akik megvennék, hogyan tudnék beszélni velük?

Tudnod kell, kik lesznek a vevőid, és azt, hogy hol a francban vannak. Utána már csak meg kell tudnod szólítani őket az ő helyükön és az ő nyelvükön, és máris dőlni fog a lé.

vallalkozas_okosan_hirlevel.jpg

Olvass szórakoztatóan üzleti tervezésről, adózásról, vállalkozásodról!

Ilyen egyszerű: ide kattintva iratkozz fel hírlevelünkre!

 

 

Mi történt eddig?

Üzleti tervezésül úgy mondjuk, validáltad az ötletedet és piackutatást csináltál. Utána jártál, honnan fogod beszerezni azt, amit eladsz majd. Megbecsülted várható bevételedet. Kitaláltad, kinek és hogyan fogsz eladni.

Vagyis elkezdtek gyűlni az adatok üzleti terved marketing tervéhez, működési tervéhez és pénzügyi tervéhez.

 

2. Gombhoz a kabátot

Igen, úgy is lehet, csak nem érdemes.

Ha lehet egy szerény javaslatom: ne úgy kezdd, hogy bérelsz, vagy veszel egy jó nagy telket, karámokat építesz rá, kaját veszel az elefántoknak, felfogadsz 5 állatgondozót, meghozod az állatokat. Mellette csinálsz szép nagy irodát, felveszel még 3 értékesítőt, csinálsz egy igazán ütős reklámkampányt. Aztán… aztán nem történik semmi, csak a pénzed fogy. Végül egészen elfogy.

Pont fordítva csináld: először szedj össze minden tennivalót. Írj össze mindent, amit meg kell csinálni. Abból fogod látni, kire és mire lesz szükséged.

Például:

1. Ki kell deríteni, ki, és hol tenyészt rózsaszín elefántot.

2. Meg kell kérdezni, mennyiért adja darabját.

3. Megtudni, mennyibe kerül a szállításuk.

4. Összeszedni, milyen egyéb cuccok kellenek még az elefántok tartásához.

5. Ingatlant keríteni, ahol be tudom mutatni az elefántokat.

6. Kideríteni, milyen engedélyek kellenek hozzá.

7. Kérdőíves felmérést csinálni az állattartási szokásokról.

8. Kideríteni, 1000 emberből hányan vennének maguknak, és hányan vennének ajándékba rózsaszín elefántot.

9. Meg kell tudni, hogy állatvásárlás előtt hol tájékozódnak.

10. Videókat kell csinálni az állatokról.

11. Kell valaki, aki vigyáz az elefántokra, amíg nem veszik át őket.

12. Ki kell számolni, mennyibe kerül, ha el akarok adni évente 50 elefántot.

13. Kell egy ügyvéd, és egy könyvelő is.

A sort még nagyon hosszan lehetne folytatni.

A lényeg: mindent írj össze, ami csak eszedbe jut. Utána kezdd el rendszerezni a leírtakat, valahogy így: 2., 3., 4., 10. pont a költségekre-bevételekre vonatkozik. 1., 4., 5. pontból kiderül, honnan lesz áru, amit eladsz majd, illetve pontosan mit is fogsz majd eladni. 7., 8., 9., 10. pontból marketingtervedhez nyersz majd információkat.

Most, hogy megvannak a feladatok, látod, milyen eszközökre, emberekre, meg mindenfélére van szükséged ahhoz, hogy meg tudd csinálni, amit kell. Így azt is ki tudod számolni, mindez mennyibe fáj majd. Megvan a forrás a pénzügyi tervedhez.

vallalkozoi_tanacsadas.jpgHa szeretnél többet megtudni az itt leírtakról, gyere el következő vállalkozói képzésünkre! Ott gyakorlatban is látni fogod, hogyan áll össze egy üzleti, és pénzügyi terv! 

Jelentkezz itt: http://www.vallalkozas-okosan.hu/kepzes_indulo_vallalkozasoknak_kisvallalkozas_vezetoknek

 

 

3. Pénz, paripa, fegyver

Tudod, mik a feladataid. Most már „csak” két apróság van hátra: mi kell hozzá, meg mennyibe kerül mindez?

Lássuk:

  • Az elefántokat be kell mutatni, ehhez biztosan kell egy nagy telek, épülettel. Azt is ki kell majd számolni, mit bír el a vállalkozás: megvenni, vagy eleinte inkább bérelni.

  • Legalább két emberre lesz szükség, aki vigyáz rájuk (0-24 órás elfoglaltság).

  • Az állatokat etetni, környezetüket rendben tartani kell: kaja, mindenféle tisztítószerek meg szerszámok.

  • Tudjuk, hogy az emberek nagy részének fogalma sincs, milyen cukik a rózsaszín elefántok. Ezért kell egy honlap, adunk ki egy könyvet, videókat forgatunk, meg csinálunk róluk jó sok fotót. Fényképezőgépet érdemes megvenni, a videót viszont külsős cég csinálja majd. A könyv megírását is ezzel foglalkozó vállalkozásra bízzuk.

