Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0630-589-0869 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

Hogyan szereztem vevőket egy új külföldi vállalkozásban

2018.05.04. 08:45 prosequor

 

Vendégposzt - szerző: Kádár Tímea

Kádár Tímea nagy nemzetközi cégek marketingvezetőjeként dolgozott, mérhetően kiemelkedő eredményeket elérve. Még akkor kezdett el tartalommarketinggel és szövegírással foglalkozni, amikor erről még senki beszélt, azóta is figyelemmel kíséri a trendek változását.

Jeles szakmai magazinok szerzője, nemzetközi konferenciák rendszeres előadója, a www.contentbonum.com blog tulajdonosa.

 

2018 januárjában kezdtem bele egy angliai vállalkozásba, és azóta többen kérdezték tőlem, honnan szereztem vevőket, hogyan haladok. Erre szeretnék ebben a cikkben válaszolni.

Tisztában vagyok vele, hogy nem lettem a vállalkozásmenedzsment szakértője, csupán az eddigi tapasztalataimat szeretném közérthető formában megosztani.

Tavaly december elején határoztam el, hogy belevágok egy igazi saját vállalkozásba. Korábban is voltak alkalmazotti munka melletti megbízásaim, de most először hittem azt el, hogy ez önmagában is meg fog állni, és nemcsak kiegészítőként működhet.

A vállalkozás profilján nem sokat gondolkodtam, mert egyvalamihez értek, egyvalamit tudok szakmailag szenvedélyesen csinálni: ez a marketing. Azért, hogy könnyebben és célzottabban tudjam kommunikálni, leszűkítettem a tartalommarketingre.

“Piackutatásom” során kiderült, hogy óriási a konkurencia, jó is van köztük, igény van ugyan rá, sok kisvállalkozó viszont nem ismeri fel, hogy ez milyen fontos és/vagy pénzt nem szeretne áldozni rá.

Én mégis hittem, hiszek benne, hogy kiemelkedően jó munkával, és egy jól kigondolt stratégiával, eszközökkel sikert fogok elérni. Gondolkodtam néhány más tevékenységen, de azokhoz nem volt kedvem, és ha valamit várhatóan éjszaka is csinálnom kell, akkor olyat kell választani, ami érdekel.

Az árakról már volt egy képem, amit tovább finomítottam. Neten, ismerősöktől, vállalkozóktól érdeklődtem, és onnan állt össze a kép.

 

Ez nem ciki

A helyi könyvtárból kikölcsönöztem főleg személyes értékesítéssel, hideghívással kapcsolatos könyveket. Ezek a leginkább a hozzáállásban segítettek. Ha a vállalkozásomról van szó és azt képviselem, akkor nincs olyan, hogy ‘ez de ciki’ meg ‘ha majd kellek neki, hívjon ő vissza.’

A vállalkozási ismeretekben a legnagyobb segítséget a korábban a Seed Alapítvány és a NESsT Magyarország szervezésében elvégzett programok, a mentoraiktól kapott útravaló, a korábbi hobbivállalkozások adták, de nem volt mellékes a multinál szerzett tapasztalat sem.

 

Üzleti terv

Összeállítottam egy üzleti tervet. Itt senki ne gondoljon 60 oldalas dokumentumra. Annak kell benne lennie, hogy miből lesz a pénz, mennyi lesz és mibe kerül ez nekünk.

Meghatároztam, mit szeretnék egy év (de másnak lehet más időtáv is) múlva. Mennyi bevételt tervezek, mennyit akarok kivenni, hány alkalmazott kell, én irodával nem számoltam, jelenleg ugyanis nem nagyon bírok iroda közelébe menni.

Kitűztem a missziós célokat (ez nem kötelező, pedig annak kellene lennie).

Ha nincs még előző év, ami alapján tudunk tervezni, akkor meg kell próbálni a lehető legjobban megbecsülni, és utána igazítani a tények alapján. Én általában konzervatívan igyekszem becsülni. Ennek a feladatnak az is a lényege, hogy ha az jön ki, hogy még a legoptimistább számolással sem tudom behozni a legkisebb szükséges bevételt, akkor valamit máshogy kell csinálni.

Előtte még fontos megemlíteni a folyamatok kialakítását. Többek között ezt is a multitól tanultam, ahol nem engedhetik meg a cégek, hogy több száz munkatárs mindig mindent ad hoc a kedve szerint tegyen.

