Message Us

Vállalkozás okosan

Vállalkozás indítása. Üzleti tervezés. Könyvelés. Adótanácsadás. Cégátvilágítás. Válságmenedzselés. Minden a fenti témákról, amire egy vállalkozásnak szüksége van könnyen, érthetően. Ha valamiről többet szeretnél tudni, hívj a 0630-589-0869 számon, vagy írj az info@vallalkozas-okosan.hu címre!

Vállalkozás okosan a Facebookon

Árképzés-így csináld, ha jól akarsz keresni

2016.06.16. 21:47 prosequor

Így fogsz sokat keresni!

Vállalkozásunk missziója, hogy ... bla-bla... stb. (Ide írj pár tetszőleges szót, nem baj, ha nincs értelme) Miután ezt kitaláltad, biztosan lesz egy kiváló logód, meg hozzá passzoló szlogened is. Hurrá, megvan vállalkozásod arculata. Azt is kitaláltad, mit fogsz eladni.

És azt tudod már, hogy mennyiért?

Ha túl keveset kérsz, saját kezeddel húzod ki a zsebedből a pénzt. Ha túl sokat, akkor is: nem fogják kifizetni, amit kérsz.

De mennyi a túl kevés? Mennyi a túl sok? Mi a jó ár?

Elméletben: az, amit elképzeltél, mert annyit szeretnél keresni.

A gyakorlatban: az, amit kifizetnek. Ha ez utóbbi közel van ahhoz, amit elképzeltél, megélsz belőle (=kifizeti a piac), és céged is fejlődik, akkor nagyjából jól áraztál. 


Árképzés – így kezdd el

Áraid kialakítása nem ott kezdődik, hogy a hasadra ütsz, és kitalálod, hogy azt a marhapörköltet 1600 forintért adod majd. Vagy azt mondod, 3000 forintért mosod le azt az autót. Nem. Sokkal hamarabb.

Konkurencia elemzés: kitalálod, mi az, amit csinálni akarsz. Ez lehet valamilyen termék gyártása, értékesítése vagy szolgáltatás. Nem feltétlen kell újra feltalálnod a kereket, vagy a meleg vizet: lehet, sőt, szinte biztos, lesz a termékedhez, szolgáltatásodhoz hasonló a piacon. Első körben nézd meg, ők mennyiért adják portékájukat, és milyen érték/minőség áll mögötte.

Tipp: főleg kezdő vállalkozásként nem biztos, hogy azonnal el tudod kérni azt az árat, amit a szakmában már bizonyított cégek. Valószínűleg ők már rendelkeznek azzal, amit neked még fel kell építened: ez pedig a bizalom. Jó marketinggel a folyamatot meggyorsíthatod, de ne feledd: a marketing, a kommunikáció sem csodafegyver, ha nincs mögötte érték! 

vallalkozas_okosan-arkepzes.jpg

(Ezt a képet David Ogilvy: A reklámról c. zseniális könyvéből hoztam. Üzenetét mindig tartsd szem előtt: először a bizalmat adod el, így azt kell felépítened. Minden más csak ezután jön.)

 

Mielőtt nagyon számolni kezdesz

Piacelemzés és saját erőforrásaid vizsgálata: azt is nézd meg, hová, milyen piacra dolgoznak, milyen területen működnek. Ugyanazt a szolgáltatást van, ahol el tudod adni 5000 forintért, lesz, ahol jó esetben a feléért. Nézd meg, mekkora az a piac, amit ki tudsz szolgálni. Ha pl. e-bookot árulsz, elvileg nincs felső korlátod, a könyv témájától függően lehet bármennyi vevőd, és ki tudsz szolgálni mondjuk napi 5000 vevőt is.

Ha van egy pékséged, annak berendezése meghatározza, napi hány kiló kenyeret tudsz megsütni, amit eladsz. Vagy például könyvelésnél behatárolt, hogy havonta legfeljebb hány céget tudsz tisztességesen lekönyvelni, ennél többet nyilván nem szerencsés vállalni. 

Így lesz, ahol elvileg csak a piac mérete korlátoz felülről, lesz, ahol saját kapacitásod, időd, vagy annak a munkának a mennyisége, amit fizikailag el tudsz végezni.

