Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Gondolatok vállalkozásról és üzleti tervezésről

2012.04.01. 19:53 prosequor

A napokban jelent meg két írás, vállalkozásról, vállalkozókról, vagyis magukat vállalkozóknak mondókról. Az egyik írás itt olvasható, http://doransky.hu/?p=2138, a másik pedig itt: http://marketingizek.blog.hu/2012/03/26/te_mire_vallalkozol_avagy_vallalkozosdi_es_mediasdi_kis_hazankban

Az első írás annyiban helytálló, hogy sokan tényleg csak a csodát várják, az előrelépést anélkül, hogy ezért hajlandóak lennének tenni, és kockáztatni. Kétségtelen, sokan vannak olyanok, akiknek öt fő ellenségük van, a négy évszak és a mindenkori kormány. Valószínűleg ezek az emberek sem alkalmazottként, sem vállalkozóként nem lesznek sikeresek, nem fognak előre jutni.

A dolog másik oldala: sajnos a mai magyar gazdasági-jogi-piaci környezet egyáltalán nem mondható vállalkozásbarátnak, ezért sok ember számára fejest ugrani a vállalkozósdiba nem más, mint halálugrás. Ugyanis megfelelő ismeretek, képességek híján egyszerűen lehetetlen, hogy valaki vállalkozóként megállja a helyét. Természetes, hogy előrelépés, üzlet, siker nincs kockázat nélkül, ennek ellenére is azt mondjuk, a bizonytalanba átgondolatlanul belevágva nem szabad vállalkozni. Nyilvánvalóan aki vállalkozni akar, tegye, de csak gondos mérlegelés után.

        A másik, Marketingizék.blog.hu-n megjelent bejegyzés igen sok mindenben nagyon jól árnyalt képet ad a mai magyar vállalkozói attitűdről, különös tekintettel a vállalkozók önfejűségéről. Sokan személyes sértésnek vesznek bármiféle segítő, építő jellegű tanácsot, hozzászólást, ragaszkodnak a saját, sokszor bizony alapjaiban hibás, életképtelen üzleti elképzelésükhöz.

Amivel viszont vitatkoznék, az a poszt utáni komment, ami az üzleti tervezés fontosságát vonja kétségbe. Nyilvánvalóan fontos a piackutatás és a marketing terv, hogy az adott termékből előreláthatóan kinek, és mennyit fogok tudni eladni, de legalább ennyire fontos, hogy mindez milyen költségekkel valósítható meg.

Például holnaptól rózsaszín szélmalmot akarok árulni, elvégzek egy piackutatást, ami megmutatja, hogy el tudok adni belőle havi 10 darabot. Ha viszont a párhuzamosan elvégzett üzleti, ezen belül a pénzügyi tervezés azt mutatja, hogy havi 20 darab alatt garantált anyagi csőd ezzel foglalkozni, hiába van egy csoda marketing tervem, nemhogy nem érdemes, hanem nem szabad belevágni ebbe a vállalkozásba. Tehát az üzleti tervezés szinte minden eleme egyformán fontos, egyik része a másik nélkül önmagában semmit nem ér.

Túl vagyunk jó néhány üzleti terv készítésével kapcsolatos konzultáción és üzleti terv megírásán, és bizony érdekes, ugyanakkor néha elképesztő dolgokat tapasztaltunk. Amit bátran ki merünk jelenteni, az az, hogy egy üzleti terv ugyanolyan fontos egy évi 3-4 millió forintos bevételt remélő vállalkozásnak, mint egy nagy értékű (akár több száz milliós) beruházást tervezőnek, természetesen az említett két esetben eltérő mélységű tervre van szükség.

Találkoztunk olyan vállalkozással, ahol a tulajdonosok százmilliós nagyságrendű kötelezettséget vállaltak, anélkül, hogy megvizsgálták volna, hogy mekkora ráfordítással jár annak a bevételnek a megszerzése, ami biztosítja a cég működését és a tulajdonosok megélhetését. Az üzleti terv elkészítése során bizony kiderült, ahhoz, hogy ez a cég talpon tudjon maradni, további tőke bevonása, és a működés elég komoly átalakítása szükséges. Volt olyan ügyfelünk, aki a velünk folytatott beszélgetés hatására állt el attól az ötletétől, amiről üzleti tervet kért tőlünk, mert már az első konzultáción kiderült, hogy elképzelésébe nem érdemes invesztálni, mert nem lehet úgy megvalósítani, hogy profitot termeljen, márpedig egy vállalkozás fenntartásának ugye ez az elsődleges célja.

Nem nehéz kitalálni, az említett két eset közül melyik a szerencsésebb. Abból, hogy valaki tanácsot kért, üzleti tervet készített/ készíttetett még azelőtt, hogy céget alapított volna és belekezd, befektet, hitelt vesz fel bármire is, még nem volt baj, ennek elmulasztásából annál inkább…

 Az üzleti tervnek alapvetően három kérdésre kell választ adnia:

  1. Mit akarok csinálni?
  2. Kinek fogom eladni, amit csinálok?
  3. Mennyi, és milyen jellegű kiadással jár, illetve mekkora bevétel várható abból, amit csinálok?

         Véleményünk szerint amíg valaki - még azelőtt, hogy elindítja vállalkozását - ezeket a kérdéseket nem tisztázza, addig tulajdonképpen a semmibe ugrik fejest, felelőtlenül jár el. Ha a válaszok, azaz az elvégzett üzleti tervezés azt mutatja, érdemes belekezdeni abba, amit szeretne, onnantól saját képességein, szorgalmán, és némi szerencsén múlik, hogy vállalkozását sikerre vigye. 

 

2 komment

Címkék: biznisz üzlet facebook pénz vállalkozás üzleti tervezés vállalkozás indítás

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr124354600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2012.04.02. 10:26:15

Én a problémát abban látom, hogy odáig talán eljutnak a vállalkozások, hogy kalkuláltatnak valamit a könyvelővel - lásd kötelezettségvállalás, hitel stb. - de a marketinges egyrészt be se lép a képbe, másrészt nagyjából úgy lép be a képbe, hogy "na itt ez a valami, tessék eladni". És az üzleti tervezés során a marketinges nem inputot ad (mégis, mibe kerül egy reklámkampány), hanem a végeredményt tálalják neki, és azt a semmire se elég büdzsét, amiből egyébként óriásit kéne durrantani.

prosequor · http://www.vallalkozas-okosan.blog.hu 2012.04.02. 20:11:03

@PikPok:
Tapasztalataink szerint sokan odáig sem jutnak el. Pedig a vállalkozók jelentős része talán nem bukna bele vállalkozásába, ha kérne, elfogadna, és leginkább megfogadna tanácsot. Megkérdezne egy könyvelőt, mennyi az a minimális közteher, amit akkor is fizetni kell, ha havonta egy forint bevétel sincs, hogyan tartható rendben a cég adminisztrációja, könyvelése. Egy konzultáció legalább alapszintű üzleti tervezésről, üzletvitelről. Úgyszintén arról, amit csinál, szolgáltat, ki fogja megvenni, honnan fogja tudni, hogy az illető vállalkozás egyáltalán létezik.
Ahhoz, hogy egy vállalkozás működjön, ezek mind egyforma fontossággal bíró dolgok. Olyan ez, mint egy asztal, mindegy, melyik lábát szedjük ki, onnantól az asztal használhatatlan.