 

Ez egy egyfős vállalkozásnál is elengedhetetlen!

Mi történik technikailag egy érdeklődés beérkezésétől kezdve a szolgáltatás utógondozásáig?

Mennyi időn belül kell kiküldenem az árajánlatot, mikor kérdezek rá a vevőnél, hogy mit gondol az ajánlatról?

Mikor kérem az előleget, milyen ütemezésben kérem a fizetést?

Milyen feltételekkel dolgozom, mi az, amit nem vállalok?

Mikor kérem a vevői visszajelzést?

Hogyan zajlik az ügyfélszolgálat, milyen hamar válaszolok, hol érhet el, és hol nem?

Kivel szeretnék együtt dolgozni és kivel nem?

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz vállalkozás üzleti terv pénzügyi terv

A céged megeszi az időd? Itt egy egyszerű módszer, amivel több bevételed és még több szabadidőd lesz

2018.02.28. 09:00 prosequor

 

Vendégposzt

A cikk szerzője Bártfai Balázs. Balázs egy online sorozatvállalkozó. 13 éve kezdett az egyik legnehezebb piacon. Ma már több, mint 4000 céges ügyfele van.

Nem oktatja, hanem gyakorlatban használja a modern marketinget.

2017-ben jelent meg sikerkönyve, A tartalommarketing a gyakorlatban, amiben megmutatja, hogyan lesz zseniális a marketinged úgy, hogy egyre kevesebbet kell foglalkoznod vele.

Imádja az automatizmusokat, saját bevallása szerint is megszállott rendszerépítő.

 

Van egy gyakorlatban is nagyszerűen működő módszer, ami ráadásul az informatika legnagyobb vívmánya egyben. Használatával úgy gerjesztheted a vállalkozásod növekedését, hogy nem kell hozzá új munkatársakat sem felvenned.

Biztos vagyok benne, hogy amikor elkezdtél vállalkozni a számla kiállítás igazi szertartás volt számodra. Hiszen azt jelentette, hogy rendeltek tőled és jön a pénz. Én legalábbis így éltem meg. Mosolyogva írtam meg a számlákat és adtam postára.

Aztán rájössz, hogy nem is a számla kiállítása a legfontosabb rész, hanem amikor az összeg beérkezik a bankszámládra. Hiszen hiába a szerződés, az elfogadott árajánlat, a számla kiállítása nem a kassza csöngését jelenti.

Ahogyan a számla kiállítása, úgy a bankszámla mindennapi ellenőrzése is, egy idő után már nem olyan jó móka.

Lehet, hogy sokkal szívesebben lazítanál vagy lennél a családoddal. Helyette az irodádban görnyedsz, adminisztrálsz és utálod ezt az egész helyzetet. Egyre fáradtabb vagy és már azt sem érted, miért is kezdtél bele az egészbe, hol van az ígért szabadság, és hogy azt csinálhatod, amit valójában szeretsz.

Becsaptak? 

working_till_late_everypixel_com.jpg

 Ne a vállalkozásodban dolgozz, hanem a vállalkozásodon!

 

Ezen a folyamaton szerintem minden vállalkozó végigmegy. Főleg azok, akik a honlapjukon keresztül is eladnak.

A megoldás persze az lesz, hogy csinálod, de utálod. Szenvedni fogsz minden számla kiállítása miatt, mert egy felesleges és utálatos adminisztráció lett belőle. Kikeresni a vevő adatait. Megnyitni a számlázót. Begépelni. Kinyomtatni. Elküldeni vagy postára adni. Aztán várni… várni… várni, míg végül kifizetik.

Teheted ezt is vagy felveszel egy munkatársat, akire rátolod ezt az unalmas feladatot. Én most valami jobbat mutatok és nem azt amire, most gondolsz.

Eddig csak a fizetésről és számlázásról beszéltem, mint a céged életének 2 legfontosabb eleméről. Ezek nélkül nincs vállalkozás. Legalábbis a NAV szerint. Miközben vannak (lennének) egyéb teendőid is azon felül, hogy tökéletesíted a terméked és maximálisan kiszolgálod a vevőid. A többségét biztosan elhanyagolod, mert nincs rá kapacitás!

 

Készpénzes vevőid vannak?