Elméleti árbevétel kalkuláció: ha felmérted a piacodat, akkor tudsz nézni egy elméleti árbevételt (legyünk optimisták, itt számoljunk egy lehetséges maximummal, aztán szépen lépegetünk lefelé).

Példák: e-book (vagy más, hasonló termék) elektronikus értékesítése: el tudsz adni naponta 5000 darabot 1000 forintért. Így lehet napi 5.000.000 Ft bevételed. Igen, tök jól hangzik, igaz?

Pékséged van. Legfeljebb napi 1000, egykilós kenyeret tudsz megsütni, darabját eladod 200 forintért. Így napi 200.000 Ft bevételed lehet.

Vagy nézzünk egy saját példát: egyik tevékenységünk vállalkozói tanácsadás. Ennek időtartama átlagban két óra. Óránként 15.000 forintot kérünk érte. Egy nap dolgozom mondjuk 10 órát, így kereshetek vele napi 150.000 forintot. Elméletben, a gyakorlatban biztosan nem lesz ennyi. 

Ezek egyelőre szigorúan elméleti számok, és az sem mindegy, hogy ezeket áfával, vagy anélkül számoltad! Az áfáról hamarosan szó lesz.

Az árbevétel önmagában semmit nem jelent! Ha nem tudod, mekkora kiadások árán tudod megtermelni, semmit nem fog mondani arról, hogy ennyiért érdemes-e belevágnod az adott bizniszbe!

10 komment

Címkék: pénz vállalkozás üzleti tervezés

Az ár, ha felhajtjuk, leengedjük, bővítjük vagy bevesszük

2016.05.25. 23:40 prosequor

Előző két bejegyzésemben itt, és itt körüljártuk, mit gondolj át, mikor kitalálod vállalkozásod árait, azt, hogy miért mennyit kérjél.

 

Áraid nem olyanok, mint a Tízparancsolat. Nincsenek kőbe vésve.

Vegyünk egy ideális helyzetet (igen, tudom, sci-fi…): piacodat, vásárlóidat ismered, mint a tenyeredet. Szokásaikra remekül ráérzel, napra, hétre, hónapra előre pontosan megmondod, mikor, miből mennyit vásárolnak majd. Így mindig pont azt, és annyiért adod nekik, amit és amennyiért kell. (Sci-fi vége)

Volt róla szó, hogy áraidat nem lehet csak és kizárólag pénzügyi szempontok mentén kialakítani. Sok egyéb tényező is alakítja őket. Van köztük, aminek örülsz, van, aminek nem. Szinte biztos, hogy időről-időre felül kell vizsgálnod őket, ám nagyon nem mindegy, hogyan, és miért nyúlsz hozzájuk. Ha baltával állsz neki faragni, esetleg többet ártasz, mint használsz.

vallalkozas_okosan_arszabas.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: pénz vállalkozás árazás pénzügyi tervezés KKv árak

Sok, olcsón, gyorsan. Kevesebb, drágábban. Kevés, de extraprofittal.

2016.05.17. 18:04 prosequor

 

Vállalkozol. Kitaláltad, kinek, és mit akarsz árulni.

Mivel minél több vásárlói igényt le akarsz fedni, az olcsóbbtól a drágábbig, gyengébbtől a jobb minőséget adó terméket is forgalmazol majd. Igen, jól sejted: az olcsóbból esélyes, hogy többet adsz el, igaz, darabján kevesebb a profit. A drágábból kevesebbet, viszont valószínűleg többet keresel minden egyes eladott darabon.

 

Döntened kell: sokszor kis haszon, vagy kevesebbszer nagy haszon? Tudod mit? Legyen mindkettő.

Ezt a termékeidből (szolgáltatás is lehet) összeállított mixet nevezi a szakzsargon termékpiramisnak.

Mi ez a titokzatos építmény?

Nézzünk egy-két példát.

2015-ös adatok szerint a BMW az 1, 2 sorozatú típusaiból 89.000 darabot adott el Németországban.

A 3,4 sorozatból 67.000 darabot. Az 5-ösből 33.000-t, míg a 7-esből 2500 darabot.

