Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

17 pontos ellenőrző lista vállalkozásod indításhoz

2016.03.26. 17:36 prosequor

 

hogyan_inditsak_vallalkozast.jpgEgy nemrég, induló vállalkozókkal tartott beszélgetés közben megkérdezték tőlem: van-e valami listád arról, hogy mik azok a dolgok, amik egy kezdő vállalkozónak fontosak?

Nem volt, úgyhogy írtam egyet.

Összeszedtem azokat a dolgokat, amiket az elmúlt 5 évben a leggyakrabban kérdeztek tőlünk, (vagy nem kérdeztek meg, de vállalkozói gyakorlatunk alapján látjuk, hogy fontosak).

Ez a lista csak afféle iránytű, hogy kezdő vállalkozóként mit gondolj át. Az egyes pontokhoz megoldásokat is adó bejegyzéseket folyamatosan találsz majd itt blogunkon, ha visszanézel.

 

Nem állítom, hogy a lista teljes. Mint minden ilyen lista, természetesen szubjektív. Szeretném, ha nem csak az lenne benne, amit mi látunk és tartunk fontosnak. Kérem, ha van olyan pont, olyan téma, ami kimaradt, és szerinted lényeges, írd meg kommentben, vagy küldd el a gyvuray@vallalkozas-okosan.hu e-mail címre. Kérlek, ha tudsz bármelyik ponthoz illő, hasznos blogot, vagy weboldalt, azt is küldd el nekem.  

 

1. Ötlet (termék, szolgáltatás)

Felismertél egy élő problémát, amire megoldást adnál. Ez a felismert probléma, és az arra kínált megoldásod a kályha. Innen indulunk.

Például amit mi csinálunk. "Vállalkoznék, de félek belevágni, mert annyi rémtörténetet hallottam a NAV-ról, meg különben is rengeteg a számomra áttekinthetetlen előírás, és azt sem tudom, megérné-e." Ez egy probléma.

"Elmagyarázzuk neked a rád vonatkozó legfontosabb hivatalos előírások lényegét. Elmondjuk, mit csinálj, és mit ne csinálj, akkor nem fog megbüntetni a NAV. Kiszámoljuk neked, amit elképzeltél, anyagilag megtérül-e." Ez pedig a megoldás.  

Ez az, amiből pénzt remélsz csinálni. Először azt kell eldöntened, mi az, amit csinálni akarsz. Mit akarsz eladni, milyen terméket, vagy szolgáltatást. Sokan azon a területen vállalkoznak, ahol korábban alkalmazottként dolgoztak, de nem törvényszerű, hogy ez nálad is így lesz. Van, aki a hobbijából csinál vállalkozást. Fontos, hogy szeresd, amit csinálsz (vagy csinálni szeretnél), de egyben légy kritikus is hozzá.

Attól, hogy az ötleted neked bejön, nem biztos, hogy másnak is be fog. Az is lehet, több ötleted van. Körbe kell őket járni, és eldönteni, melyiket valósítod meg.

Szóval kell egy ötlet, és köré építsd vállalkozásodat. A többi pontban elolvashatod, ez mit jelent, és hogyan csináld meg.

 

2. Validálás

Kitaláltad, mit szeretnél eladni. De van-e rá egyáltalán kereslet?

Az a probléma, amit termékeddel/szolgáltatásoddal megoldanál, eléri-e az emberek ingerküszöbét ahhoz, hogy ezért neked fizessenek?

Meg kell tehát vizsgálnod, hogy egyáltalán van-e igény arra, amit csinálni szeretnél. Itt egy példa: aki macskát tart, tudja, hogy a cicák szeretnek mindenhová felmászni, ami zavaró lehet. Erre a problémára lehet megoldás egy macskariasztó szer, amivel be kell fújni azokat a helyeket, ahová nem szeretnénk, hogy a macska felmásszon.

Azt gondolnád, ezt a szert főleg a macska-tulajdonosok veszik majd meg. Megkérdezve őket kiderül, hogy őket egyáltalán nem zavarja, hogy a cicák mindenhová felmásznak. A nem macska-tulajdonos szomszédokat viszont zavarhatják a kertjükbe bemászkáló macskák, így ők meg fogják venni ezt a szert. Vagyis a probléma, amit meg kell oldani, valós, létezik. Legfeljebb nem mindig ott, ahol elsőre feltételeznéd.

