Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Válság

2011.05.05. 18:02 prosequor


Válság, válsághelyzet, és azoknak a vállalkozásunkra gyakorolt hatásai

Válság mindig volt, és mindig lesz. Mi az, hogy válság?
Általánosságban azt mondhatjuk, hogy válság akkor van, amikor bizonyos gazdasági tényezők hirtelen megváltozása miatt a kereslet bizonyos termékekre vagy szolgáltatásokra hirtelen visszaesik. Az így kialakult helyzet, a válsághelyzet, ha felkészületlenül ér minket, bizony vállalkozásunkat is maga alá temetheti. Hogy miért? Korábbi bejegyzéseinkben, itt és itt foglalkoztunk üzleti és pénzügyi tervezéssel. Tudjuk, nagyon nem mindegy, hogy egy vállalkozást mekkora várható árbevételre „méretezünk”, bizonyos fix költségek megléte miatt. Ha árbevételünk hirtelen lecsökken, esetleg vállalkozásunkat jelentős hiteltörlesztési kötelezettség is terheli, és nem rendelkezünk elegendő tartalékkal, bizony könnyen bajba kerülhetünk.
Jó példa erre a hazai autópiac elmúlt években történt, nyugodtan mondhatjuk, összeomlása. Egy autókereskedés jelentős beruházással hozható csak létre, jelentős költségekkel üzemeltethető, és ha a korábbi években megszokott (és betervezett!) bevétel hirtelen a töredékére esik vissza, akkor pillanatok alatt elég reménytelen helyzet alakulhat ki, mint ahogy ki is alakult…
 

Nagyon lényeges tehát, ha beruházunk, lehetőleg ne csak az aktuális, általában kedvező helyzettel számoljunk, hanem nézzük meg azt is, hogy beruházásunk megtérülése (és finanszírozása!) mondjuk 30%-kal alacsonyabb árbevétel esetén is biztosított –e.

Anélkül, hogy az elmúlt években bekövetkezett gazdasági válság kitörésének okait vizsgálnánk (ez nem kapcsolódik szorosan a témánkhoz) nézzük, mit tehetünk, hogy a válság ne érjen minket teljesen váratlanul.

Először is, induljunk ki abból, hogy vállalkozásunk „egészségesen” működik, nyereségesek vagyunk. Ha az üzlet jól megy, mindenképpen tartalékoljunk, tevékenységtől függően igyekezzünk elérni, hogy rendelkezzünk MINIMUM 6 HAVI készpénztartalékkal, azaz ha holnaptól fél évig nulla bevételünk van, akkor is ki tudjuk kifizetni legalább azokat a fix költségeket, amelyek a vállalkozás életben maradásához szükségesek. Tipp: ha nincs is ennyi készpénzünk, esetleg hitelből is átvészelhetjük a nehéz időszakot, de ilyenkor legyünk még körültekintőbbek! És hogy ne az utolsó pillanatban kelljen kapkodni (emlékezzünk csak, 2008 őszén a hitelezés szinte egyik pillanatról a másikra állt le!), érdemes időnként a vállalkozást hitelezhetőség szempontjából minősíttetni -ez pénzbe nem kerül-, és ha lépni kell, értékes időt nyerhetünk így!


Sokan, ha fut a szekér, hajlamosak lazábban kezelni a dolgokat, akár az esetlegesen nem fizető vevők/ügyfelek terén is. Ezt soha nem szabad megengedni magunknak, gondoljunk bele, ha valaki nem tud, vagy nem akar fizetni akkor, amikor aránylag jól mennek a dolgok, egy esetleges válságban még úgy sem fog tudni! Ezért mindig fordítsunk figyelmet arra, hogy kiállított számlánk ellenértéke megérkezzen, lehetőleg időben! Egy következő írásunkban szó lesz róla, hogy ez hogyan érhető el.
Jó gazdasági környezetben is nagyon fontos cégünk működésének szigorú felügyelete!
Ha látjuk, hogy bevételünk csökken, próbáljuk meg kideríteni, hogy mi lehet az oka! Lehet, hogy csak abban a tevékenységi körben van némi visszaesés, amiben mi dolgozunk, lehet, hogy máshol is. Elképzelhető, hogy pl. ha cégünk hirdetési aktivitását fokozzuk, akkor a csökkenő kereslet ellenére is árbevételünk szinten maradhat. Erről egyébként megoszlanak a vélemények, hogy válságban, amikor egy cégnek spórolni kéne, érdemes –e plusz költségekbe verni magát, nincs általános recept, ez csak a körülmények pontos ismeretében dönthető el.
Egy válsághelyzetben természetesen lehet, és kell is csökkenteni cégünk bizonyos költségeit (munkaerő, kisebb raktárkészlet, stb.), azonban ezt is gondos mérlegelés után tegyük csak meg.


-folytatjuk-

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: facebook válság vállalkozás költségek okosan

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr392880294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.