Message Us

Vállalkozás okosan

Hiánypótló írások üzleti tervezésről. Vállalkozói pénzügyekről, árképzésről, adózásról. Elmondjuk, ötletedet hogyan váltsd forintokra. Minden a fenti témákról, amire vállalkozásodnak szüksége van. Érthetően, emberi nyelven. Hívj bátran a 0620-413-1281 számon, vagy írj a vallalkozas@vallalkozas-okosan.hu címre!

Igen, szeretném, hogy ötletemből forint legyen!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy megtudd, hogyan! Tervezzük, és csináljuk meg együtt üzletedet!

Vállalkozásodról írok érthetően és szórakoztatóan. 


Vállalkozás okosan a Facebookon

33 kérdés, amit soha ne tegyél fel könyvelődnek!

2018.01.16. 17:40 prosequor

 

„Ezt nem hiszem el! Már megint nem azt csinálja, amit mondok, közli, nem lehet, és nem is hajlandó megcsinálni azt, amit kérek! Egy csomó lóvét kifizetek neki havonta, hát nehogy már ne! Ha ezt megmondom, nekiáll mindenféle előétel nyelven írt törvényre, meg előírásra hivatkozni, meg hetet-havat összehord. A felét sem értem annak, amit mond. Akkor mégis mi a fenére fizetek erre havonta annyit?”

Vállalkozók könyvelőkről rovatunkat olvastad.

 

„Hát ez elképesztő! Huszadszor mondom el ugyanazt, hiába. Az istennek se érti, akárhogy mondom, nem, nem és nem. Pedig tök alap dolgok, még a hülye is tudja. Hiába beszélek, falra hányt borsó. Nem igaz, hogy a számlákat is mindig az utolsó pillanatban, össze-vissza kell hozni. Meg még a lottószámokat is találjam ki ezért a pénzért!”

Könyvelők vállalkozókról rovatunkat olvastad.

 

Mit szépítsem, ha gyakran a minimálisan szükséges ismeretek hiányával párosuló magyaros vállalkozói lelemény megütközik egy mérsékelten kötélidegzetű meglehetősen leterhelt könyvelővel, ott bizony jócskán adódnak súrlódások.

Még mielőtt első hozzászólásodban megemlítenéd: igen, szándékosan sarkítottam és általánosítottam.

Ez a két álláspont a két oldal szalonképesen még épp megfogalmazható szélső véleménye. Lépegessünk innen visszafelé, közelítsünk egymáshoz.

 

Megoldás helyett kifogások

Az elején leszögezem: nem igazságot akarok kimondani, mert az mindenkinek más, meg különben is, ki vagyok én, hogy megtegyem. Mindössze a vállalkozók és könyvelőik között gyakran fennálló ellentétek, félreértések feloldását szeretném segíteni. Lévén könyvelünk is, és mellette vállalkozók is vagyunk, elég jó rálátásunk van mindkét oldalra.

Kimondom: saját szemszögéből mindkét fél álláspontja tökéletesen érthető és védhető. Vállalkozóként azt érzed, azért fizetsz ki könyvelődnek egy csomó pénzt, hogy megmondja, milyen sokat fizess be az államnak. Ha meg valamit szeretnél, megoldás helyett kifogásokat kapsz, hogy miért nem tudod kevesebb adóval megúszni.

A könyvelők sokszor azt érzik, hogy brutálisan alulfizetve éppen csak ügyfeleik havi nagybevásárlását nem nekik kell elintézni, és rengeteg idejük megy el azzal, hogy ügyfeleiknek sokadszorra magyaráznak el valami teljesen triviális dolgot.

 

Kifogások helyett megoldás

Mindenki rohan. Könyvelő is, ügyfele is. Nagyon sokan kizárólag ár alapján választanak könyvelőt. Egyes számú hiba. A vállalkozó sokszor nem tudja, tulajdonképpen mi is a könyvelő dolga, mit várhat el tőle. A könyvelő vagy elmondja, vagy nem. Ez a kettes számú hiba.Ha el is mondja, az ügyfél sokszor nem érti, mert hiszen nem könyvelő, miért is értené? Ez a hármas számú hiba.

vallalkozas_okosan_konyvelovaltas.JPGInnentől sokszor süketek párbeszéde indul, avagy egy olyan üzleti kapcsolat alakul ki, aminek csak vesztesei vannak. Határozott véleményem, hogy a könyvelői oldalnak is elemi érdeke, hogy –miután megismerte leendő ügyfele vállalkozását- amennyiben szükséges, elmagyarázza azt, hogy melyek a rá vonatkozó alapvető adózási szabályok, mely alapfogalmak ismerete nélkülözhetetlen. És azt is, hogy a könyvelőnek alapesetben mi a feladata. Mindezt az ügyfél nyelvén, az ügyfél által érthetően tegye meg.

Vagyis a könyvelő felelőssége az érthető tájékoztatás.