(Ezt a példát innen hoztam: http://megoldasmost.hu/top-5-lean-tevhit/

A probléma legyen az első, amit felmérsz, a termék csak utána jön. Azt, hogy a létező problémára terméked jó válasz-e, a piackutatás fogja megmondani.

Jó tanács: ebben a fázisban NE barátodat/barátnődet/családodat/barátaidat/ismerőseidet kérdezd először. Tőlük két reakcióra számíthatsz: vagy azt mondják, felejtsd el, baromság, értelmetlen, úgyis belebuksz (akik ezt mondják, esélyes, a büdös életben nem volt még vállalkozásuk). A másik: veregetik a vállad, hogy hú, ez aztán igen, ez az évezred biznisze! Ezzel az a gond, sanszos, csak azért mondják, mert nem akarnak vele megsérteni, hogy szerintük ugyan baromság, de mégsem merik a szemedbe mondani.

 

3. Piackutatás

Kiderült, van igény, van kereslet arra, amit el szeretnél adni. A nagy kérdés: ez a kereslet mekkora, egyáltalán, hol, merre találod meg? Pontosan mi az, amit szeretnének tőled, és főleg mennyiért? Tudnod kell, hogy várhatóan el tudsz-e majd annyit adni, amiből vállalkozásod megél.

Három nagyon fontos kérdést kell tisztáznod:

  • Kik a legfőbb konkurenseid?
  • Kik a vevőid (vagy akiket vevőidnek elképzeltél), és pontosan mit keresnek?
  • Várhatóan mennyit, és milyen áron tudsz majd nekik eladni?

Piackutatásra több módszer, és rengeteg, akár ingyenes eszköz áll rendelkezésedre. Többek között személyes megkérdezés, kérdőív, termékminta, amiről véleményt kérsz, bemutatod a szolgáltatásodat, hogy mit szólnak hozzá, stb.

Itt is nagyon fontos, ne abból indulj ki, TE miért vennéd meg a termékedet, hol vennéd meg, stb. Amennyire lehet, próbálj lehetséges vevőid fejével gondolkozni, ennek megfelelően állítani össze kérdőívet, stb.

Piackutatásnál két fő nehézség van: jól kell tudni kérdezni (hogy ne vidd félre a válaszolót, és ne azt a választ add a szájába, amit hallani szeretnél). A másik, fel kell tudni dolgozni, és jól kell értékelni a kapott adatokat.

Amíg nem tudod, hogy várhatóan miből mennyit, és mennyi pénzért tudsz eladni, addig nem lehet érdemben tovább tervezni.

 

4. Üzleti stratégia kialakítása

Egyetlen mondatban: üzleti stratégiád kialakításakor el kell döntened, hogy mely termékedet/szolgáltatásodat, vagy termékeidet/szolgáltatásaidat főleg kinek, milyen vevőkörnek fogod eladni.

Megalapozott üzleti stratégia kialakításához alapos piacfelmérés kell, és vele párhuzamosan saját lehetőségeidet is vizsgálni kell. Minden üzleti stratégia más kockázatokat hordoz magában, amiket szem előtt kell tartanod vállalkozásod teherbíró képességének (kockázattűrő képességének) megfelelően.

A mi vállalkozásunk esetében két lehetséges stratégia (többek között könyveléssel foglalkozunk): alapvetően kis és közepes cégeket (KKV) szeretnénk ügyfeleink között tudni. Őket főleg hirdetés, személyes ajánlások útján reméljük megnyerni. Ennek a stratégiának előnye, hogy kisebb cégeknél gyorsabb, egyszerűbb a döntési folyamat, így hamarabb jutunk bevételhez. Az is előnye, ha egy ügyfél kiesik, vagy nem fizet, arányaiban kisebb a bevételkiesés. Hátránya, hogy egy vevőn alacsonyabb bevételt lehet realizálni, kérdéses, mennyi idő alatt lehet felépíteni a vállalkozás biztos működéséhez szükséges ügyfélkört.

Nagy cégeknek szeretnénk könyvelni. Őket főleg célzott e-mail kampánnyal, illetve személyes megkereséssel tervezzük megszólítani. Ennek a stratégiának előnye, ha sikerül néhány nagyobb ügyfelet megnyerni, az magas árbevételt hoz. Hátránya, hogy olyan speciális ügyféligényeik merülhetnek fel, amire külön szakembert kell alkalmazzunk, ami nem olcsó. Ezeknél a cégeknél a döntési idő is hosszabb, így bizonytalanabb, mennyi időn belül lehet ügyfélkört bővíteni. További veszély, ha egy ügyfél kiesik, az lényegesen érzékenyebb veszteség a bevételnél, mintha több, kisebb ügyfelünk van.