Ahogy a típusok számozása halad felfelé, úgy lépegetünk presztízsben is: az 1,2 a belépőmodell, a 3,4 a „tömegtermék”. Az 5-ös a prémiumkategória, ahol az ár már kevésbé számít. A 7-es pedig a luxus, ahol értelemszerűen teljesen mások az elvárások, és teljesen más dolgok fontosak a vevőnek, mint a belépőmodellnél.

Ahogy haladunk felfelé, úgy keres minden egyes eladott autón egyre többet a gyártó, igaz, cserébe kevesebbet ad el. (Erre a kérdése mindjárt visszatérünk)

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz árképzés pénzügyi tervezés

Üzleti terv készítése egyszerűen, 3 lépésben

2016.05.11. 16:19 prosequor

Definíció: Az üzleti terv egy olyan dokumentum, ami ismerteti egy vállalkozás rövid, vagy középtávú céljait, és az azok eléréséhez szükséges lépéseket és eszközöket.

Vagy valami ilyesmi.

 

Bla, bla, bla…

Ha a google-ban rákeresel, hogy üzleti terv, nagy valószínűséggel ezt, vagy ehhez hasonló leírásokat találsz.

Meg az üzleti terv hat pontját, úgymint:

  • Vezetői összefoglaló
  • A vállalkozás bemutatása
  • Működési terv
  • Marketingterv
  • Személyzeti terv
  • Pénzügyi terv

Mindegyik részhez találsz kérdéseket, hogy mégis miket írj oda. Hogy vállalkozásod hitvallása, meg milyen magas szinten működsz, meg hasonló okosságok.

Nos… ezt a részt egyelőre felejtsd el. Még ne írj ide semmit.

Ha üzleti tervedet, alapvetően saját, belső használatra csinálod, először az alábbi három fő kérdésre válaszolj magadnak:

1. Mit fogok csinálni?
2. Mit, és mikor kell megtennem, hogy ezt meg tudjam csinálni?
3. Mire, és mikor van ahhoz szükségem, hogy megcsináljam, amit szeretnék? (Mindezt miből fogom megvenni?)

Erre a három fő kérdésre úgy kapsz választ, hogy mindegyikkel kapcsolatban rengeteg, további kérdést teszel fel magadnak, amiket aztán szépen sorban megválaszolsz. Nagyon fontos: mivel ezt az üzleti tervet elsősorban magadnak csinálod, nincs rossz kérdés, nincs rossz válasz és nincs fölösleges információ.

Még fontosabb: írj össze mindent. Egyelőre tök mindegy, mit, és hogyan. A lényeg: egyetlen válasz, egyetlen infó se vesszen el. Most csak erre figyelj, rendszerezni ráérsz utána.

 

1. Rózsaszín elefántot akarok tenyészteni és árulni

Ez az ötleted, amire vállalkozásodat alapítod. Ez az, amiért pénzt remélsz kapni. Nem, még ne rohanj ügyvédhez céget alapítani. Az még nagyon messze van. Első körben ötletedet járd körbe jó alaposan. Biztos vagyok benne, nem is érted, emberek eddig hogyan létezhettek rózsaszín elefánt nélkül.

vallalkozas_okosan_uzleti_tervezes.jpgDe vajon a rózsaszín elefántok hiánya csak Neked fájó pont, vagy másoknak is? Ha másoknak is, akkor hajlandóak érte fizetni? Ha sok embernek fájó pontja, akkor hajlandóak fizetni érte, hogy legyen rózsaszín elefántjuk?

Egyelőre ott tartunk, megvizsgálod, ez a probléma csak szerinted, esetleg néhány barátod, barátnőd, meg családtagod szerint létezik, vagy mások szerint is? 

Ha igen, hányan, és mennyit fizetnének érte? Honnan fogom tudni, a népek egyáltalán hajlandóak-e fizetni azért, hogy legyen rózsaszín elefántjuk? Ha igen, mégis mennyi pénzt adnának érte? Hogy a fenébe tudom mindezt kideríteni?

Igen, ez egy fájó probléma, amit meg kell oldani. A következő kérdés az, van-e egy olyan kritikus tömeg, amelyik hajlandó annyit fizetni érte, hogy megérje ezzel foglalkoznod? Igen, meg kell próbálnod kideríteni, mennyi pénzre számíthatsz. Vagyis piacot kutatsz, és megteszed az első lépéseket, melyek segítenek várható bevételed becslésében.