Ez persze csak akkor működik, ha Te, mint vállalkozó veszed a fáradságot, és megpróbálsz egy kicsit felkészülni, tájékozódni, mielőtt nekiállsz könyvelőt keresni. Igen, jól látod: teszed mindezt azért, hogy kérdezni tudj tőle. Ha úgy érzed, ez a felkészülés némi segítséggel, iránymutatással jobban megy, akkor legalább annyival tiszteld meg azt, aki segít benne, hogy elfogadod, amit mond, és elolvasod, amit javasol. 

Hidd el: neked fontosabb, nem neki. Elsődlegesen Te profitálsz belőle, nem ő.

Vagyis a Te (vállalkozói) felelősséged a felkészülés, a tanulás.

Így a megoldás az (legalább is közelebb visz hozzá), ha megpróbálsz felkészülni legalább az alapfogalmakból. Tudom, egy számodra teljesen idegen területen nem könnyű. De ha ezt megteszed, hidd el, sokkal könnyebben szót értesz majd leendő könyvelőddel.Akitől viszont elvárható (és várd is el), hogy amit nem tudsz, nem értesz, magyarázza el úgy, hogy megértsd. Ez sem könnyű, de egyáltalán nem lehetetlen feladat.

Az érthető kommunikáció, az érthető, egyértelmű tájékoztatás a könyvelő felelőssége.

 

E rövid kis felvezetés után következzék 33 kérdés és 33 felelet.

Az alábbi gyűjtés nem saját termés, egy Facebook-szakmai csoportból származik, nevezetesen a csoport könyvelő tagjai dobták össze. Igen, olyan kérdések, amiket bizony a kelleténél lényegesen gyakrabban tesznek fel ügyfelek, vagy leendő ügyfelek.

 

vallalkozas_okosan_hirlevel.jpg

 

Olvass szórakoztatóan üzleti tervezésről, adózásról, vállalkozásodról!

Ilyen egyszerű: ide kattintva iratkozz fel hírlevelünkre!

 

 

Vigyázat, a válaszok nyomokban iróniát tartalmaznak! 

 

1. Áfamentes vagyok. Közösségi beszerzés esetén miért kell áfát fizetnem?

Alanyi áfamentesség esetén költségeid áfatartalmát nem vonhatod le.  Vállalkozóként közösségi adószámmal külföldről közösségi adószámmal rendelkező eladótól nettó, áfa nélküli összegért vásárolsz. A törvényi előírások értelmében az ilyen beszerzések utáni áfát fizetendőként be kell vallanod, amit áfa alanyként természetesen –mint vásárlást terhelő áfát- le is vonhatsz. Hétköznapi nyelven visszaigényelhetsz, csökkentheted vele fizetendő áfádat, ahogy tetszik. Alanyi áfamentesként viszont áfa levonására nincs lehetőséged.  Ezért.

 

2. Enyém a cég, akkor a saját cégem pénze miért nem az enyém?

Mert a cég nem te vagy. Vedd úgy, hogy a cég a szomszédod, így a cég pénze a szomszédod pénze. Ugye, nem veheted el tőle az ő pénzét kényed-kedved szerint?

Ugyanez a helyzet a céged pénzével. Nagyon leegyszerűsítve: amikor cégalapítást követően tulajdonosként az alaptőkét céged rendelkezésére bocsájtottad (magyarul odaadtad neki a pénzed), azt azért tetted, hogy a cég abból pénzt csináljon. Onnantól az a pénz a cégé. És azt a pénzt alapvetően két dologra lehet elkölteni: a cég érdekében felmerült kiadásokra (költségek, de ilyen a fizetésed is), és ha marad, osztalékra, amit felvehetsz.

Fogd fel úgy, hogy ezt a pénzt egy szerződésben meghatározott feltételekkel kölcsönadtad a szomszédodnak. Ha holnap után bal lábbal kelsz, nem mehetsz oda hozzá, hogy figyi, meggondoltam magam, kell vissza a pénzem. Amíg a szerződés le nem jár, addig a pénz bizony nála marad.

 

3. Miért nem csinálja meg a könyvelő a leltárt, munkaszerződést, új munkavállaló felvételét?

A válasz nagyon egyszerű: azért, mert nem az ő dolga. A leltárét –vagyis céged vagyonát képező készleteid, tárgyi eszközeid nyilvántartásáért és ellenőrzéséért- Te, mint a vállalkozás vezetője vagy felelős, a te dolgod.

Ugyanígy a munkaerő kiválasztása, felvétele, a vele kötendő munkaszerződés elkészítése sem könyvelői feladat. A már felvett dolgozó utáni költségek lekönyvelése, az igen, az, ami könyvelőd feladata.

 

4. Miért kell a főfoglalkozású (nem KATA-s) egyéni és társas vállalkozónál az amúgy is magas járulékalapot megemelni az egészségbiztosítási járulék és szociális hozzájárulás kiszámításakor?