Ezeket a dolgokat kell saját vállalkozásod esetén végiggondolni és lefektetni.

A stratégia-alkotás része az üzleti tervezésnek. Üzleti stratégiád elkészítéséhez validált probléma (ötlet), megfelelő piacismeret, és vállalkozásod anyagi-szakmai hátterének ismerete szükséges.

 

vallalkozas_okosan_hirlevel.jpg

 

Olvass szórakoztatóan üzleti tervezésről, adózásról, vállalkozásodról!

Ilyen egyszerű: ide kattintva iratkozz fel hírlevelünkre!

 

5. Üzleti tervezés

Megvan, hogy –reményeid szerint- ki, és kb. mennyit fog megvenni abból, amit el akarsz adni.

Ahhoz, hogy ez sikerüljön, egy csomó mindenre lesz szükséged, amit át kell gondolni, meg kell venni, meg kell csinálni. Ezeket jó, ha előre összeírod, olyan pontosan, amennyire csak lehet. Ez lesz az üzleti terved.

Üzleti tervednek 3 fő kérdésre kell választ adnia:

Mi az, amit eladnál vagy szolgáltatnál, és ehhez mire lesz szükséged?

Kiknek szeretnél eladni, szolgáltatni? Hogyan mondod el nekik, hogy miért tőled vásároljanak?

Mindez mibe kerül? Mennyi kell az induláshoz, és mikor, mennyi bevétel várható?

Ebben a blogbejegyzésemben leírtam, hogyan tudod saját üzleti tervedet összeállítani: http://vallalkozas-okosan.blog.hu/2015/08/20/uzleti_terv_1x1


Egyetlen gondolatot idéznék belőle: időben elkészített üzleti tervvel látni fogod, céljaid eléréséhez mikor, mire lesz szükséged (munka, tárgyi eszközök, pénz, stb.), így sokkal könnyebben tudsz vállalkozásod építésére koncentrálni. Ezzel vállalkozásod fontos versenyelőnyhöz jut.

A következő néhány pontban az üzleti terv egy-egy fontosabb részéről olvashatsz.

 

6. Személyzet

Nincsen vállalkozás legalább egy tulajdonos, és általában alkalmazottak nélkül. Hiába van rengeteg pénzed, a legmodernebb eszközeid, ha nem tudod mindezt használni. Vagyis az emberi tényező megkerülhetetlen. Induláskor valószínűleg egyedül, legfeljebb 1-2 barátoddal lesztek a cég, akikkel vállalkozásodat alapítottad. Utána felveszel egy, vagy több alkalmazottat.

Vállalkozóként kevés lesz, ha csak szakmádban vagy jó. Egy kicsit pénzügyesnek, egy kicsit értékesítőnek, egy kicsit marketingesnek, és még sok minden másnak kell lenned. Gondolod át, mi az, amiben jó vagy, és melyek azok a területek, ahol fejlődnöd kell (ha valahol, itt tényleg nem másnak, hanem magadnak tanulsz). Ha többen vagytok, ezt tegyétek meg közösen, sokat fog segíteni a feladatok szétosztásánál.

Mérd fel, ahogy vállalkozásod fejlődik, mikor és milyen alkalmazottra lesz szükséged, kb. mennyit kell neki fizetned majd. Ki kell találnod, hol és hogyan fogod álmaid beosztottját megtalálni. Vannak hiányszakmák, ezt is tartsd szem előtt.

Üzleti tervednek ezt a részét személyzeti tervnek hívják. Ha hitelt, vagy kockázati befektetőt keresel vállalkozásodnak, jó, ha tudod, hogy nem csak az ötletet, a számokat, hanem a csapatot is nézik. Hiába a mindenféle tényekkel alátámasztott káprázatos megtérülés, ha nincs meg hozzá az a csapat, aki meg is tudja csinálni az üzleti tervben leírtakat.


7. Eszközök

A teljesség igénye nélkül: számítógép, telefon, autó, iroda, raktár, gépek, stb. Szedj össze minden olyan eszközt, amire szükséged lesz ahhoz, hogy vállalkozásod működjön.