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz vállalkozás üzleti tervezés üzleti terv pénzügyi terv

Árazás - de hogyan?

2016.05.10. 08:50 prosequor

 

Áraznék, de... hogyan?

Azzal, hogy vállalkozásod (és TE is) pénzből, pontosabban bevételének hasznából él, nem árulok el nagy titkot. Azzal sem, hogy nem mindegy, mennyi is az a bevétel, és annak haszna. Ha kevés, sok vállalkozó hajlamos a piacot szidni. Pedig nem biztos, hogy a piac a hibás.

Lehet, hogy várakozásod alatt maradó bevételednek (és így profitodnak) részben te vagy az okozója. Azzal, hogy nem kellően átgondoltan áraztad be termékeidet, vagy szolgáltatásaidat.

 

Ezért fontos, hogy helyesen árazz

„Elég az a bevétel, ami vállalkozásomhoz beérkezik?”

„A konkurencia ugyanazt a feléért adja, mint én. Vajon hogyan csinálja?”

„Azt mondják, túl olcsó vagyok.”

 

Mikor érezted utoljára, hogy valamelyik kérdés problémát jelent?

Ha túlságosan alulárazol, kevés profitod lesz. Nem marad elegendő pénzed fejlesztésre, marketingre, és más bajok is lesznek. Többek között ezért se menj bele öngyilkos árversenybe.

Legyen akár új, akár már működő vállalkozásod, az elegendő hasznot biztosító árképzés az egyik legfontosabb dolgod.

Ha termékedet, szolgáltatásodat túl drágán adod, nem veszik meg. Ha túl olcsón adod, akkor a látszólag szép forgalom ellenére vállalkozásod profittermelő képessége gyenge lesz. Egy idő után nem tudod miből finanszírozni céged működését és fejlesztését. Plusz jó eséllyel besorolnak a gagyi szolgáltatók közé, ami biztosan nem előny, sőt…

vallalkozas_arkepzes.jpg

Árazni csak pontosan, szépen

Áraidat alapvetően piaci, vagy költségalapon lőheted be.

Piaci alapú árképzés, ha úgy tetszik, pozicionálás: nem véletlen használtam ezt a kifejezést. Az ár meghatározásával egyben pozicionálod magad. Ha túl alacsony árat szabsz, a kevés haszon mellett további problémákat veszel a nyakadba. Ha túlzottan leértékeled magad, a piac is ezt fogja tenni. Beskatulyáznak az olcsó (igénytelen) szolgáltató kategóriába. Innen nagyon nehéz lesz kitörnöd. Vagyis helytelen pozicionálással, túl alacsonyan megállapított árazással egy olyan zsákutcába tereled magad, amiből mégoly jó kommunikációval, marketinggel is nagyon nehéz lesz kitörnöd.

Nagyon fontos: piaci, ill. költségalapon meghatározott áraidnak összhangban kell lenniük egymással!

Termékedért a piac legfeljebb 5 forintot fizet. Te viszont a reálisan elérhető forgalom mellett legalább 10 forintért kell, hogy áruld, különben nem éri meg. Ezt az árkülönbséget nem valószínű, hogy bármilyen eszközzel át tudod hidalni. Az adott termékkel nem érdemes foglalkoznod.

Így árazz piaci alapon:

A piaci alapú árképzés lényege az, hogy megnézed, remélt célközönségednek mások mennyiért kínálnak hasonló értéket nyújtó terméket/szolgáltatást. Ha csak nincs valami csoda üzleti modelled, ettől nagyban se lefelé, se felfelé nem érdemes eltérned (nem is nagyon tudsz). Léteznek kevésbé árérzékeny célcsoportok, itt nagyobb a mozgástered.

Végül van az a szegmens, ahol az ár egyáltalán nem döntő szempont a vásárlásnál: a felkapott, lifestyle termékek, prémium, ill. luxustermékek, szolgáltatások. Drágább dolgokból elképzelhető, hogy kevesebbet adsz el, viszont többet kereshetsz rajtuk. Azt, hogy melyik termékedet, szolgáltatásodat hogyan, és hová pozicionálod, termékpiramisod összeállításakor érdemes végiggondolnod. (Erről a bizonyos termékpiramisról, és arról, hogy mit jelent számodra, egy következő bejegyzésemben írok).