Mert a törvény sajnos ezt írja elő. Mondjuk úgy, azt feltételezi, hogy bizonyára olyan költségeket is elszámolsz vállalkozásodra, melyek valójában magánkiadások. Így elvileg adózni kellene utánuk. Mivel ez nehezen megfogható, a törvényalkotó azt mondja, oké, vállalkozóként havi jövedelmed után is leszel szíves egy kicsit több adót befizetni.

 

5. Katás vállalkozásom van. Miért nem számolhatok el költséget?

A Kata egyik lényege, hogy nem nyereséghez, hanem bevételhez kötött. A jelenleg éves nettó 12 milliós bevételi határig kifizeted a havi Kata összegét, és kész. Innentől a költségek elszámolása irreleváns, lényegtelen. A költségelszámolással pont a Kata egyik nagy előnye, az egyszerűsége sérülne.

 

6. Nem is adtam kölcsön a cégemnek pénzt. Mi a fenétől van mégis tagi kölcsön?

Lásd kettes számú kérdés. Céged pénzét vagy bankszámlán, vagy a házipénztárban kell tartanod. Bármelyikről bármit kifizetni csak a cég érdekében, és csak valamiféle bizonylat ellenében lehetséges.

Na most előfordul, jön a cégvezető, fogja a céges pénzt, és jól elmegy belőle nyaralni. Hiába lobogtatja a két, Budapest – Amsterdam – Bali járatra szóló repjegy számláját, attól még nem lesz elszámolható költség. Az ára viszont hiányzik a kasszából.

Mi hát a megoldás? Lehetne természetbeni juttatás, esetleg munkabér, jutalom, netán osztalékelőleg címén kifizetett összeg. Csak azok után adózni kell, az drága. „Megoldás”: tagi kölcsönt adunk cégünknek, hogy a pénz legalább papíron stimmeljen. Tény, hogy látszólag a legegyszerűbb módja a bizonylat nélkül kivett pénzek lefedésének. Számos, hosszabb távon kellemetlen mellékhatása miatt hosszú távon mégsem ajánlott módszer. És rövid távon sem.


7. Minek díjbekérőt kiállítani? Miért nem elég az előlegszámla?

Nagyon gyakran nem azonnali fizetéssel, hanem átutalással adsz el valamit. Ha cégként nem vagy pénzforgalmi áfás, a kiállított előlegszámla, vagy számla áfatartalmát be kell vallanod, és meg kell fizetned. Ha még nem fizették ki neked, akkor is.

Az Áfa törvény 59 §-a értelmében ez akkor is így van, ha előlegszámlát állítasz ki. Ha előlegszámla helyett pro-forma számlát, vagy díjbekérőt küldesz, az nem keletkeztet áfafizetési kötelezettséget, viszont egy olyan bizonylat, ami alapján vevőd fizethet neked. Így a menetrend: díjbekérő – pénz beérkezése – előlegszámla/számla kiállítása. Mivel az ellenérték beérkezését követően számlázol, így nem kell áfát hitelezned. További mellékhatásként kintlévőséged sem keletkezik.

 

8. Miért kell befizetnem annyi adót? Nincs is annyi jövedelmem!

Az adótörvények egyértelműen leírják, az általad választott vállalkozási és adózási forma után mikor, és mennyi adót kell befizetned. Többek között erre is való a pénzügyi tervezés, amiből megtudod, mennyi bevételre van szükséged, hogy a hozzá tartozó költségek mellett az adók kifizetés után megélhetésre is maradjon.

Ezen kívül bizonyos felettébb sajnálatos esetekben előfordulhat, hogy az a bevétel csak papíron létezik, a valóságban sehol, adóznod mégis kell utána. Megfelelő kontrollal ez a kellemetlen szituáció elkerülhető (ami egyébként megint csak nem könyvelői feladat).

 

9. A fizetendő áfa miért nem költség?

Rém egyszerű. Mert nem a tiéd. Az áfa (külföldiül Value-Added Tax, azaz értéktöbblet adó, VAT) vállalkozóként csak „átmegy” rajtad. Angol neve nagyon jól kifejezi a lényegét: adott fogyasztást, adott (nettó) értéket terhelő adó.

Vállalkozóként annyi a dolgod vele, ha áfa alany vagy, bevételed után beszeded (hiszen vevődtől megkapod), és szépen befizeted az államnak. Vállalkozóként fizetendő áfádat természetesen csökkentik bizonyos költségeid áfája, így a gyakorlatban áfa különbözetet fizetsz. Ennek mértéke azonban nem a nyereségedtől/veszteségedtől, hanem csak és kizárólag fizetendő, és költségeid után levonható áfád egyenlegétől függ.

Azaz bármiféle adóalapodat, és adódat (ami számviteli értelemben eredménykategória) minden esetben áfa nélküli bevételed és kiadásaid után kell számolni.