Utána gondold át, mi az, ami megvan, mi az, ami nincs. Azt is el kell döntened (nyilván anyagi lehetőségeiden is múlik) mit érdemes megvenned, és mi az, amit inkább bérelned érdemes.

Tipp: való igaz, bérelni hosszú távon drágább, mint megvenni. Viszont a bérleti díjat egy idő után vállalkozásod bevételéből fizeted, így meglévő tőkéd nem csökken. Ha ugyanazt induláskor megveszed, azt (ha nem hitelből teszed) kezdő tőkédet amortizálod. A kérdés az, a vételárat mennyi idő alatt fizeted ki bérleti díjként, és a vételárra fordított tőke mennyit hozna, ha azt vállalkozásodra fordítod.

Nagyobb értékű eszközök esetén arra is gondolj, hogy X idő használat után mennyiért tudod eladni, ha már nem kell, vagy újat akarsz venni helyette.

Döntési szempont lehet még, ha például egy autót ugyan meg tudnál venni, helyette lízingeled, így adózási okok miatt lehet, jobban jársz. Minden ilyen kédést egyedileg kell véggigondolnod és kiszámolnod.

 

8. Szoftverek

Ha vállalkozásod elindul, egy csomó nyilvántartást kell majd vezetned. Ezek nagy részéhez a kockás papír kevés lesz. Számlázol, nyomon kell követni pénzügyeidet, árukészletedet, egy idő után kell valamiféle lista ügyfeleidről, ha többen dolgoztok egy munkán, valahogy azt a folyamatot is áttekinthetővé kell tenni, hírlevelezni fogsz, és még hosszú a lista.

Ezen kívül ott a „szokásos”: szövegszerkesztő, excel, powerpoint. Szinte biztos, hogy szükséged lesz egy frissíthető honlapra és egy céges blogra is.

Jó hírem az, hogy –legalább is induláskor- ezekre nem kell százezreket elköltened. Rengeteg ingyenes, vagy minimális pénzért elérhető, nagyon jól használható megoldás van. Aztán ahogy céged fejlődik, bővül, és az általában korlátozásokkal használható ingyenes verziókat kinőtted, akkor vegyél –szükség esetén- drágább szoftvereket.

Nagyon sok program (pl. CRM rendszerek, de az ERP-k is) testre szabhatóak. Modulszerűen épülnek fel, és csak azt a részét veszed meg, amire valóban szükséged van. Ha ilyenre van szükséged, általában biztosítanak legalább 30 napos, de van, ahol hosszabb próbalehetőséget.

+1 jó tanács: főleg a speciális, egyedi igényeket kiszolgáló programok nem olcsók. Ha megteheted, mégse sajnáld rájuk a pénzt. Ha odajutsz, az időd, ami egyre értékesebbé válik majd. Ezek a programok rengeteget segítenek, hogy hatékonyabb legyél, időt spórolnak neked, így árukat visszahozzák.

 

9. Anyagiak

Honnan lesz pénzed vállalkozásod indítására? Miből fogsz megélni az első pár hónapban? Mi történik, ha nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy tervezted: akár jó, akár rossz irányban? Van-e, lesz-e tartalékod váratlan helyzetekre? Adott esetben mennyire vagy hitelképes magánemberként?

Első körben ezeket gondold át nagy vonalakban. Ha megvan, jöhet egy részletesebb pénzügyi terv elkészítése.

 

Leendő vállalkozásod pénzügyi tervezéséről szól ez a videónk, melyet kétnapos vállalkozói képzésünkön vettünk fel neked.

 

10. Marketing tervezés

A pénzügyek mellett talán a másik legfontosabb dolog vállalkozásod életében. El kell tudnod mondani, ki vagy, és azt, hogy miért pont tőled vásároljanak. Talán ez a terület, amiről a legtöbb információt találod a neten. (Pont ezért a legnehezebb ezek közül kiszűrnöd, melyik információ használható, és nem csak bullshit, ki az igazán hozzáértő, és ki nem.)

Ahhoz, hogy marketingedet meg tudd tervezni, három alapvető információra van szükséged:

  • Kik a vevőid?
  • Milyen csatornákon keresztül lehet őket elérni, hol keresnek információt?
  • Mivel, milyen típusú tartalommal érdemes őket megszólítani?

Ha ezeket tudod, már „csak” meg kell valósítanod mindezt.

