Nemrég készítettünk egy üzlet tervet, értelemszerűen pénzügyi tervezéssel együtt. Megbízónk elmondta, mivel foglakozik majd a vállalkozás, amit indítani szeretne, a szokásos módon összeszedtük a várható költségeket, és –a piaci realitások ismeretében- megbecsültük a várható bevételeket. Sokszor megkaptuk már, hogy induló vállalkozás számára pontosan költségeket, főleg bevételeket becsülni nem lehet, így tulajdonképpen magának a pénzügyi tervezésnek különösebb értelme nincs. Több helyen leírtuk és el is mondtuk, hogy 100%-os pontosságú becslés, tervezés valóban nem létezik. Megközelíteni viszont meg lehet. Szinte teljesen pontosan meg lehet határozni azt, hogy mennyibe fog kerülni egy évre a vállalkozás működése, onnan pedig már csak egy lépés az, hogy mekkora bevételre van szükség ahhoz, hogy a működés legalább nullszaldós legyen.
Esetünkben a számok azt mutatták, hogy a vállalkozás tervezett formában történő fenntartása évente nagyságrendileg 8 millió forintba kerül. Ebben benne van a működéshez szükséges ingatlan bérleti díja, annak rezsije, a fizetések, és azok járulékai. Azaz onnantól kezdve, hogy a céget bejegyezték, ha esik, ha fúj, ezeket a dolgokat ki kell fizetni, továbbá nyilván finanszírozni kell magát az üzletmenetet is, illetve ki kell tudni termelni a működéssel járó további költségeket, adókat. Megbízónk arra is kíváncsi volt, hogy hol van az a határ, ha az eredetileg tervezett bevétel nem realizálódik, ahol a vállalkozás még életképes, és nem veszteséget termel.
Ide kattintva grafikon nyílik, amely az eredetileg tervezett bevételt/nyereséget mutatja. Ide kattintva pedig egy másik. Rövid számolás után az derült ki, ahogy a grafikonok is mutatják, hogy az eredetileg tervezett bevétel 65%-os megvalósulása esetén a vállalkozás még éppen szerény, éves szinten kb. 3 millió forint adózott nyereséget termel. (A tervezetthez képest kevesebb bevétel cash-flow problémákat is okozhat, ezzel egy következő bejegyzésünkben foglalkozunk majd) A piaci körülményeket ismerve azt mondhatjuk, ez nagy biztonsággal megvalósítható, így egy reális pénzügyi terv született.
Adja magát a kérdés, egy ilyen tervezésre vajon csak induló vállalkozásnak van szüksége? A válasz egyértelmű nem. Működő cég esetében ugyanolyan fontos tudnunk, hogy adott költségekkel vajon érdemes-e csinálni az egészet, netán valamin spórolnunk kell, esetleg több bevételt kellene szereznünk. Működő vállalkozás esetén pénzügyi tervezés során annyival könnyebb helyzetben vagyunk, hogy itt már korábbi időszakból pontos számok állnak rendelkezésünkre, így könnyebb kiszámolni azt, hogy mi az a bevétel, ahol már biztonságban vagyunk, nem ráfizetéses a működés.
És most minden vállalkozó, cégvezető tegye a kezére a szívét, és válaszoljon magának: tudja, mi az a szám, aminek állnia kell év végén a bevétel rovatban, hogy nyugodtan tudjon aludni?