 

 

10. Hogy lehet ennyi az eredmény, mikor nincs is annyi a kasszában?

Sokféleképpen. A varázslat titka: a számviteli szempontok szerint számított profit nem ugyanaz, mint a ténylegesen a kasszában figyelő lóvé. Jegyezd meg: nem számviteli profitból adnak kalácsot a boltban.

Kiállítottál pár számlát, amit még nem fizettek ki. Kettős könyvvitel esetén ez a számla kiállításának a pillanatában bevételként jelenik meg. Igen, akkor is, ha a pénzt még nem kaptad meg. Igen, jól látod: elméletben van 100 forint bevételed, a gyakorlatban kb. 20 forint fizetendő áfád, és 7 forint fizetendő társasági adód.

Mondok mást: veszel decemberben 300 ezerért egy laptopot. Kifizetted. Költségként tudod, mennyit számolhatsz el belőle? Pontosan 8250 forintot. A maradék 291.750 forint papíron nyereség. Ami után adózol. Amit szintén kifizetsz.

Hát ezért. Ezért kell cash-flowt is vezetned. Csak akkor fogod tudni, hogy a valóságban mennyi pénzed van. Na, az lesz az, amiből elmehetsz kalácsot venni. 


11. Oldjuk már meg, hogy a fizetendő áfám ne legyen több mint a visszaigényelhető. Nem igaz, hogy nem lehet?

De, meg lehet oldani. Mindent lehet. Legfeljebb nem érdemes. Szinte biztos, hogy nem lesz minden költséged áfás (fizetések, járulékok pl.), így ha papíron nullszaldós is vagy, akkor is keletkezik fizetendő áfád. 

vallalkozas_okosan_afaegyenleg.JPG

A költségekre ránézve látható, hogy csak a 80.000 forint anyagköltség áfája az, ami csökkenti a bevétel fizetendő áfáját. 

Persze lehetsz papíron veszteséges is. Ebben az esetben ne lepődj meg egy átfogó NAV-ellenőrzésen. És azon sem, ha netán kétségbe vonják a veszteségesség eléréséhez szükséges egy-két-néhány költségszámlád valódiságát. Azon meg végképp ne, ha emiatt megbírságolnak, továbbá mindenféle elmaradt adót, meg késedelmi pótlékot, meg hasonlókat követelnek majd rajtad. Ja, azért se buli, mert vállalkozásodra kiszabott bírságok növelik társasági adóalapodat. Igen: év végén 9%-ukat még jól be kell fizetned. 

Na, mennyi legyen a fizetendő áfa?

 


12. Mi a bánat az eredménytartalék, meg miért annyi? Meg ha ott van, és tartalék, miért nincs annyi pénzem?

10. kérdésnél említettem, hogy számviteli eredményed egyáltalán nem biztos, hogy a valóságban, készpénzben is annyi. Cégek esetében a törvény lehetőséget ad arra, hogy eldöntsd, mit csinálsz az év végi nyereségeddel. Eldöntheted, hogy rögtön kiveszed (és leadózod), vagy később használod fel. Ennek a későbbi felhasználásnak az egyik módja az eredménytartalék létrehozása.

Ide nyereségednek azt a részét teheted, amit nem kívánsz azonnal osztalékként felvenni, és így adózni utána, hanem ezt majd később szeretnéd megtenni. Vagyis a dolog természeténél fogva az eredménytartalék nem jelent automatikusan ugyanannyi, fizikailag is jelen lévő pénzt.

 

13. Alanyi áfamentes vagyok. A vevőm áfás számlát akar kapni, miért nem adhatok neki olyat?

A válasz egyszerű: mert eladóként nem vagy jogosult áfa felszámítására. Vevődet emlékeztesd az „áfamentes” összetett szó utótagjának jelentésére. Azt is bátran tedd hozzá, tök mindegy, áfás, vagy áfamentes számlát kap. Ha áfás számlát adsz, akkor neked adja oda az áfát, és te fizeted be az államnak. Ha áfamentes számlát kap, következő hó huszadikán ő fizeti be az államnak.


14. Mindenhol azt olvastam, Katásnak nem kell könyvelő!

Úgy fogalmaznék, nem kötelező. Mondhatnám úgy is, olyan, mint a levegő: akkor veszed észre, hogy létezik, ha hirtelen nagyon kéne, de nincs. Bár Katásként egyre több remek szoftveres segítséged van, a könyvelőt egyik sem pótolja!

Tisztában vagy vele, Katásként mi, és mikor számít bevételnek? Tudod, mi a teendőd, ha alanyi mentes vagy, és hirdetsz a Facebookon, vagy a Googlen? Tudod, hogy jársz a legjobban iparűzési adóddal? Mi a helyzet, ha egy éven belül egy helyről több, mint 1 milló bevételed van? És még sorolhatnám. Te leszel a vállalkozó, vagy már az vagy. Saját pénzeden úgy mulatsz, ahogy akarsz.