Ehhez rengeteg eszköz, rengeteg csatorna áll rendelkezésedre. A hagyományos szórólap, plakát, újsághirdetés, direkt értékesítési levél mellett ott a TV reklám, a rádióreklám.

És az internet. Ma már egy honlap magától értetődő, ezen kívül írhatsz céges blogot, hírlevelet, ott a Facebook, a Linkedin, a Twitter, az Instagram és további megszámlálhatatlan eszköz. Soha ilyen könnyű nem volt még eljuttatni üzenetedet vevőidhez, és soha ilyen nehéz sem. Könnyű, mert sokkal több, és akár ingyen használható lehetőség áll rendelkezésedre, mint mondjuk 10-15 évvel ezelőtt. Pont ugyanezért nehéz is.

Ezeket az eszközöket, csatornákat versenytársaid is használják, vagyis egyre több információval kel versenyezned, hogy a sajátod célba jusson azoknál, akiket szeretnél elérni.

Itt nagyon fontos tisztában lenned azzal, hogy célpiacod milyen típusú tartalmakat néz, hallgat vagy olvas, és ezeket hol keresi. Ha például vállalati közép- vagy felsővezetőkhöz szeretnél szólni, ők egyre inkább pár perces videókat néznek, vagy podcastokat hallgatnak, mert kevés az idejük olvasni.

Ha kifejezetten fiataloknak szeretnél valami divatékszert, vagy órát eladni, a Facebook és az Instagram lehet a fő vadászterületed: ők inkább rövid, figyelemfelhívő szövegeket olvasnak csak el, és képeket néznek, és osztanak meg.

Ha hozzánk hasonlóan nem kézzel fogható dolgot, hanem szolgáltatást árulsz, ott nagyon jó eszköz lehet egy céges blog. Esettanulmányokat tudsz írni. Piacodat érintő, olyan problémákról tudsz szakmai anyagokat írni, amikre megoldást kínálsz. Írhatsz hasznos, listaszerű posztokat, mint például ez a bejegyzés, amit éppen most olvasol. 

Tipp: bármilyen internetes kommunikációs, vagy hirdetési eszköz, felület óriási előnye, hogy eredményessége pontosan mérhető. Látod, hány embert értél el, mennyien iratkoztak fel, vagy olvasták el hírleveledet. Látod, 100 elérésből hány vásárlód lett, mennyibe került elérni őket, mennyiért vásároltak tőled. Vagyis tudod mérni hirdetéseid, kampányaid hatékonyságát. Ennek az lesz az eredménye, hogy marketinged megtérülése javulni fog. Ugyanakkora ráfordítással több bevételt szerzel.


11. Pénzügyi tervezés

Tudod, mit szeretnél csinálni. Azt is tudod, hogyan: van már stratégiai, és marketing terved. Már „csak” azt kell tudnod, mindezt mennyiből és mennyiért csinálod. A pénzügyi terv lesz az, ami ezt megmondja neked.

Pénzügyi terved legfontosabb részei:

  • Induló beruházás: minden olyan kiadás ide tartozik, ami ahhoz szükséges, hogy vállalkozásod el tudjon indulni. Így a cégalapítás költsége, induló árukészlet, reklámkampány, szükséges eszközök beszerzése, irodabérlés, stb.

  • Szedd össze működési költségeidet: adók, fizetések, járulékok, bérleti díjak, telefonszámla, üzemanyagköltség, stb.

  • Ha ezek megvannak, el tudod készíteni eredménytervedet. Ez megmutatja, hogyan alakul vállalkozásod bevételeinek és költségeinek egyenlege. Annyiban csalóka lehet a kép, ha ez a szaldó pozitív, attól vállalkozásod még simán csődbe mehet.

  • Valós pénzmozgásodat (és vállalkozásod mindenkori finanszírozási igényét) cash-flowd fogja megmutatni, ezért arra is szükséged lesz.

Célszerű költségeidet csoportosítani. Nézd meg, mennyi a havi fix költséged: ez az, amit minden hónapban ki kell fizetned akkor is, ha egy fillér bevételed nem volt.

Mellette lesznek változó költségeid, melyek általában együtt mozognak üzletmeneteddel. Pizzafutár céged van: a magasabb bevételért cserébe többet költesz alapanyagra, villanyra és üzemanyagra is. Erre többek között egy új termék, vagy szolgáltatás bevezetésekor lesz szükséged, de megfelelően árazni sem tudsz nélküle.