  • A megrendelt állatok házhozszállítását kezdetben szállító cég végzi. Kiszámoljuk, mi az a darabszám, ahol érdemes saját teherautót venni.

És így tovább. Menj végig minden leírt feladaton. A feladatokat szedd szét aszerint, mi az, amit te meg tudsz csinálni, és mi az, amit másra kell bíznod.

Amit saját magad tervezel csinálni, ott számolj az időddel. Nézd meg, meddig éri meg saját magad foglalkozni vele: ide kattintva olvashatsz erről. Amit másra bízol, azokról kérj árajánlatot.

Igen, készül a pénzügyi terved.

Látod a feladataidat. Most szedd össze, mire van szükséged ahhoz, hogy meg tudd őket csinálni: számítógép, szoftverek, telefon, autó, mérőszalag, fényképezőgép, láncfűrész, tapéta, bármi. Megvan a lista, mit kell beszerezned. Szintén ajánlatkérés, illetve el kell döntened, mit érdemes megvenni, mit bérelni, és mi az, ami csak az elején kell. Amit esetleg elég csak kölcsönkérni valakitől, vagy kikölcsönözni.

A számokat itt is írd oda az egyes tételek mellé. 

Ez lesz pénzügyi terved költségoldalának az alapja. És azt is látod, milyen munkára, hány alkalmazott, vagy alvállalkozó kell. Ezeket az adatokat majd üzleti terved működési terv, illetve személyzeti terv részénél is fel fogod használni.

Következő programpont: teendőidet (és a hozzájuk tartozó számokat) időrendbe állítod.

Ide kattintva nyílik egy ún. GANTT-diagram. Segítségével tervezni tudod, melyik lépés mikor következik, mennyi időt vesz igénybe és mibe kerül. Használhatsz hasonlót, de ha google-ban rákeresel, ott is találsz rengeteg sablont. Válaszd azt, amelyikről úgy érzed, a legjobban tudod használni.

Ezzel áttekinthetővé tetted vállalkozásod elindításának finanszírozási igényét: látod, mikor, mire és mennyit kell elköltened. Egyben tervezhetővé tetted az induláshoz szükséges kiadásokat.

uzleti_tervez_egyszeruen.jpgÍgy nem gabalyodsz bele

Ha figyelmesen olvastad az eddig leírtakat, biztos vagyok benne, hogy rájöttél, üzleti terved elkészítésének az elve egyáltalán nem is bonyolult. Természetesen rengeteg múlik a helyes adatgyűjtésen, rendszerezésen és tálaláson is, ezekről is írok majd.

A tervezés logikája, menete így a következő: egy problémára adott megoldás (ez lesz terméked, vagy szolgáltatásod) biztosítása úgy, hogy belövöd, kb. kikből áll, és mekkora lehet a kereslet. Ebből adatokhoz jutsz, amik meghatározzák majd a marketingedet (igen, azt is, hogy mennyit kell költeni rá), és várható bevételedre is következtetni tudsz.

Összeírod, milyen feladatokkal jár a megvalósítás. Kitalálod, hogyan, milyen eszközökkel oldod meg mindezt, és ez mibe kerül. Az egyes feladatok (meg nyilván anyagi lehetőségeid függvényében is) tudod meghatározni, mikor, milyen eszközökre és munkaerőre lesz szükséged. Ha ezeket is meghatároztad, ezek fogják adni pénzügyi terved költségoldalának a számait.

Ezt a sok adatot kell a fent említett 6 pontba rendszerezned, és üzleti terved máris előállt.

Tipp: a tervezés első fázisában a legfontosabb, hogy minél több, és minél pontosabb adatod legyen, először erre koncentrálj! Jó üzleti tervednek ez lesz az alapja. Az adatok rendszerezése, és megfelelő módon történő prezentálása csak ezután következik. Hamarosan arra is mutatok majd példát, és egy külön blogbejegyzésben foglalkozunk majd egy pénzügyi terv elkészítésével.


Ha tetszett, amit olvastál, kérlek, oszd meg, vagy küldd el ismerősödnek, akinek szintén hasznos olvasmány lehet!

Ha nem akarsz lemaradni következő bejegyzéseinkről, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz, vagy lépj be Facebook-csoportunkba!

 

Iratkozz fel hírlevelünkre, ha az elsők között szeretnéd olvasni, amit RÓLAD, NEKED írunk: https://www.vallalkozas-okosan.hu/hirlevel!  

 

Ha szívesebben nézel videókat, iratkozz fel Youtube csatornánkra: https://www.youtube.com/subscription_center?add_user=szianita 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz vállalkozás üzleti tervezés üzleti terv pénzügyi terv

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr468707382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.