Tapasztalatból mondom: akkor jársz a legjobban, ha azzal töltöd az idődet, amihez értesz, és amiből pénzt csinálsz. Vagyis a vállalkozó vállalkozzon, a könyvelő pedig könyveljen neki. Tényleg a saját érdekedben mondom, és nem azért, mert új ügyfeleket keresünk: könyvelésnél jelenleg telt ház van, kösz, megvagyunk.

 

15. De mégis mi a túróért fizetek ennyi adót, meg járulékot?

Sajnos nincs jó válasz. Kérdezd meg abban a nagy, szép, cirádás, Duna-parti épületben dolgozó hölgyeket és urakat, akik általában novemberben oly lelkesen nyomogatják azokat a gombokat, melyek által ezen adómértékek végül törvényi elfogadásra kerülnek.

 

16. Alanyi áfamentes vagyok! Miért is kapok áfás számlát???

Az alanyi áfamentesség Rád vonatkozik. A számla kiállítójára nem biztos. Márpedig ha ő nem alanyi áfamentes, kutya kötelessége áfát felszámolni neked. Az élet kegyetlen.

 

17. Miért kell triplán adóznom a nyereségem után? Kifizettem a társasági adót, onnantól az a pénz az enyém. Neeeeem? Miért nem?

Lásd 15. kérdés. A társasági adót céged „jövedelme”, pontosabban nyeresége után fizetted. Így az utána megmaradó pénz –könyvelőül adózott eredménynek hívjuk- még mindig a cégedé. A tiéd akkor lesz, ha a cégtől osztalékként megkapod.

Mivel olyan nincs, hogy magánszemélyként ne kelljen bármilyen jövedelem után adóznod, így az osztalék után is kell. Megjegyzem, még mindig kevesebbet, mintha ugyanazt a pénzt alkalmazottként kapnád cégedtől.

 

18. Hogyhogy nem az enyém az áfa?

Lásd 9. kérdés. Vállalkozóként te csak megkapod, hosszabb-rövidebb ideig használhatod, majd fogod, és szépen befizeted. Ez van.

 

19. A kft alapítás tök drága, mert 3 millió forint alaptőke kell.

Bizony. Ami az új PTK. életbe lépése óta akár teljes egészében apport is lehet. De elárulok egy másik titkot is: a 3 millió forint alaptőkét nem úgy kell elképzelni, hogy betolod a bankszámlára, aztán amíg világ a világ, messziről nézegeted, mint egy olajfestményt.

Egyrészt nem kell a teljes összeget vállalkozásod indításával egy időben azonnal befizetni (hivatalosul fogalmazva céged rendelkezésére bocsátani). Másrészt el lehet költeni: nem, nem saját, hanem céges kiadásokra.

Úgyhogy a KFT alapítása tulajdonképpen egy ügyvédi munkadíj összegével drágább.

 

20. 2% iparűzési adó, micsoda??? Mi az, hogy nem a nyereség után kell fizetni, különben is, veszteséges vagyok, akkor miért is fizetem?

Igen, sajnos egy újabb béka, amit le kell nyelned. Iparűzési adód alapja az árbevételed. Ezt csökkenti az anyagköltség, a közvetített szolgáltatás és a K+F tevékenységre fordított kiadások. Igen, ezt sajnos akkor is fizetned kell, ha veszteséges vagy.

 

21. Miért nem a könyvelő dolga a ...., hisz ez is papír, a könyvelő meg papírokkal dolgozik. ... szabadon behelyettesíthető pl. munkaügyi, jogi kérdések, saját szakmai hatósági kérdései, munkavédelem, időjárás-előrejelzés, üzemorvos, akármilyen hivataltól jött akármilyen levél. És ha a könyvelő nem tudja, akkor: de hát ezt nekem honnan kellene tudnom?

Úgy, hogy Te vagy a vállalkozó, aki céged működéséért felel. Nem a könyvelőd.

Könyvelőd a köztetek lévő szerződés értelmében vállalkozásod könyveléséért felel. Hiszen könyvelő. Nem HR-es, nem munkajogász, nem munkavédelmis, nem üzemorvos, nem HACCP szakember, valamint nem kőfaragó és balettáncos.

Ügyvezetőként TE vagy felelős vállalkozásod törvényes működéséért. Ennek része az, hogy eleget teszel a működéshez szükséges szakhatósági előírásoknak is. Tudom, ezek nem mindig egyértelműek. Indulás előtt az engedelykoteles mkik hu oldalon tudsz tájékozódni. Utána pedig figyelned kell a rád vonatkozó törvényi előírások esetleges változására. Tetszik, nem tetszik, vállalkozóként ez is a te felelősséged.

 

22. A házipénztárral miért is nekem kell bajlódni? Igenis, azt is csinálja meg a könyvelő!

Több okból is mókás lenne. Sorolom.

Első ok: könyvelőd nem feltétlen vesz részt céged napi működésében. Így nagyban fékezné az ügymenetet, ha minden egyes pénztári tétel kifizetéséhez, vagy bevételezéséhez könyvelődért kellene szalajtani.