Erről a témáról elég sokat írtam már. Íme néhány link, de ha valamelyik, közeljövőben tartandó tréningünkre eljössz, ott is tanulhatsz róla.

http://www.vallalkozas-okosan.hu/cash_flow

http://www.vallalkozas-okosan.hu/penzugyi_terv_keszitese

http://vallalkozas-okosan.blog.hu/2017/02/12/igy_nem_leszel_veszteseges_penzugyi_tervezes_9_pontban

http://vallalkozas-okosan.blog.hu/2018/02/10/igy_mehetsz_tonkre_ha_nyereseges_vagy_a_cash-flow_keszites_gyakorlati_szerepe

http://quartz.hu/penz-es-profit/vallalkozas-mitoszok-helyett-tenyek/

http://quartz.hu/penz-es-profit/mitoszok-helyett-szamok-ii/

http://quartz.hu/penz-es-profit/igy-keruld-el-az-afa-csapdat/

Tapasztalat: bár pénzügyi tervezés nélkül öngyilkosság vállalkozni, önmagában semmit nem ér.

Nemrég egy tanácsadásomon kiszámoltuk, hogy egy (nálunk) valóban új, gyakorlatilag konkurencia nélküli termékből mennyit kéne havonta eladni ahhoz, hogy egyáltalán megérje vele foglalkozni. Ezek jelenleg mégis csak üres számok. Annyi derült ki belőlük, hogy a piac nagyságát tekintve a kitűzött cél nem irreális.

Most jön majd egy piacfelmérés, hogy egyáltalán kb. kik, mennyiért és hányan vennék meg. Utána ki kell találni, ezeket az embereket esélyesen hol lehet megszólítani, és mindez mennyibe kerül. Ha ezeket a számokat tudjuk, akkor ismét számolunk. És majd akkor lehet á-t, vagy b-t mondani.

Pénzügyi terved csak akkor áll majd közel a valósághoz, ha valid adatokon, számokon nyugszik, és nem hasraütés szintjén becsültél bevételt, beszerzési árat és mondjuk értékesítési költségeket.  

 

12. Kockázatelemzés – SWOT analízis

Nincsen vállalkozás kockázat nélkül. Ezekre lehet, és kell is készülni. Ennek egyik eszköze az ún. SWOT analízis.

A SWOT egy angol betűszó:

STRENGTH – erősségek
WEAKNESSES – gyengeségek
OPPORTUNITIES – lehetőségek
THREATS – veszélyek

Mutatok egy példát:

Autókereskedésed van, tiéd az ország legjobb értékesítője. Ez egy komoly erősség a konkurenciához képest.

Elkezdtél biokrumplit termeszteni, mert az most menő. Hirtelen beesik egy nagy megrendelés, de nem tudod teljesíteni. A meglévő kapacitásoddal nem tudod kiszolgálni, újabb földet hirtelen nem tudsz venni, mert nincs rá pénzed. Vagyis tőkeszegény van, ez egy gyengeség.

Van egy kis vegyesboltod, épül mellette egy irodaház. Az ott dolgozóknak felajánlod, hogy nálad reggelire tudnak szendvicset venni, és ha rendelésüket leadják, azt délutánra összekészíted nekik. Azaz ügyes marketinggel egy olyan új piacot tudsz elérni, ami eddig nem volt ott, ez egy lehetőség.

Van egy szállodád a Balaton mellett, de a főszezonban egy hónapig rossz idő van, ezért a vendégek sorra mondják vissza a foglalásokat. Ez egy veszély, amit elhárítani nem tudsz, legfeljebb a hatását mérsékelni. Például rossz idő esetére is alkalmas programokat ajánlasz.

Az első kettő rajtad múlik, a második kettőhöz csak alkalmazkodni tudsz.

 

13. Pénzügyi kockázatfelmérés

Valahol ott van a pénz a piac, a vevőid zsebében. Vállalkozásoddal nyilván célod, hogy ennek egy része bevételként hozzád kerüljön. Ez a folyamat, a pénz útja rögös lehet. Tegyük fel, jól lőtted be a piacodat, jó a terméked, a szolgáltatásod.

Ettől teljes mértékben biztos lehetsz benne, hogy amit eladtál, azt ténylegesen ki is fizetik neked?

