Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Adóváltozások 2013 - Tervezet - 1. rész

2012.10.24. 11:52 Szianita

T E R V E Z E T

Személyi jövedelemadó
2013. január elsejétől megvalósul Magyarországon az arányos, egykulcsos személyi jövedelemadózás, a magánszemély valamennyi jövedelmére egységesen 16 százalék lesz az adó, azaz megszűnik az évi 2 millió 424 ezer forint feletti jövedelmeket terhelő adóalap-kiegészítés (szuperbruttósítás) intézménye.

Munkahelyi étkeztetés kiemelt támogatása
2013-tól a munkáltató abban az esetben is biztosíthat utalvány formájában munkahelyi étkeztetést, ha a munkahelyi étkezőhely külsős személyek számára is nyitva áll. Ezáltal az étkezőhellyel rendelkező munkáltató további 12 500 forinttal támogathatja munkavállalói étkezését kedvezményesen, havonta.

Megtakarítási formák egységes kezelése
A kockázati biztosítás – az olyan élet-, baleset- és betegségbiztosítás, amelynek sem lejárati szolgáltatása, sem visszavásárlási értéke nincs – munkáltató által fizetett díja adómentes. Ugyanakkor a megtakarítási típusú biztosítások esetében a biztosítás munkáltató által fizetett díja a díjfizetés időpontjában adókötelessé válik.
Ez a javaslat az ún. teljes életre (halál esetére) szóló, visszavásárlási értékkel rendelkező életbiztosítások esetében jelent változást: az említett biztosításokba a munkáltató által fizetett összeg a befizetéskor, és nem a biztosítás visszavásárlásakor válik adókötelessé továbbá, hogy a munkáltató által a magánszemély javára megtakarítási jelleggel kötött életbiztosítások díja ne a magánszemély jövedelmeként adózzon, hanem azután a munkáltató teljesítse az adókötelezettséget (a jövedelem 1,19-szerese után 16 százalék szja-t és 27 százalék eho-t fizet). A kamatjövedelem kiszámítása során csak a megtakarítási biztosítások díja számolható el költségként, a kockázati biztosításoké nem.

Társadalombiztosítási ellátások

Megállapodási lehetőség a magán-nyugdíjpénztári tagok részére is
2013-tól a magán-nyugdíjpénztári tagok is köthetnek megállapodást a nyugdíjbiztosítóval szolgálati idő szerzése érdekében, a pénztártagsággal nem rendelkezőkkel azonos módon.

A nem biztosítottak (pl. nagykorú eltartottak) által fizetendő egészségügyi szolgáltatási járulék emelkedik havi 6.390 forintról 6.660 forintra.

Társasági adó

A bejelentett immateriális jószágok (például szabadalom, üzleti titok, védjegy) fogalma ne csak azon immateriális jószágokra terjedjen ki, amelyeket az adózó megvásárol (vagy egyéb módon megszerez), hanem az adózó által előállított immateriális javakra is. A bejelentett immateriális jószág fogalma alá tartozó, adózó által előállított immateriális jószágok értékesítésének nyeresége  adómentességet élvezne. Az adómentesség feltétele az előállítás bejelentése, amely után az egy éven túli értékesítések mentesülnek az adózás alól.

Az ellenőrzött külföldi társaság fogalmának módosítása. Amennyiben a külföldi állam az adóalap összegétől függően több társasági adónak megfelelő adómértéket alkalmaz, akkor a legkisebb mértéknek kell elérnie a 10 százalékot.

Tagi kölcsönnel való visszaélések korlátozása
A jövedelemminimum meghatározása során az összes bevételt növeli a tagi kölcsönök adóévi napi átlagos állománya és a megelőző év utolsó napján kimutatott taggal szemben fennálló kötelezettségek különbözetének ötven százaléka.

Üzleti vagy cégérték kivezetésével kapcsolatos szabályok
Az üzleti vagy cégérték kivezetése esetében a bejelentett részesedés árfolyamnyereségét (apport esetében rendkívüli nyereségét) csökkenteni, árfolyamveszteségét (apport esetében rendkívüli nyereségét) pedig növelni kell az üzleti vagy cégérték kivezetése következtében elszámolt ráfordítással.

Átalakulás esetén enyhülnek az elhatárolt veszteség szabályai
Jelenleg jogutódlás, illetve cégvásárlás esetén a jogutód abban az esetben jogosult az átvett elhatárolt veszteség felhasználására (egyéb feltétel teljesülése mellett), ha az átalakulást követő két adóévben a jogelőd által folytatott tevékenységből bevételt, árbevételt szerez. A tervezet javasolja ezen feltétel teljesítésének elhagyását, ha a cég az átalakulást követő két adóéven belül jogutód nélkül megszűnik. 

Módosulnak a fejlesztési adókedvezmény igénybevételének szabályai
Az adózónak be kell jelentenie a fejlesztési adókedvezmény igénybevételét megalapozó beruházás befejezésének időpontját az adópolitikáért felelős miniszternek. 