Második ok: mert nem könyvelői munka és feladatkör, hanem az ügyvezetőé, vagy az általa erre a feladatra kijelölt személyé. Lévén a házipénztár is cég vagyonát képezi, azért pedig TE vagy a felelős.

Harmadik ok: a könyvelő az általad leadott bizonylatok alapján utólag számolja ki többet között azt is, mennyinek kell a házipénztárban lenni. Ha ő kezelné azt, saját munkáját ellenőrizné, ami minden szempontból összeférhetetlen.


23. Mi a fene az a vegyes használatú tárgyi eszköz? Ne már, hogy nem számolhatom el a cégem nevére vett plazmatévét és borhűtőt???

De, elszámolhatod. Biztos vagyok benne, hogy Démoszthenészhez fogható szónoki kvalitásokkal bírsz.

Simán meg fogod tudni magyarázni a NAV ellenőrnek, hogy a borhűtő mindenképpen nélkülözhetetlen beruházása volt víz- és központi fűtésszereléssel foglalkozó cégednek. Lévén nyáron abban tárolod a lágyforrasztáshoz szükséges gázpalackokat, és a védőitalként beszerzett 2013-as kései szüretelési Chateau Megyer Tokaji Furmintot.

Ha nem így van, hagyatkozz inkább a számviteli törvényre. Ami főszabályként kimondja, hogy csak vállalkozásod bevételének megszerzése érdekében felmerült kiadás számolható el költségként. Éppen ezért nem biztos, hogy elhiszik azt, hogy a vízszereléshez szükséges legújabb oktatóvideókat csak és kizárólag másfélmilliós lapostévén lehet megnézni.

Szóval ha valamit nem csak és kizárólag vállalkozásod céljára használsz, annak beszerzését bizony csak részben számolhatod el, és jó alaposan dokumentálnod kell a magánhasználatot. Lásd céges autó.

 

24. Ott a számla. Mi a bánatnak szerződés, meg teljesítési igazolás, meg ki tudja még, milyen papír?

Mert a szerződést nettó 200.000 forint értékű szolgáltatás nyújtása felett a társasági adóról szóló törvény melléklete is előírja.

Ezen felül leginkább saját, jól felfogott, vagy felfogandó érdeked.

Előfordul, hogy egy számládat nem fizetik ki. Ha jogi útra viszed a dolgot, nem biztos, hogy önmagában egy számla elegendő lesz követelésed jogosságának alátámasztására. Megint csak hidd el, könyvelőd nem azért javasolja, vagy kéri ezeket, mert baromira unatkozik, és nincs jobb dolga. Téged igyekszik védeni vele.

 

25. 0% áfa kulcsot írtam a számlára AAM helyett. Egyik is nulla, másik is, hát nem tök mindegy?

Dehogynem. Ahogy mondani szokták, a gólya költöző madár. Pont olyan, mint a fecske, csak egészen más.

A helyzet az, hogy az általános forgalmi adóról szóló törvény értelmében 0%-os áfakulcs nincs. Nem létezik. Van 5, 18 és 27%. Ezen kívül „adómentesség esetében jogszabályi vagy a Héa-irányelv vonatkozó rendelkezéseire történő hivatkozás vagy bármely más, de egyértelmű utalás arra, hogy a termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása mentes az adó alól” (Áfa törvény, 169 par.).

Ezek a bizonyos áfamentességi jogcímek lehetnek AAM = Alanyi Adó Mentes, Vagy Tárgyi Adó Mentes. A kettő között a különbség az, hogy AAM esetén (egy-két tevékenységet leszámítva ez leszel) belföldről származó 12.000.000 forint árbevételig lehetsz ilyen, tevékenységedtől függetlenül.

TAM esetén maga a tevékenység áfamentes, bevételtől függetlenül. Ilyen például az orvosi szolgáltatás, vagy államilag akkreditált költségtérítéses oktatás pl.

Ha AAM helyett 0%-ot írnál a számládra, a NAV-ellenőr hangulatától függően 2-500 ezer forintba kerül a javítás. Úgyhogy javaslom, használd a két betűkombináció közül a rád vonatkozót. 

 

26. Most mi a baj azzal a számlával? Jóvanazúgy, hát nem, hát de!

De, jól van. Ne is törődj például az áfa törvénnyel, vagy mondjuk a kisadózó vállalkozásokról szóló törvénnyel. Igaz, azok előírnak mindenféle, a számlára vonatkozó tartalmi és formai követelményt.

Többek között Katásként rá kell írnod, hogy kisadózó, pénzforgalmi áfásként pedig a pénzforgalmi áfa választásának tényét.

Belátom, fárasztó azt a pár betűt ráírni. Egy emiatt kapott néhány tíz-, vagy százezres NAV bírság sokkal jobb. Meg hibás bizonylatot le sem szabad könyvelni, így például nem igényelhetsz vissza áfát utána. A számlára vonatkozó előírásokat az Áfa törvény 169. §-a alatt találod. Ajánlott irodalom.