Vannak olyan piacok, ahol sajnos előre lehet tudni, hogy a számlák egy részét sosem fogják kifizetni.

Ha külföldre adsz el/onnan hozol be árut, egy esetleges árfolyamváltozás veszteséget okozhat. Előfordulhat, hogy egy, vagy több beszállítód hirtelen árat emel, így drágább lesz terméked beszerzése vagy gyártása. Ez ellen például olyan szerződéssel védekezhetsz, melyben x időre/mennyiségre szóló árgaranciát kérsz.  

Nézzünk egy-két példát: kocsmád van, vagy webáruházad. A vendég bejön, iszik, fizet. A webáruházból utánvéttel, vagy előre utalással adsz el. Egyik esetben sem tud kintlévőséged keletkezni. Itt tulajdonképpen csak arra kell figyelned, hogy a befizetendő adókra mindig legyen elegendő pénzed, azt ne költsd el másra.

Lakásfelújítással foglalkozol. Elég sok anyagot meg kell venned, meg embereket fizetni. Vagyis hitelezel a megrendelőnek. Ilyenkor mindenképp indokolt előleget kérni: ha nem, vagy késve fizetnek ki, neked akkor is voltak kiadásaid, amiket finanszíroznod kell. Mellette cégednek is van egy havi fenntartási költsége. Lehet, hogy egy időben több munkád is fut. Ki kell számolnod, legalább mennyi előleget kell kérned, hogy –legrosszabb esetet nézve, hogy nem fizetnek ki- ha nem is keresel egy munkán, de legalább nem fizetsz rá.

Fel kell mérned, mi az a kintlévőség, amit vállalkozásod elbír, anélkül, hogy likviditása veszélybe kerülne. A legjobb persze az, ha ezt elkerülöd. Hamarosan itt olvashatsz róla, hogyan.

A lényeg: mérd fel, milyen akadályai lehetnek, hogy a pénz vevődtől hozzád kerüljön, és amit lehet, próbálj megelőzni, amit nem, arra megfelelő jogi  és egyéb pénzügyi eszközökkel készülj fel.

 

14. Adózás kiválasztása

Ez a döntés a pénzügyi tervezés része. Az adók vállalkozásod egyik állandó, meghatározó kiadását jelentik. Fizetned mindenképpen kell, nem mindegy azonban, hogy mennyit. Létezik olyan adózás, ami bevételedtől függetlenül fix összeg. Olyan is, aminek mértéke bevételeddel arányos, de nem függ elszámolható költségeidtől. Fontos tudnod, hogy adózást érintő döntéseid általában egy évre szólnak, így minumum ennyi időre alapjaiban határozhatják meg vállalkozásod profitját.

Sokszor leírtam már, de nem győzöm ismételni: ezt a kérdést átgondolva már évi néhány millió bevételt hozó vállalkozásodnak is százezreket tudsz megspórolni.

Vannak általános szabályok, de az ördög itt is a részletekben rejlik, ezért mielőtt döntést hozol, mindenképp keress fel egy könyvelőt, vagy adótanácsadót! Mondd el neki, mit szeretnél csinálni, szedd össze várható kiadásaidat és várható bevételedet. Ezek ismeretében fognak tudni segíteni neked.

 

15. Vállalkozási-, cégforma kiválasztása

Ez is az üzleti, pontosabban tervezés folyamatának része. Nem feltétlen szükséges azonnal több százezer forintért céget alapítanod. Ha például hobbidat szeretnéd vállalkozássá fejleszteni, első lépcsőben tökéletes lehet egy egyéni vállalkozás. Lehet, céget alapítani ráérsz később.

Van, amikor érdemes a kettőt kombinálni, vagyis cég mellett egyéni vállalkozást fenntartani.

Itt sincs univerzális tanács, ami megmondja a tutit: ötleted, a várható fejlődési irány ismeretében dönthető el, hogyan érdemes csinálnod.

 

16. Engedélyek, jogi dolgok

Vannak tevékenységek, amiket mindenféle végzettség, bejelentés, vagy engedély nélkül is csinálhatsz. Vannak olyan tevékenységek, melyeket csak megfelelő végzettség birtokában folytathatsz. Ezzel a végzettséggel vagy neked kell rendelkezned, vagy foglalkoztatnod kell valakit, akinek ez a végzettsége megvan. Attól, hogy ez a végzettség nincs meg, az adott tevékenységet még cégalapításkor felveheted, de nem végezheted, nem adhatsz számlát róla.