Szerencsésnek gondolhatod azokat, akiknél a honlapon csak időpontot foglalnak, bejelentkeznek vagy árajánlatot kérnek, de a fizetés személyesen történik.Így nem kell utalásokat várni, nem kell számlát kiküldeni, ezért a folyamat azonnali, kényelmes és felesleges adminisztrációktól mentes. Elsőre jól hangzik. Másodjára viszont már jönnek a problémák. Lefoglalták az időpontot, de nem jöttek el. Jelentkeztek a rendezvényre tucatnyian, de negyedük meg sem jelent.

Átérzed, hogy ez mekkora probléma?

 

Hogyan fejlődjek, ha a vevők visszafognak?

Ahogy az elején ígértem van egy módszer, ami stabil növekedési pályára állítja a vállalkozásodat. Ez pedig nem más, mint az automatizálás!

Minél több folyamatot automatizálsz le a vállalkozásodban, annál jobban és hatékonyabban fogsz működni. Mert ami automatizált, az nem marad el és nem csúszik. De a legjobb, hogy nem rajtad múlik, hogy elkészül vagy sem!

Van egy régi MLM–es mondás: jobban hiszek 100 ember munkájának 1%-ban, mint a saját munkám 100%-ban. Én ezt úgy fordítanám meg, hogy jobban hiszek abban, hogy az automatizmusok elvégzik a munkájuk 100%-át, mint abban, hogy én elvégzem a sajátom 1%-át.

Márpedig én eszméletlen szorgalmasnak tartom magam.

Az automatizmus viszont nem fárad el, nem unja, nem mondja, hogy nincs kedve. Nem Facebookozik a feladata helyett, nem olvas inkább cikkeket és nem halogatja a teendőket. Az automatizmus nem hibázik, nem alszik, nem kér enni és még fizetést sem.

Az automatizmus saját magam tökéletesebb változata.

 

A cégedben rengeteg mindent lehet automatizálni: gyártás, logisztika, pénzügyek. Én most csak azokkal a dolgokkal foglalkozom, amiket az Internet segítségével meg tudsz valósítani:

• Automatizálhatod az érdeklődők megszerzését

• Automatizálhatod az érdeklődők tájékoztatását

• Automatizálhatod az érdeklődők vevőkké nevelését

• Automatizálhatod a régi vevők újravásárlását

• Automatizálhatod a vevői visszajelzések gyűjtését, ami az aranynál is többet fog érni

• Automatizálhatod a vevők kiszolgálását, az ügyfélszolgálatot, a kommunikációt

 

Azonban a leggyorsabb fejlődést, a hirtelen nagy ugrást akkor fogod tapasztalni, amikor az online fizetést és a számlázást automatizálod!

Amint ezt megléped, a cégedben hatalmas erőforrás szabadul fel, amit más területekre fordíthatsz, és ez elkezdi generálni a többi változást is.

Ezek összeadódva gyorsító rakétaként fognak nap körüli pályára állítani, ahol lelkesen integethetsz az ott keringő vérvörös Teslának.

Ez a Tesla is az automatizmusnak köszönheti, hogy űrutazó lett. A hordozó rakéta ugyanis automatikusan tér vissza a földre és száll le a kilövőhelyre. Ez forradalmasítja az űrutazást.

 

vallalkozas_okosan_hirlevel.jpg

 

Igen, szeretnék több pénzt keresni vállalkozásomból! Érdekel, hogyan!

Ezért feliratkozom a hírleveletekre!

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz automatizálás vállalkozás kártyás fizetés

5 ok, amiért katásnak nem kell könyvelő (vagy mégis)

2018.02.22. 19:19 prosequor

 

1. Katásnak minek könyvelő (erre még visszatérünk)

2. Mert drága (erre is)

3. Mert nehogy már azért a havi 10 perces munkáért 5000 forintot fizessek (erre meg főleg)

4. Különben sem kötelező (erről meg jobb nem is beszélni)

5. Mert egy kisállatos, meg egy hobbi-zsákban ugráló Facebook csoportban ezt mondták (ezt meg végképp hagyjuk)

 

Hősünk (nevezzük Tudálékos Dodónak, a továbbiakban Tudod) vállalkozásra adja a fejét, mert az most menő. Tudod azt is tudja, azonnal katás lesz, mert az jó. És mivel katás vállalkozó nem áfás (annyiszor 1 euróm lenne, mint ahányszor ezt a bődületes baromságot leírták, most éppen valahonnan a Karib-szigetekről blogolnék), csuklóból alanyi adómentességet választ. Hiszen egy facebookos hobbi zsákban ugráló csoportban több hobbikertész is ezt tanácsolta neki. 