Előadó-művészeti szervezetek támogatóinak járó adókedvezmény szabályainak kiegészítése
a nyilvántartott előadó-művészeti szervezetek támogatói, a támogatott előadó-művészeti szervezet jegybevételének 80%-áig társasági adókedvezményt vehetnek igénybe. A támogatási programhoz kapcsolódó beszámolási követelmények teljesítése céljából a javaslat felhatalmazást ad egy olyan rendelet kiadására, amely a beszámolási kötelezettség részletszabályait tartalmazza.

A korábban kötött tartós adományozási szerződés is csökkenti az adóalapot
A civilszervezetekre vonatkozó joganyag 2011. évi módosítása miatt a korábban kötött tartós adományozási szerződések esetében nem lehetett adókedvezményt érvényesíteni. A javaslat értelmében az adózás előtti eredmény csökkentésének lehetőségével azon szervezetek is élhetnek, amelyek a fent említett módosítást megelőzően kötöttek tartós adományozási szerződést.

Helyi adók

Magyar Államkincstár által üzemeltetett, országos, helyi adózatási információkat tartalmazó adatbázis létrehozása. A 2013. január 1-jétől működő havonta frissülő adatbázis valamennyi önkormányzat vonatkozásában tartalmazná a településen működtetett helyi adónemekre vonatkozó, az adóalanyok számára fontos adózási információkat, hogy milyen adónemek működnek a településen, mekkora adómértékkel, illetve létezik-e bármely rendeleti adómentesség vagy adókedvezmény. Az adatbázis naprakészen tartalmazná az egyes adóhatóságok elérhetőségi információit (az önkormányzat honlapjának címét, valamint egy olyan telefonszámot, e-mail címet és levelezési címet, melynek az adóhatósággal való kapcsolatfelvételre szolgál) is. Előírásra kerül az önkormányzatok számára, hogy a Kincstár felé történő adatszolgáltatással egyidejűleg saját honlapjukon közzé kell tenniük valamennyi egységes szerkezetbe foglalt helyi adórendeletet, bevallási nyomtatványt és elérhetőségi információt.

Általános forgalmi adó

Teljesítési helyre vonatkozó módosítások
Változik, hogy melyik államban kell megfizetni a nem adóalanyok részére történő közlekedési eszközök hosszú távú bérbeadása után az áfát.  Az új szabályok értelmében az adófizetési kötelezettség az igénybevevő nem adóalany letelepedettsége (állandó lakóhelye, szokásos tartózkodási helye) szerint alakul. A módosítás a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy Magyarországon állandó lakóhellyel rendelkező nem adóalany személygépkocsit bérel egy Szlovákiában letelepedett adóalanytól 30 napot meghaladó időtartamra, akkor a változtatás nyomán 2013. január 1-jétől a bérbeadás utáni áfát nem Szlovákiában, hanem Magyarországon a vonatkozó magyar adómértékkel kell megfizetni.

Számlázás - Elektronikus számla alkalmazásának egyértelműsítése
Elektronikus számlának minősül az a számla, amely tartalmazza az áfa-szabályozásban kötelezően előírt adatokat, és amelyet elektronikus formában bocsátottak ki és fogadtak be. A formátumot az adóalany választja meg: a módosítást követően például elektronikus számlának minősülhet az e-mail pdf melléklettel is.
Az elektronikus számlázás alkalmazhatóságának továbbra is feltétele a számlát befogadó beleegyezése, hiszen a számla befogadásának a számlát befogadó részéről technikai feltételei vannak.
A papíralapú és az elektronikus számlák közötti különbségek megszüntetése érdekében, azonos feltételeket javasolnak az elektronikus és a papíralapú számlák esetében. Ennek értelmében a számla kibocsátásának időpontjától a számla megőrzési idejének végéig biztosítani kell:
1. a számla eredetének hitelességét (az eladó és a számlában ekként feltüntetett személy azonos),
2. adattartalmának sértetlenségét (a számla tartalmát nem változtatták meg) és
3. olvashatóságát (a számla az ember számára olvasható).
A javaslat értelmében az adóalanyok határozzák meg, hogy milyen módon biztosítják ezen követelménynek történő megfelelést (nincs kötelezően előírt módszer). A módosítás értelmében ugyanis ezen követelmény bármely olyan üzleti ellenőrzési eljárással elérhető, amely a számla és a termékértékesítés, illetve szolgáltatásnyújtás között megbízható ellenőrzési kapcsolatot létesít.
A javaslat segítségként előírja, hogy amennyiben az adóalany minősített elektronikus aláírással ellátott számlát, vagy EDI rendszerben továbbított számlát alkalmaz, ezek esetében úgy kell tekinteni, hogy az adattartalom sértetlensége és az eredet hitelessége követelményének történő megfelelés biztosított.

forrás: kormany.hu


folytatás következik ...


További adózással kapcsolatos témákat találhat honlapunkon is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr124866155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.