 


27. Figyelj/figyeljen már, maga/te vagy a könyvelőm, van egy nagyon kedves barátom, neki is van egy cége, tényleg csak két dolgot szeretne megkérdezni. Ja, meg az unokaöcsémnek elszúrták az SZJA bevallását, megnéznéd? NEM? MI AZ, HOGY NEM???

Nehéz ügy. Tegyünk egy próbát: gondolom, jársz fodrászhoz, van autószerelőd, meg van a cégednek egy rendszergazdája.

Kérdezd meg a fodrászod, egyszer lehetne-e olyat, ha legközelebb mész hozzá, elkísérlek, és akció keretében az én hajam is levágja. Hiszen csak 20 perc. Ha elégedett vagyok az eredménnyel, hívom pár barátomat is. Utána kérdezd meg autószerelődet, hogy van egy tök jó könyvelőd, megtenné-e, hogy ingyen olajat cserél a kocsijában. Tényleg nem sok idő. aztán már csak annyit kérek, amíg a kocsim a szerelődnél van, küldd ide a rendszergazdádat, hogy nézze már meg azt a három gépet, amin dolgozunk. Semmi vész, csak kettőt kéne újratelepíteni.

Micsoda??? Hogy nem lehet ingyen? Miért nem?

Na ugye. Akkor most vedd elő könyvelőddel kötött szerződésedet, és nézd meg, havi hány óra ingyenmunkát vállalt barátaidnak, meg családodnak. Megvan? Mindjárt gondoltam. Köszönöm megértésed.

 

28. Ebben a hónapban alig volt bevételem, sőt, előtte egyáltalán nem, nem lehetne, hogy most ne fizessek könyvelési díjat?

De, minden további nélkül lehet.

Előtte azért megkérlek valamire: ballagj el a sarki közértbe, utána kedvenc éttermedbe. Majd ülj be a kocsidba, és menj el arra a benzinkútra, ahol tankolni szoktál. Mindhárom helyen tedd fel ezt a kérdést.

Ha mindhárom helyen igen választ kaptál, akkor lehetséges, hogy ne, vagy csak kevesebbet fizess. Minden más esetben viszont sajnos nincsen rá lehetőség.

 

29. Most mondtad, 2 millió forint nyereség volt ebben a hónapban, akkor ez hol van, mert a bankszámlán nincs?

10. kérdés, még emlékszel rá, ugye?

Annyival kiegészíteném, könyvelőd a dolog természeténél fogva utólag dolgoz fel egy időszakot. Mondjuk a tavaly decembert nagyjából mostanra. Papíron, hó végi számviteli záráskor valóban lehet, hogy 2 millió forint volt a nyereséged.

Amiből az óta járulékot fizettél, hamarosan áfát fogsz, meg esetleg ki sem fizettek mindent, amit kiszámláztál. Megint csak azt tudom mondani, a cash-flow a te barátod.

 

30. Miért nem lehet az éves adóbevallást, mérleget elkészíteni akkor, ha nincs meg hiánytalanul az adott évre vonatkozó összes bankkivonat? Ha hiányzik egy-két átutalásos költségszámla (de a bankban szerepel a kiegyenlítése), akkor miért nem lehet ezt a számlát az ÁFA bevallásban szerepeltetni? Miért szívat a könyvelőm azzal, hogy szerezzek be hiteles másolatokat a hiányzó bankkivonatokról és költségszámlákról?

Mert egy reménytelenül vaskalapos könyvelőt fogtál ki, aki ragaszkodik egyes törvényi előírások betartásához.

Nem, neki tök mindegy, igazából nem neki fontos. A Te hátsó feledet védi.

Ugyanis ezek a törvények kimondják, hogy könyvelni (és főleg költséget elszámolni) csak meglévő, és helyes bizonylat (számla) alapján lehet. Úgyhogy bemondásra is lehet számokat beírni, csak te leszel gondban, ha kapsz egy ellenőrzést, és az adóellenőr rábök egy költségszámládra az áfa-analitikádban, hogy ő ezt szeretné látni. Hidd el, mindenkinek sokkal jobb (főleg Neked), ha az a számla tényleg megvan.

 

31. Egy társas vállalkozás által kiállított átutalásos bevételi számla összegét miért nem lehet az ügyvezető lakossági bankszámlájára utalni?

De, lehet. Sikkasztásnak hívják. Bővebb információt a Büntető Törvénykönyv 372 § alatt találsz. Egy ilyen utalás jutalma akár 10 év, állami pénzen történő üdülés lehet, melynek pontos helyéről és időtartamáról a területileg illetékes bíróság dönt.

Korábban már említettem: a cég pénze az a cégé. Így ha a számlát a vállalkozás állítja ki, annak ellenértékére kizárólag ő jogosult. Ha ugyanis valamiért a saját számládon köt ki, jobb esetben azt fogják feltételezni, hogy sajátodként akartad használni. Rosszabb esetben azt, hogy véglegesen megtartod.