Horribile dictu előfordulhat, hogy Tudod belefut olyanba, aki tényleg mond neki egy-két megszívlelendő, értelmes dolgot. Ne aggódj, a legritkább esetben fogadja meg, mert azt ő majd tudja. Azt is.

Szóval alanyi áfamentesnek lenni jó. Vagy nem. (Attól, hogy valaki kisadózó, még minden további nélkül lehet áfás, mindjárt kitérek rá.)

Tudod nekiáll a szükséges nyomtatványok kitöltésének. Néha káromkodik egy cifrát közben, mert amit múlt héten mondtak neki, az már nem úgy van. Meg mert hibás a NAV nyomtatvány. Meg mert az iparűzési adóval mi a fene legyen? Mindegy, ráér, később megoldja. (Ha kicsúszik a 15 napos határidőből, jöhet a mulasztási bírság, bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt)

Motoszkál még benne pár kérdés, ezért biztos, ami biztos alapon kérdezősködik egy két szakmai(nak) látszó Facebook-csoportban. Tudod felteszi kérdését, kell-e neki könyvelő, meg főleg, nem drága-e havi 5000 forintért. Azonnal választ kap egy asztrozófustól, egy hobbi-aurafotóstól, meg egy wannabe youcandoit életvezetési tanácsadótól, hogy eszébe ne jusson. Drága is, meg minek is.  

Havi 5000 forint az rengeteg. (Hát még ha nem szánod rá, az mennyibe kerülhet!) Különben is, azért a havi maximum egy óra munkáért ez a pénz a pofátlanság netovábbja.

Kizárólag szegény, kizsákmányolt kezdő vállalkozók zsírján tollasodó könyvelők lehetnek ilyenek. Akik alig valamivel gonoszabbak az adóellenőröknél és a bírósági végrehajtóknál. Tudod pár napja még azt sem tudta, az ügyfélkapu meddig van nyitva. Azóta viszont fél órát ücsörgött a bölcsek kövén, most már mindent IS tud. Vállalkozni kezd. Aztán…

Az alant olvasható két rövid történet bármelyik szereplője lehetne.

vallalkozas_okosan_hirlevel.jpg

 

Olvass szórakoztatóan üzleti tervezésről, adózásról, vállalkozásodról!

Ilyen egyszerű: ide kattintva iratkozz fel hírlevelünkre!

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: adózás vállalkozás üzleti tervezés könyvelés Kata

Így mehetsz tönkre, ha nyereséges vagy - a cash-flow készítés gyakorlati szerepe

2018.02.10. 08:35 prosequor

Figyelem! Ez egy kimondottan hosszú (kb. 20 perc olvasási idő) bejegyzés. Mivel többször utalok a bejegyzésben található táblázatokra, javaslom, ide kattintva töltsd le őket, és ha tudod, olvasás előtt nyomtasd ki. 

 

Korábbi írásaimban foglalkoztam már egy vállalkozás pénzügyi tervezésével, pénzügyi tervének összeállításával. 

Ha nem olvastad őket, vagy régen, ezekről van szó:

•   https://www.vallalkozas-okosan.hu/penzugyi_terv_keszitese

•   http://vallalkozas-okosan.blog.hu/2014/10/12/mire_jo_egy_draga_penzugyi_terv

•   http://vallalkozas-okosan.blog.hu/2015/08/20/uzleti_terv_1x1

•   http://vallalkozas-okosan.blog.hu/2017/02/12/igy_nem_leszel_veszteseges_penzugyi_tervezes_9_pontban

•   http://vallalkozas-okosan.blog.hu/2017/06/07/a_profit-_koltseg_bevetel_szentharomsag

Ezek részben inkább elméleti, az alapokat ismertető cikkek, az utóbbi kettőben pedig láthatod, hogy a pénzügyi tervezés nem végezhető önmagában, hanem egész vállalkozásoddal, piaci és anyagi lehetőségeiddel is összhangban kell legyen.