„Ez a legolcsóbb, ezt választom.”

„Ez túl olcsó, ennyiért biztosan nem kapok tisztességes minőséget.”

„Ez túl drága, csak azért, mert így hívják, nem fizetek ennyit.”

„Nem ez a legolcsóbb, de meg tudom fizetni. Ezért az összegért biztosan megfelelő értéket kapok.”

Ez négy lehetséges vevői kör gondolkozása. Az egyik kifejezetten árérzékeny, a másik a jobb minőségért cserébe hajlandó többet fizetni. Meg kell határoznod, alapvetően melyik körnek szeretnél eladni. Ismerned kell potenciális vevőid hozzáállását, azt, hogy pénzükért cserébe milyen értékeket várnak cserébe. Mondd el nekik, hogy nálad ezt hogyan kapják meg.

 

vallalkozas_piaci_alapu_arazas.jpgÍgy árazz költségalapon:

A költség alapú árképzés lényege: x forint bevételre, y forint haszonra van szükségem, ezért z mennyiségű árut n forintért kell eladnom. Nagyon fontos: tervezéskor (költségeid ismeretében) elsődleges a profit, ne a bevétel legyen.

Költség alapú árazást alkalmazva ki kell számolnod, hogy eladott termékeid, szolgáltatásaid hogyan fedezik majd költségeidet. Biztosítaniuk kell, hogy vállalkozásod folyamatosan tudjon reklámozni, időről-időre új eszközöket, gépeket tudjon venni, és cégednek természetesen profitot is kell termelnie: többek között megélhetésedet is biztosítania kell.

Költség alapú árképzés – a legfontosabbak

1. Ahhoz, hogy számolni tudj, tisztában kell lenned vállalkozásod költségeivel.
2. Vállalkozásodnak vannak állandó, és változó költségei.
3. Vállalkozóként különféle adózási módok közül választhatsz (KATA, KIVA, EVA, tételes költségelszámoláson alapuló adózás). Eltérő adózás esetén máshogy kell számolnod.
4. Részben eltérő, különböző adatokat kell figyelembe venned gyártás, kereskedelem vagy szolgáltatás esetén.

Tételes költségelszámolás szerinti adózás esetén az elv a következő: ha gyártasz, vagy kereskedsz, az alapanyagra, illetve árukészletre fordított kiadásod lesz árképzésed egyik meghatározó sarokszáma. (Szolgáltatás esetén alapvetően az idődet kell árazni, ott kicsit más a helyzet)

Tegyük fel, 100 forintért megvásárolt árut 300 forintért tudsz eladni. Eladás után így marad –elvileg- 200, szabadon elkölthető forintod. Vigyázz, ez még nem a tiéd: ebből kell kigazdálkodnod vállalkozásod egyéb költségeit. Például üzleted bérleti díját, honlapod, esetleg webáruházad üzemeltetését, hirdetést, adókat, fizetéseket. Ami a végén megmarad, azt veheted ki nyereségként.

Kiadásaid, ill. beszerzési áraid függvényében lehet, havi 1000 forint bevétel nem elég, de 1500, vagy 2000 már szép nyereséget hoz. Meg kell nézned, reálisan elérhető-e a szükséges, havi 1500 forintos árbevétel? Vagyis piacot kell kutatnod, felmérned. Anélkül hiába próbálsz így árat belőni, önmagukban azok a számok semmit nem érnek.

Ha szolgáltatsz, ott az idődet kell beáraznod. Meg kell határoznod, naponta/havonta hány óra lesz, amikor ténylegesen pénzt keresel. Mellé össze kell szedned vállalkozásod havi fenntartásának költségeit (szolgáltatás esetén általában kevesebb a változó kiadás). Innentől a képlet egyszerű: vállalkozásod fenntartása legyen havonta 1000 forint. Havonta ténylegesen 50 óra az az időd, amiért fizetnek. Így óránként legalább 20 forintot kell kapnod ahhoz, hogy nullán legyél. Ami fölötte van, az lesz a tiéd.