Fárasztó, és időt rabló dolog a Tisztelt Bíróságon magyarázkodni miatta. Nem akarod.

 

32. Az a neve, hogy egyszerűsített foglalkoztatás. Miért nem elég csak bejelenti? Minek küldözgetek bérösszesítőt róla, meg egyáltalán minek nekem hozzá anyja neve, stb.?

Attól, hogy egyszerűsített foglalkoztatás, még ugyanúgy vonatkozik rá egynémely jogi kötelem.

Így az, hogy munkaszerződést ugyanúgy kell kötni hozzá, az egyszerűsített munkavállaláson keresztül foglalkoztatott dolgozónak ugyanúgy kell bért számfejteni, stb. vagyis a neve ellenére néhány papírt ugyanúgy össze kell miatta firkálni, mint egy határozatlan időre szóló munkaszerződés esetén.

 

33. Miért kell annak a bevételnek az áfáját is befizetnem (nem pénzforgalmi áfás), amit még meg sem kaptam? Ez így nem igazság!

Ha jobban megnézed, általában az élet úgy, ahogy van nem igazság. Nem tudok jobb választ: azért, mert ezt mondja ki a törvény. Egy dolgot tudsz tenni: olyan üzletet köss, amit ki is fizetnek.

 

 

Ha tetszett, amit olvastál, kérlek, oszd meg, vagy küldd el ismerősödnek, akinek szintén hasznos olvasmány lehet!

Ha nem akarsz lemaradni következő bejegyzéseinkről, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz, vagy lépj be Facebook-csoportunkba!

 

Iratkozz fel hírlevelünkre, ha az elsők között szeretnéd olvasni, amit RÓLAD, NEKED írunk: https://www.vallalkozas-okosan.hu/hirlevel!  

 

Ha szívesebben nézel videókat, iratkozz fel Youtube csatornánkra: https://www.youtube.com/subscription_center?add_user=szianita 

4 komment

Címkék: biznisz pénz adó könyvelő vállalkozás indítása

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-okosan.blog.hu/api/trackback/id/tr1513578861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nick-son 2019.04.02. 08:37:41

Azért a könyvelőkkel kapcsolatban is vannak negatív tapasztalatok.

A tavalyi évre - nem az olcsók közül - megbízott könyvelő iroda szó szerint egyetlen bevallást nem tudott beadni hibátlanul. Amikor kiderül az újabb hiba lapítanak. 3 hónapig javították a tavalyi áfa bevallásokat...

Azt gondolom a vállalkozóknak kötelező! elsajátítani a könyvelés alapismereteit, mert aki nem tudja ellenőrizni a könyvelőt az a vakszerencsére bízza magát.

A másik, hogy a könyvelő - sajnos tíz éves tapasztalat 3 könyvelővel - nem feltétlen azt a tanácsot adja ami a vállalkozásnak jó, hanem első körben a saját pénztárcáját nézi. Lehet-e többet kérni ha valamit valamilyen irányban változtatunk, lehet-e valamilyen munkát megspórolni és a legfontosabb, hogy a saját informatikai rendszerét, szoftvereit ne kelljen fejleszteni - pénzért végképp ne, de ha nem igényel ráfordítást akkor se, nehogy valami fejlődés csökkentse az elvégzendő munka mennyiségét, vagy bármi bonyodalmat okozzon.

Nagyon, nagyon lassan fejlődik ez a kultúra.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.07. 23:49:00

Jó kis szórakoztató írás.Egész biztosan lehetne a másik oldalról is összeszerkeszteni egy ilyesmit.
Én csak egyet szeretnék kérdezni a poszt-tolótól: a 10-es pontnál a laptop elszámolása, az mért alakul így?
Ha nekem tényleg szükségem van a tevékenységemhez egy laptopra, mert mondjuk neten keresztül nyújtok támogatást az ügyfeleimnek, akik bárhol, bármikor rám telefonálhatnak; és az előző laptopom teszem azt, besz@rt végleg és vennék egy újat, akkor tényleg csak ilyen 2-3%-ot lehet elszámolni a vételárból??
Mert akkor Magyarország még mindig nem az a hely, ahol érdemes vállalkozást indítani...
Bár, miel ez a poszt is már lassan 2 éves, lehet, hogy ez is idejétmúlt szabályozás...?

prosequor · http://www.vallalkozas-okosan.blog.hu 2021.01.25. 00:48:27

@geegee: köszönjük, örülök, úgy érzem, a szórakoztatás mellett némi hasznos infó is átment :)

Ami a 10. pontot illeti: tárgyi eszköz elszámolása kb, mindenhol így van, nevezetesen nem feltétlen lehet egy összegben, azonnal elszámolni, hanem csak arányosítva. Ez a szabályozás azóta sem változott.
süti beállítások módosítása