Vannak olyan tevékenységek, melyeket elég, ha csak bejelentesz, de olyanok is, melyekhez szakhatósági engedélyre van szükség. Némelyik engedély beszerzése nem kevés időbe és pénzedbe kerülhet, ezzel is számolnod kell.

A végzettséghez kötött tevékenységek listáját ezen a linken találodhttp://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1000021.NFG

Bejelentéshez, vagy engedélyhez kötött tevékenységeknek itt tudsz utána néznihttp://engedelykoteles.mkik.hu/

Vállalkozásodnak biztosan szüksége lesz néhány szerződésmintára. Használni fogsz megbízási szerződést, vállalkozási szerződést, munkaszerződést, bérleti szerződést, stb. Léteznek előre gyártott, ingyenes, letölthető szerződésminták. Az esetek nagy részében jók, de nem biztos, hogy mindenre kitérnek, amire szükséged lehet.

Ezért a tekintsd át egy ügyvéddel, milyen szerződésmintákra lehet szükséged, és készíttesd el őket.

 

17. Cégalapítás

Vállalkozásod indításának cseppet sem lényegtelen, ámde a gyakorlatban a legutolsó lépése.

Nem véletlen hagytam a végére.

Sose céget alapíts, aztán csinálj mögé egy vállalkozást, hanem pont fordítva: találd ki, mit csinálnál, rakd össze, és ha minden megvan, akkor indíts csak vállalkozást, vagy alapíts céget.

Támpont lehet, hogy akkor érdemes vállalkozásodat hivatalossá tenni (céget alapítanod), ha bevételed ugyan még nincs, de rendszeres, adott esetben az adóhatóság előtt is alátámaszthatóan indokolt kiadásaid már vannak. Tipikusan ilyen eset lehet, ha egy szoftvert fejlesztesz, ami simán több hónapig, netán évig is eltarthat, és csak utána tudod piacra dobni. Ilyenkor tudnod kell igazolni, hogy amíg nincs bevétel, addig is miből fedezed vállalkozásod kiadásait.

Megfelelően időzített cégalapítással nagyon sok pénz spórolhatsz, ha az időpontot rosszul választod, egy csomó pénzt fogsz feleslegesen kifizetni.

Megfelelően megválasztott vállalkozási- és adóformával megint csak komoly összegeket tudsz éves szinten megtakarítani.

A teljesség igénye nélkül: ha kezdetben inkább munka mellett, esetleg szezonálisan vállalkoznál, akkor kezdetben egyéni vállalkozást indíts. Ez szüneteltethető, ha céget alapítasz, az nem. Ha szolgáltatsz, akkor valószínűleg érdemes kisadózónak lenned.

Ha komolyabb vállalkozásban gondolkozol, akkor érdemes kft-t csinálnod, esetleg idővel külföldi céget. Arra, hogy mikor mit válassz, nincs általános szabály. Csak az adott vállalkozás ismeretében lehet megmondani, mi a jó döntés.

A lényeg: még a tényleges cégbejegyzés előtt mindenképpen keress fel egy könyvelőt (akire a későbbiekben amúgy is szükséged lesz!)

Egy következő bejegyzésünkben körüljárjuk a témát, adunk néhány támpontot a döntéshez.

Ennek a bejegyzésnek a megírásához forrásként használtam a következő oldalakat (és olvasnivalóként neked is figyelmedbe ajánlom):

http://megoldasmost.hu/

https://www.marketingszoveg.com/blog/

http://thepitch.hu/blog/

https://aionhill.com/blog

http://startupdate.hu/

http://startupguide.hu/


Ha tetszett, amit olvastál, kérlek, oszd meg, vagy küldd el ismerősödnek, akinek szintén hasznos olvasmány lehet!

Ha nem akarsz lemaradni következő bejegyzéseinkről, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz, vagy lépj be Facebook-csoportunkba!

 

Iratkozz fel hírlevelünkre, ha az elsők között szeretnéd olvasni, amit RÓLAD, NEKED írunk: https://www.vallalkozas-okosan.hu/hirlevel!  

 

Ha szívesebben nézel videókat, iratkozz fel Youtube csatornánkra: https://www.youtube.com/subscription_center?add_user=szianita 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: adó vállalkozás üzleti tervezés pénzügyi tervezés vállalkozás indítása

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr938524436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.