 

Érdekel a téma? Várunk 2016 júniusi Árszabász tréningünkön!

Szólj hozzá!

Címkék: pénz vállalkozás árképzés

KKV balegyenes II.

2016.05.08. 09:45 prosequor

Itt leírtam, mi mindennel kell foglalkoznod, ha vállalkozol, és mi az, amiben segíteni tudunk Neked.

Több munka + több kockázat = több pénz!

Vagy igen, vagy nem...

Vállalkozóként egész más dimenziókban kell gondolkoznod, mint alkalmazottként. Bár vállalkozásoddal nyilván nem a pénzkeresés az egyetlen célod, ne legyünk álszentek: nagyon sokan azért vállalkozunk, hogy a több munkáért és kockázatért cserébe magasabb jövedelemhez jussunk. Ehhez sokszor olyan számokat kell kimondanod, amire korábban esetleg gondolni se mertél.

Himer Csilla - elmondom majd, melyek azok a tényezők, amelyeket a legtöbb szakértő, guru, de sokszor mi magunk is figyelmen kívül hagyunk, amikor meghatározzuk az árainkat. Ha ezeket a faktorokat nem ismerjük fel, nem kezeljük tudatosan, azt bizony pénzben is mérni tudjuk - és ezt a pénzmennyiséget többnyire úgy nevezzük: veszteség. Hogy ettől megkíméljük magunkat és a cégünk kasszáját, először rendet kell tennünk a varródobozban! Ki kell dobnunk sok felesleges cuccot, anyagmaradékot, fércmunkákat és cérnadarabokat, újra kell éleznünk az ollót, és nem árt néhány frissebb szabásminta is. Megmutatom, hol vannak a kidobásra megérett lomok, és mit érdemes a helyükre rakni, hogy rend legyen az árazás körül - a fejekben is, mégis komfortosan érezzük magunkat a nagyobb összegek kezelésekor is.

 

Vállalkozásod elindítása előtt (vagy ha egy új ötleted akarod megvalósítani, új termékedet piacra dobni) biztosan csináltál valamiféle üzleti tervezést, igaz? Ennek része piacod felmérése és a pénzügyi tervezés is. Ezek segítenek abban, hogy jól tudjál árazni.

Vuray György, KKV tanácsadó - elmondom, hogyan számolj, ha árazni akarsz. Ne ijedj meg: nem előétel nyelven írt számviteli definíciókat hallasz majd, meg áttekinthetetlen képleteket olvasol. Érthetően fogod hallani, hogyan csoportosítsd vállalkozásod költségeit úgy, hogy azokat könnyen át tudd tekinteni. Néhány egyszerű ábra és táblázat segítségével megmutatja, hogyan tudsz a lehető legegyszerűbben árakat számolni úgy, hogy lásd, mindenféle kiadásaid és az adók levonása után mennyi marad meg. Látsz majd példákat mind termék, mind szolgáltatás árazására.

 

Az kevés, ha te tudod magadról, hogy miért jó az, amit vevőidnek eladsz. Az sem elég, ha csak te tudod, az elsőre magasnak tűnő ár mögött milyen érték van, azért cserébe mit adsz.

Gáspár Kati - Amikor előkészítesz egy eladást, a vevőd valószínűleg legalább 8 (!!!) alkalommal találkozott már valamivel ami az eladáshoz/vásárláshoz vezette. Vajon az a 8 dolog a te lábnyomod volt, vagy a vakszerencse vezette el hozzád? Mondd csak, nem kéne ebből a folyamatból a lehető legtöbb lépcsőt uralnod? Hogy mire az árhoz ér, már ne azt nézze, mennyibe kerül, hanem azt, hogy hol van a pénztár és fizessen? Árajánlat a kihelyezett ár a webshopodban, de árajánlat egy bonyolult táblázat is, ami mindenféle változók alapján megadja a végösszeget.

vallalkozas_arazas.jpgHa az összegtől a vevőd szívszélhűdést kap, akkor nem volt felépítve a folyamatod. Vagy túláraztál.

 

… hogy melyik az igaz? Erről fogunk beszélni június 14-én, Árszabás tréningünkön!

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz pénz vállalkozás árazás