 

Pénzügyi terved egyik nagyon fontos része az eredményterv. Ami hiába pozitív, megvalósulásáig vígan tönkremehetsz. Ahhoz, hogy ne így legyen, cash-flow tervezésre is szükséged van. ebben az írásomban a kettő összefüggésiről (eredményterv és cash-flow), és a köztük lévő különbségekről lesz szó.


Elöljáróban annyit: mindkettőre szükséged van, de mindkettő másért fontos.

Mindkettőt pontosan tervezned kell, és megnézni, passzolnak-e a lehetőségeidhez. Egy példán keresztül megmutatom, ez utóbbi alatt mit értek.

 

Eredménykimutatás

A definíció szerint az eredménykimutatás vállalkozásod bevételeinek és kiadásainak a számviteli előírások szerint rendezett egyenlege. Így néz ki:

erkim.JPG

Amikor eredményt tervezel, ezeken a sorokon kell végig menned, és megfelelően alátámasztott adatok alapján összeállítanod eredménytervedet.

Nagyon fontos, az eredménykimutatás minden sorában nettó, vagyis (ahol lenne) áfa nélküli összegek szerepelnek, eredményt tervezned is így kell!

Szólj hozzá!

Címkék: üzleti terv pénzügyi tervezés pénzügyi terv cash-flow

Vállalkozz hatékonyan – avagy a CBA, a Lidl és az Auchan esete

2018.02.01. 21:50 prosequor


Vagy versenyképesen. Vagy fenntarthatóan. Vagy innovatívan. Vagy kreatívan. Vagy ha van további bullshit-ötleted, akkor úgy (javaslatokat szívesen fogadok).

 

Egy vállalkozást alapvetően profitra játszanak. A nyereség az, amiből újra be tudsz ruházni, képes leszel fejleszteni, vagyis további nyereséget generálni. Meg persze a nyereségedet, vagy annak egy részét év végén haza is viheted, mint tulajdonos.

Nagyon nem vagyok híve a definíciókon történő szükségtelen lovaglásnak, a hatékonyságot, mint fogalmat most mégis járjuk körül egy kicsit. Bevételt, és abból profitot vállalkozásod eszközeit használva, illetve alkalmazottaid munkájával szerzel. Így nagyon fontos mutató vállalkozásod eszközértékére vetített árbevétel, illetve nyereség.

Hasonlóan fontos mérőszám az is, hogy egy munkavállalódra vetítve céged mennyi árbevételt és profitot hozott.
Hiszen vállalkozásod eszközei (hétköznapi értelemben véve ingatlanjai, termelőeszközei, járművei, árukészlete) mind-mind azért vannak, hogy bevételt, és azon keresztül profitot termeljenek.

Ha adott idő alatt ezekkel magasabb bevételt szerzel, mint versenytársaid, akkor egyértelműen jobban használod ki eszközeidet, mint ők.

Vagyis hatékonyabb vagy náluk.

 

vallalkozas_bolt.jpgHasonlóképp akkor is, ha egységnyi időn belül egy munkatársad több forgalmat hoz cégednek, mint a konkurenciánál történik.

Így a hatékonyság (többek között) két meghatározó adata az, hogy vállalkozásod személyi és tárgyi erőforrásait használva mennyi bevételt és profitot generálsz. Vagyis ha adott iparágon belül, nagyjából hasonló piacra dolgozva versenytársaddal összehasonlítva egy munkavállalódra vetítve magasabb az árbevételed, akkor hatékonyabb, jobb vagy nála.

A hatékonyságot természetesen még jó pár mutató alapján lehet számolni. Részemről itt megállnék: a lényeg ennyiből is érthető, és ezen információk nyilvános adatbázisokból is hozzáférhetőek.

 

Kereskedőből ingatlanbérbeadó

Hogy miért írtam le mindezt? Biztosan olvastál róla a hírekben, ha nem, akkor most: a CBA jó pár üzletét átveszi a Lidl, illetve az Auchan. Úgy, hogy az eddig CBA-ként működő üzlethelyiségeket bérbe veszi, és immáron saját hálózatuk tagjaként üzemeltetik tovább. Igen: a piacon eddig megszerzett pozícióikat önként és dalolva átadják a közvetlen konkurenciának.

A pontos okokat csak feltételezni lehet: azt, hogy a jövőben az ingatlan-bérbeadást jövedelmezőbbnek, és kevésbé kockázatosnak ítélik eddigi fő tevékenységüknél, a kereskedelemnél.

 

További feltételezések helyett mutatok egy táblázatot, érdemes egy kicsit olvasni a számokból.

boltok-ossz.JPG
(Az adatok forrása a cégek e-beszamolo.hu oldalon közzétett, közhiteles és nyilvánosan elérhető beszámolói. Minden esetben a legutolsó lezárt üzleti év adatai szerepelnek a táblázatban.)

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz hatékonyság pénz profit pénzügyi tervezés

33 kérdés, amit soha ne tegyél fel könyvelődnek!

2018.01.16. 17:40 prosequor

 

„Ezt nem hiszem el! Már megint nem azt csinálja, amit mondok, közli, nem lehet, és nem is hajlandó megcsinálni azt, amit kérek! Egy csomó lóvét kifizetek neki havonta, hát nehogy már ne! Ha ezt megmondom, nekiáll mindenféle előétel nyelven írt törvényre, meg előírásra hivatkozni, meg hetet-havat összehord. A felét sem értem annak, amit mond. Akkor mégis mi a fenére fizetek erre havonta annyit?”

Vállalkozók könyvelőkről rovatunkat olvastad.

 

„Hát ez elképesztő! Huszadszor mondom el ugyanazt, hiába. Az istennek se érti, akárhogy mondom, nem, nem és nem. Pedig tök alap dolgok, még a hülye is tudja. Hiába beszélek, falra hányt borsó. Nem igaz, hogy a számlákat is mindig az utolsó pillanatban, össze-vissza kell hozni. Meg még a lottószámokat is találjam ki ezért a pénzért!”

Könyvelők vállalkozókról rovatunkat olvastad.

 

Mit szépítsem, ha gyakran a minimálisan szükséges ismeretek hiányával párosuló magyaros vállalkozói lelemény megütközik egy mérsékelten kötélidegzetű meglehetősen leterhelt könyvelővel, ott bizony jócskán adódnak súrlódások.

Még mielőtt első hozzászólásodban megemlítenéd: igen, szándékosan sarkítottam és általánosítottam.

Ez a két álláspont a két oldal szalonképesen még épp megfogalmazható szélső véleménye. Lépegessünk innen visszafelé, közelítsünk egymáshoz.

 

Megoldás helyett kifogások

Az elején leszögezem: nem igazságot akarok kimondani, mert az mindenkinek más, meg különben is, ki vagyok én, hogy megtegyem. Mindössze a vállalkozók és könyvelőik között gyakran fennálló ellentétek, félreértések feloldását szeretném segíteni. Lévén könyvelünk is, és mellette vállalkozók is vagyunk, elég jó rálátásunk van mindkét oldalra.

Kimondom: saját szemszögéből mindkét fél álláspontja tökéletesen érthető és védhető. Vállalkozóként azt érzed, azért fizetsz ki könyvelődnek egy csomó pénzt, hogy megmondja, milyen sokat fizess be az államnak. Ha meg valamit szeretnél, megoldás helyett kifogásokat kapsz, hogy miért nem tudod kevesebb adóval megúszni.

A könyvelők sokszor azt érzik, hogy brutálisan alulfizetve éppen csak ügyfeleik havi nagybevásárlását nem nekik kell elintézni, és rengeteg idejük megy el azzal, hogy ügyfeleiknek sokadszorra magyaráznak el valami teljesen triviális dolgot.

 

Kifogások helyett megoldás

Mindenki rohan. Könyvelő is, ügyfele is. Nagyon sokan kizárólag ár alapján választanak könyvelőt. Egyes számú hiba. A vállalkozó sokszor nem tudja, tulajdonképpen mi is a könyvelő dolga, mit várhat el tőle. A könyvelő vagy elmondja, vagy nem. Ez a kettes számú hiba.Ha el is mondja, az ügyfél sokszor nem érti, mert hiszen nem könyvelő, miért is értené? Ez a hármas számú hiba.

Innentől sokszor süketek párbeszéde indul, avagy egy olyan üzleti kapcsolat alakul ki, aminek csak vesztesei vannak. Határozott véleményem, hogy a könyvelői oldalnak is elemi érdeke, hogy –miután megismerte leendő ügyfele vállalkozását- amennyiben szükséges, elmagyarázza azt, hogy melyek a rá vonatkozó alapvető adózási szabályok, mely alapfogalmak ismerete nélkülözhetetlen. És azt is, hogy a könyvelőnek alapesetben mi a feladata. Mindezt az ügyfél nyelvén, az ügyfél által érthetően tegye meg.

Vagyis a könyvelő felelőssége az érthető tájékoztatás.

Ez persze csak akkor működik, ha Te, mint vállalkozó veszed a fáradságot, és megpróbálsz egy kicsit felkészülni, tájékozódni, mielőtt nekiállsz könyvelőt keresni. Igen, jól látod: teszed mindezt azért, hogy kérdezni tudj tőle. Ha úgy érzed, ez a felkészülés némi segítséggel, iránymutatással jobban megy, akkor legalább annyival tiszteld meg azt, aki segít benne, hogy elfogadod, amit mond, és elolvasod, amit javasol. 

Hidd el: neked fontosabb, nem neki. Elsődlegesen Te profitálsz belőle, nem ő.

Vagyis a Te (vállalkozói) felelősséged a felkészülés, a tanulás.

Így a megoldás az (legalább is közelebb visz hozzá), ha megpróbálsz felkészülni legalább az alapfogalmakból. Tudom, egy számodra teljesen idegen területen nem könnyű. De ha ezt megteszed, hidd el, sokkal könnyebben szót értesz majd leendő könyvelőddel.Akitől viszont elvárható (és várd is el), hogy amit nem tudsz, nem értesz, magyarázza el úgy, hogy megértsd. Ez sem könnyű, de egyáltalán nem lehetetlen feladat.

Az érthető kommunikáció, az érthető, egyértelmű tájékoztatás a könyvelő felelőssége.

 

E rövid kis felvezetés után következzék 33 kérdés és 33 felelet.

Az alábbi gyűjtés nem saját termés, egy Facebook-szakmai csoportból származik, nevezetesen a csoport könyvelő tagjai dobták össze. Igen, olyan kérdések, amiket bizony a kelleténél lényegesen gyakrabban tesznek fel ügyfelek, vagy leendő ügyfelek.

 

Vigyázat, a válaszok nyomokban iróniát tartalmaznak! 

 

1. Áfamentes vagyok. Közösségi beszerzés esetén miért kell áfát fizetnem?

Alanyi áfamentesség esetén költségeid áfatartalmát nem vonhatod le.  Vállalkozóként közösségi adószámmal külföldről közösségi adószámmal rendelkező eladótól nettó, áfa nélküli összegért vásárolsz. A törvényi előírások értelmében az ilyen beszerzések utáni áfát fizetendőként be kell vallanod, amit áfa alanyként természetesen –mint vásárlást terhelő áfát- le is vonhatsz. Hétköznapi nyelven visszaigényelhetsz, csökkentheted vele fizetendő áfádat, ahogy tetszik. Alanyi áfamentesként viszont áfa levonására nincs lehetőséged.  Ezért.

 

2. Enyém a cég, akkor a saját cégem pénze miért nem az enyém?

Mert a cég nem te vagy. Vedd úgy, hogy a cég a szomszédod, így a cég pénze a szomszédod pénze. Ugye, nem veheted el tőle az ő pénzét kényed-kedved szerint?

Ugyanez a helyzet a céged pénzével. Nagyon leegyszerűsítve: amikor cégalapítást követően tulajdonosként az alaptőkét céged rendelkezésére bocsájtottad (magyarul odaadtad neki a pénzed), azt azért tetted, hogy a cég abból pénzt csináljon. Onnantól az a pénz a cégé. És azt a pénzt alapvetően két dologra lehet elkölteni: a cég érdekében felmerült kiadásokra (költségek, de ilyen a fizetésed is), és ha marad, osztalékra, amit felvehetsz.

Fogd fel úgy, hogy ezt a pénzt egy szerződésben meghatározott feltételekkel kölcsönadtad a szomszédodnak. Ha holnap után bal lábbal kelsz, nem mehetsz oda hozzá, hogy figyi, meggondoltam magam, kell vissza a pénzem. Amíg a szerződés le nem jár, addig a pénz bizony nála marad.

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz adó könyvelő vállalkozás indítása